Nekromanti Ursäkter till att en rollperson försvinner en session...

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
...och kommer tillbaka direkt nästa session. Kan ha tagits upp förr men:
Hur gör ni när en spelare inte kan vara med en session? Hur förklarar ni att rollpersonen försvinner och dyker upp?
Förrförra sessionen slutade med att partyt splittrades och skulle mötas igen vid bestämd tid o plats. Sen kunde inte en vara med sessionen efter så jag bestämde mig för att den relaterade rollpersonen blev uppehållen av något på vägen dit. Bara svårt att komma på vad i och med att en natt+en morgon gick. Hur gör ni i situationer i den här stilen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
I D&D4 hanterar jag det inte alls; där spelar vi som om det vore brädspel och folk kan tillkomma eller försvinna hipp som happ.

I andra spel, där inlevelse är viktigare, har jag i princip valt lösningen "vi spelar något annat den gången". För att jag vill att alla spelare ska vara med och ha lika bra koll på saker, och det finns inga garantier att vi lyckas avsluta spelmötet på en plats där den saknade spelarens rollperson rimligen kan dyka upp. Det handlar ju alltså inte bara om att förklara bortavaro utan också om att förklara plötsligt återvändande.

I de fall jag låtit mig övertalas att köra på utan en spelare så har vi lagt noll tid vid det: Hen fick väl ett telefonsamtal/telegram/brev som gjorde att hen var tvungen att hälsa på sin sjuka mor eller styra upp nånting med banken eller whatevs. Om något behöver hittas på tycker jag egentligen att man kan lägga ansvaret för att komma på något på den frånvarande spelaren. När hen meddelar att hen inte kan komma, fråga "okej, vad gör din rollperson då?".
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Det är för dessa saker och liknande som jag alltid förordar att jobba fram en bra bakgrund till rollpersonen. Visst, det tar lite längre tid att göra en gubbe, men när sånt här dyker upp kan man alltid få idéer från RPs tidigare liv och leverne. Blod är ju oftare tjockare än vatten, så nån släkting/vän till nån släkting kan ha dykt upp och behövt hjälp med något. Har man nån gammal fiende kan en duell mot denne eller dess minions dykt upp. Vid ritt kan hästen brutit benet och RP tvingas vila sig i form hos nån bonde i närheten. Ett stort band rövare tvingar RP till en katt och råtta lek för att undkomma. RP misstas för en lokal rövare och fängslas en tid innan misstaget klaras upp. typ..lite såna saker. Beror ju lite på om man är ute i vildmarken långt från civilisation (där man kan ha lite mer exotiska lösningar).
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
I Shadowrun brukar jag antingen göra karaktären till en SLP för sessionen (förutsatt att spelaren går med på det), eller annars hitta på en anledning att karaktären är upptagen. Kommer jag inte på nåt bra säger jag bara att de inte går att få tag på och har försvunnit och låter spelaren till karaktären förklara nästa session vad dennes karaktär höll på med och varför de var incommunicado. Man kan alltid slänga till med en "blev tillfälligt häktad av säkerhetspersonal misstänkt för ett brott jag var oskyldig till (den här gången)" om man inte kan komma på nåt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
I modulen A Red and Pleasant Land finns det många användbara saker, till exempel en tabell som man ska slå på för att förklara varför en rollperson var borta förra gången man spelade. Där kan man bland annat få följande resultat:

1) Fell in a hole. -d4 hp.
...
8) Called away by death in the family. Pick a name. They're dead.
9) Set upon by thieves. You get to keep your money and lose your stuff or vice versa. Choose.
10) Set upon by inept thieves. Gain d100 gp, a garotte and 3 daggers.
...
13) Dropped out of mundane sequence by a relativistiv bottleneck in the flow of time. For you, it's mere seconds after your last adventure.
...
17) A Magic-User -- the Hatter, or another -- needed a guinea pig and it was you. If your Referee has a minor mutation table handy, you gained one, if not you dodged a bullet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Det bär mig emot att erkänna, men vi brukar använda rännskita eller intergalaktisk fantasysyfilis som anledningar till rollpersoners frånvaro …
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Normalt så "dumpas" spelarens karaktär vid den plats där spelet uppehåller sig. Vad den gör är inte så svårt att hitta på. Man kan ju till och med utnyttja tillfället och skriva till lite mer bakgrund, kontakter. Kan väl vara en gammal arbetsgivare eller släkting som vill något.

