RECENSION Urban Shadows

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Urban Shadows är i korthet PbtA-WoD (det vill säga, World of Darkness med motorn från Apocalypse World). Spelet kom 2015 och är en bok på knappt 300 sidor i ungefär A5 som finns i mjuka eller hårda pärmar. Skrivet av Andrew Medeiros och Mark Diaz Truman från Magpie Games.

Reglerna ligger mycket nära AW. Fyra stats: Blood, Heart, Mind, Spirit. Tio playbooks, uppdelade på fyra fraktioner: Mortal (Aware [utredare], Hunter, Veteran [savvyhead]), Night (Vamp, Wolf, Specter), Power (Oracle, Wizard), Wild (Fae, Tainted [demon]). De flesta är självförklarande. Basic moves är lätt moddade från AW.

Spelet utspelar sig i en samtida storstad. Fokus är maktspelet mellan de fyra fraktionerna. Detta hanteras genom ett system av Debts som ges ut och cashas in. Det finns Debt moves som "do someone a favor" och "cash in a debt". Det finns också faction moves som styr kontakter och inflytande. Erfarenhetssystemet bygger på att man ska interagera med samtliga fraktioner innan man kan förbättras.

Därutöver finns en mekanik för corruption, vilket är mer kraftfulla övernaturliga förmågor. Du får corruption genom att bejaka din mörka sida, till exempel att vampyren dricker blod från ett ovilligt offer eller magikern förhandlar med mörka makter. När du sedan använder corruption moves får du ännu mer corruption, och när du fått tillräckligt mycket övergår din rollperson till att bli en SLP. Du kan minska corruption genom erfarenhet men då förlorar du också någon av de förmågorna.

Vad är bra?
  • Basic moves och arketyper är välanpassade till settingen. Spelet hanterar AW-motorn på ett utmärkt sätt, vilket går igen i avsnittet om hur man gör egna moves. Erfarenhet, corruption, allt sådant. Genomtänkt och välgjort.
  • Politikspelet hanteras på ett intressant sätt genom fraktioner och debts.
  • Jag undrar om inte det här skulle kunna vara en bättre grund för AW-Kult än KDL. Corruption skulle kunna vara en bra mekanik för att hantera uppvaknande och vardagsproblem, och jag gillar den politiska sidan.


Vad är dåligt?
  • Det är lite oklart hur man faktiskt sätter upp en kampanj. Här finns de vanliga styckena om första spelmötet, om fronter och hot (här kallade storms), med en massa exempel, men jag hade kanske gärna sett något mer konkret. Å andra sidan läste jag det rätt slarvigt eftersom jag var mer intresserad av bara reglerna, så jag kan ha fel.
  • Premissen förutsätter att staden är full av olika sorters övernaturliga väsen som interagerar. Spelet täcker egentligen inte en kampanj med enbart vampyrer eller enbart varulvar, vilket väl ändå är det som de flesta som söker en ersättning för World of Darkness oftast är ute efter. Det borde dock gå att modda utan alltför stora problem. Fraktionerna skulle kunna vara olika vampyrklaner i stället. En magikunnig klan skulle kunna hanteras genom Magiker-arketypen, och så vidare.
  • Språket är verkligen hemskt. Säga vad man vill om Vincent Bakers stil i AW, men den är åtminstone konsekvent. Här uppträder omotiverade tillkämpade "fuck" som en total missriktad coolhetsmarkör här och där. Det är kanske inte svårläst, men kontrasten mellan grå beskrivande text och tillkämpad häftighet är stundtals plågsamt. Sedan är det kanske lite pratigt skrivet också, men det kanske kan behövas om man inte redan är bekant med PbtA-motorn, det har jag svårt att avgöra. Jag hoppade över många exempel och förklarande texter av den anledningen.
  • Designen fungerar men är inte någon direkt höjdare. Bilderna är på gränsen till dåliga. Om man inte är intresserad av konceptet från början är det här inget som drar in en. Upplägget är okej, men några saker kommer i lite märklig ordning. Innehållsförteckningen innehåller några felaktiga sidnummer (hur svårt är det egentligen att komma ihåg att uppdatera den det sista man gör innan man exporterar pdf:en för tryck?) men registret är okej.
Slutomdöme
Jag gillar det här. En av de bättre PbtA-motorerna jag har läst. Rekommenderas för den som söker ett alternativt system för WoD-spelande, tror jag. Spelet är bättre än boken.
 
Top