Nekromanti Utökning av fabelrollspel

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag tänkte utöka fabelrollspelet Mustelas fabler (bifogat och finns på www.illertass.se). Vad skulle ni vilja ha om man skulle göra ett ''normalare'' rollspel av detta dogmaspel?

Mer miljö men fortfarande dogmaregler?
Lite mer avancerade regler och mycket mer mijö?
Mer avancerade regler?
Mer om djuren?
Mer om samhället?
Mer om Stadens omgivningar?
Mer om Staden, liksom djuren i Staden bryr jag mig inte så mycket Om de omgivande markerna och provinserna?
Något annat eller kombination?

Spelet är i väldigt stor stil eftersom jag skriver ut det på A5 ibland och ibland skriver ut det med två sidor på varje ark för vikning. Skriver ni ut och det blir ohemult stort så skriv ut i två tredjedelars storlek eller två sidor på ett ark (A4)
 

Attachments

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle vilja se en lite mer djupdykning om djuren, om staden & dess omgivningar. Sedan hade det varit trevligt med lite om samhället också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mer om staden, samhället och det som händer där... och kanske ett pinnhål mer "avancerade" (nåja) regler...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag skulle nog satsa på att berätta mycket om staden och ge förslag på problematik och äventyr där. kanske berätta lite om samhället, djuren och hieralkierna dem mellan på samma gång (för det hör väl ihop). Senare kan du i modulform utöka med, landsbygden, skogen, havet osv...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Jag skulle endast vilja ha hur jag ska skriva äventyr till spelet samt hur jag förmedlar stämningen. Du får gärna ha det i form av miljö, personer och regler men du ska skriva det i åtanke att det ska ge inspiration till ett äventyr.

Fast undvik Tulli-aktiga saker.

/Han som skrev det där sista med ett leende
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Du behöver definitivt mer tips om hur man använder reglerna i spel. Exempel. Kan du förklara här om reglernas syfte? Det känns som om man måste göra en del räkningar och additioner och jämförelser men utan att säga något om det högt. Det låter ganska svårt, tycker jag.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Inser att det som var så självklart för mig då, att spelledaren kan leverera regelresultat som inte räknas som ''i spel'', självklart inte behöver vara så självklart för en annan läsare.

Tydligen behöver jag kika genom reglernas formulering också, hade nog missat det på egen hand.
Syftet med reglerna var att vara enkla, ta liten plats (dogmaspel) och driva spelandet till att vara spelande och inte uppmuntra runt-om-kring-snack och onödiga utläggningar och få med lite typiskt romerska och fabelaktiga aspekter. Det var bland annat inspirerat av ''Puppetland''.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mer värld och spelutrymme, och om möjligt, alldeles precis nödvändigt mycket regler.
Det är vad alla rollspelsmakare borde sikta på om jag får säga vad jag tycker.

För det är verkligen synd när överpundade regler för med sig dålig smak till spel som säkert egentligen är mycket bra om de inte vore så regeltyngda. Lagom är bäst.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Ja, moduler i dogmaform (en dubbelsidig A4 styck), helst. Då kan du bygga ut hur mycket som helst, men betrakta gärna kommentarerna här på forumet (och på andra håll) som prioritet.

För min del känns det angeläget att spelet fortfarande är ett dogmaspel. Annars är det "bara" ytterligare ett "litet" rollspel. Då smäller dogma högre, tycker jag. :gremgrin:
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag skulle behöva ett namn för de antropomorfa djuren i Mustelas fabler för att skilja dem från de vanliga ointelligenta djuren som är som vanliga djur i vår värld. Skulle ''pekunder'', härlett ur djur på latin, kunna fungera?
 
Top