Problem med sånt här uppstår väl mest om man har ett resande sällskap eller om gruppen befinner sig på en plats där man inte gärna bara avviker ifrån (mitt inne i trollskogen, eller orchbergen eller robotenklaven). I de tillfällen som det inte går att bara låta en karaktär besöka farmor (eller något sånt) så låter jag den karaktären temporärt för detta spelmöte bli en SLP som styrs utav en annan spelare (och mig SL).

Jag gjorde modell "kidnappningsoffer" en gång då en spelare var borta. Tyvärr så agerade de närvarande spelarna så innihe....e korkat att de inte lyckades rädda personen. Enda gången som jag faktiskt har blivit arg på spelare och ifrågasatte om vi skulle fortsätta att faktiskt spela rollspel och inte gå över till att bara spela brädspel. Jag tänker aldrig köra den metoden igen.
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Ja, att personen som är borta själv får komma på en, mer eller mindre, kreativ förklaring är nog bättre nu när jag tänker på det. Tror jag mest brukar köra att SL och spelaren brainstormar fram nåt tillsammans.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Gurgeh: R&PL blir nästa kampanj, Zak S är underbar.

Ska nog brainstorma med spelaren. Alternativt fantasyfilis haha
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Att alla inte är där är en av grundpremisserna för min spelgrupp, det gör ju att vi nästan aldrig ifrågasätter att en rollperson bara försvinner eller dyker upp från möte till möte.

Vanligtvis brukar vi inte adressera det i spel alls, mer än att där fiktionen kräver det säga att den frånvarande spelarens rollpersonen gör nått annat. Det blir såklart lite konstigt om vi är i en dungeon eller nått sånt, men då kan rollpersonen satt sig i ett säkert rum/gått ut för att undersöka en magisk artefakt eller nått tills vidare. Den viktiga överenskommelsen är att rollpersonen inte är där, men att det inte är nått att oroa sig för.

I slutet av Undergångens Arvtagare så blev alla våra roller till slut för viktiga och vi snackade igenom det och kom fram till att rollpersonen vars spelare saknades kunde vara med gruppen, men då kunde den också dö även om spelaren var frånvarande.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Ifall det finns möjlighet så har karaktären annat att göra under den tiden som passerar i det mötet (arbete, familjeanjelägenheter, separat mini-äventyr som spelas ut one-on-one at some point etc), annars brukar den karaktären vara där fast hen är temporärt osynlig/hjärndöd
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vi brukar köra med att personen är med, men har håll, så han/hon inte kan göra något.
Men vissa spel så är det ju då att personen annars är iväg och gör något annat.

/Ulfgeir
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag har inte så mycket mer att bidra med, så jag bara sammanfattar alla förslag som kommit upp i tråden hittills.
  • Var tvungen att hälsa på sin sjuka mor.
  • Styra upp nånting med banken.
  • Nån släkting har dykt upp och behövt hjälp med något.
  • Duell mot nån gammal fiende eller dess minions.
  • Vid ritt kan hästen brutit benet och RP tvingas vila sig i form hos nån bonde i närheten.
  • Ett stort band rövare tvingar RP till en katt och råtta-lek för att undkomma.
  • RP misstas för en lokal rövare och fängslas en tid innan misstaget klaras upp.
  • Blev tillfälligt häktad av säkerhetspersonal misstänkt för ett brott rollfiguren var oskyldig till (den här gången).
  • Ramlade ner i ett hål. 1T4 i skada.
  • Dödsfall i familjen. Säg ett namn. Den personen är död.
  • Antastad av tjuvar. Du behåller dina pengar men förlorar dina ägodelar eller tvärtom. Välj vilket.
  • Antastad av odugliga tjuvar. Du får T100 gm, en garott-tråd och tre dolkar.
  • Kastas ut ur rymdtiden av en relativistisk flaskhals i tidsflödet. För dig är det några sekunder sedan förra äventyret.
  • En magiker behövde en försökskanin och det blev du. Om SL har en mutationstabell tillgänglig så har du fått en mutation, annars kom du lindrigt undan.
  • Rännskita.
  • Intergalaktisk fantasysyfilis.
  • Kidnappningsoffer.
  • Arbete.
  • Familjeangelägenheter.
  • Separat mini-äventyr.
  • Har håll.
  • Är upptagen på annat håll.
 
Top