Utmaning - Odöda "ovanliga" rollspel

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Tråden om Mutant år nolls död gick mig se peppa igång på en sådan här tråd. @Gurgeh skrev detta i slutet och håller helhjärtat med.

Ett rollspel som det inte kommer moduler till är dött på samma sätt som en bok eller en film som det inte kommer uppföljare till. Om de bara är bra kommer folk fortsätta att spela, läsa eller titta på dem ändå.
Yeah! Men, hur tusan hör vi om det som är bra som inte har splatbooks som dräller ner hyllorna i spelbutikerna och bara i sin mängd hyllmeter dominerat sådana samtal? Så utmaningen, nämn ett spel du tycker är fantastiskt men bortglömt, kör en hisspitch på det och kanske någon länk, bonuspoäng om folk svarar vad i helvete aldrig hört om men låter ju fantastiskt, sen greppa ett spel någon annan nämner, skaffa det, sätt dig in i det, skriv en tråd om det och fråga om hur tusan ska detta spelas då, och sen spela och rapportera om det lite kort i en tråd.

Först ut att faktiskt spela ett spel någon annan tipsat om och som de tidigare inte hört om eller i alla fall aldrig tänkt spela får hederspris och ev. en rollspelsrelated pryl från bokhyllan som ändå måste rensas.

Ovanliga här tänker jag ska läsas som inte en darling som spelas av alla eller en läser om stup i ett på wrnu. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Trollbabe - möjligt nämnt stup i ett här, men mest av mig tror jag. Men typ aldrig spelat. Fantastiskt spel och typ ansvarigt för otroligt mycket av hur vår hobby ser ut idag rent av. Du spelar en karaktär med kraft och möjlighet att påverka världen runt omkring dig, frågan är hur och till vilket pris? Bör spelas ialf minst tre fyra gånger tror jag för att en ska få ut det mesta av det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
In a Wicked Age är ett spel som jag kommer att vilja spela igen någon gång i framtiden. Där inleds ett spelmöte med att man bygger en situation genom att lotta fram fraser från ett orakel, till exempel "Ett fasansfullt monster i skogen älskar mjölnarens dotter", "En soldat med ett förbannat svärd söker sin brors mördare". Utifrån detta etableras en situation och ett antal personer: monstret, mjölnaren, dottern, soldaten, mördaren... kanske är monstret och mördaren samma person, eller mördaren och mjölnaren? Spelarna väljer varsin rollperson bland de etablerade personerna, och sedan spelas handlingen ut. Vill man spela igen så kan man återanvända vissa av de skapade karaktärerna och på så sätt bygga upp ett större sammanhang.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Jag tycker att Dragon Warriors från mitten av 1980-talet nämns väldigt sällan. Det publicerades som tre pocketböcker med väldigt enkla regler, som sedan utökades med ytterligare tre eller fyra pocket.

Spelet har en spelvärld som liknar brittisk folklore snarare än Tolkienfantasy, och om jag kommer ihåg rätt så var världen riktigt bra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kanske lite OT, då det inte är ett rollspel utan ett solospel:
Trygg-Torkel Barbaren
Ensamma Vargen kan slänga sig i väggen - Trygg-Torkel är det bästa solospelet!
Oavsett vad skulle jag hemskt gärna se det i tryck igen.
Det fanns en hemsida där man kunde spela Trygg-Torkel som kallades Webb-Torkel, men den har försvunnit.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Måste ju passa på att tjata om All Flesh Must Be Eaten, som jag tycker träffar helt rätt på sätt som jag inte tror riktigt framgår om en bara bläddrar lite i boken. Det är helt enkelt ganska lätt att avfärda. Men det är nyanser och tankar som jag tycker gör det till ett lysande spel, och om en dessutom ser det mer som en verktygslåda än som en regelbok blir det bara ännu bättre.

Har ältat detta tidigare.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Kanske lite OT, då det inte är ett rollspel utan ett solospel:
Trygg-Torkel Barbaren
Ensamma Vargen kan slänga sig i väggen - Trygg-Torkel är det bästa solospelet!
Oavsett vad skulle jag hemskt gärna se det i tryck igen.
Det fanns en hemsida där man kunde spela Trygg-Torkel som kallades Webb-Torkel, men den har försvunnit.
Jag önskar jag kunde säga att det fortfarande fanns arkiverat men iaf jag får inte ut något lovande ut det här:

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Polaris är världens bästa spel, men det vet väl alla redan. Riddarromantik vid nordpolen strax innan världen går under. En tragedi som drivs fram mot undergången. Ingen spelledare utan man spelar motståndare åt spelaren som sitter mittemot. Konfiktresolution genom ett system med förhandling genom formella fraser. Briljant på alla sätt. Så nyskapande att det inte fick några efterföljare alls utan står som en övergiven gren på rollspelsutvecklingens träd.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tribe 8: Andlig postapokalyps i Montreals ruiner, där de utkastade bor bland Världsutställningens lämningar medan gudinnor gjorda av skrot försöker beskydda de åtta stammarna mot de perversa demonvarelserna som förödde världen i vår nutid. Den jättelånga (och jättebra) tragiska och episka kampanjen avslöjas på slutet vara första delen i en tänkt serie på fem(!!).

Bästa culture gaming på den här sidan Glorantha, också.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ja sluta snacka polaris nu och spring iväg och spela det istället ni som inte gjort det. Inklusive mig själv. :)

Annat spel, högst missförstått och på riktigt svinigt bra: Torchbearer. Känns som det bara får förvirrat skäll när OSR-peppa folk stöter på det och reagerar med "men detta är ju inte d&d". Och nej, det är det ju inte. Men, vad det är är istället en klockren analys utan b/x och hur den spelstil av dessa gamla spel som författarna gillar, dvs hårt pressande på resurshantering inklusive tid som resurs, och sen modellerat på Burning Wheel och Mouse Guards regelsystem. Såklart att det inte är OSR. Det har det aldrig ämnat vara. Men jävlar var det är bra och snyggt i sin hantering av allt detta!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Blood & bronze. Sword and sandal möter OSR. Inspirerande klasser, mustig spelvärld och funktionella regler. Finns även ett par äventyr som ser spännande ut men jag har tyvärr inte spelat dem. Finns att köpa på Lulu och DriveThru. Spelet har även en hemsida.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Blood & bronze. Sword and sandal möter OSR. Inspirerande klasser, mustig spelvärld och funktionella regler. Finns även ett par äventyr som ser spännande ut men jag har tyvärr inte spelat dem. Finns att köpa på Lulu och DriveThru. Spelet har även en hemsida.
Som medskyldig till B&B vill jag också säga att bilderna i spelet är helt fantastiska.
 
Top