Nekromanti Uppdaterade stridskonster (långt inlägg...)

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag undrar om någon skulle kunna bidra med förslag på ändringar av (och tillägg till) stridskonsterna i Neotech. Jag tycker att stridskonstsystemet i sig är lysande, men har några funderingar...

1. Har någon reagerat på Neogames uppfattning om hur lång en jo är? Mig veterligt är de runt 127 centimeter långa, inte 60... Kanske finns det olika varianter, men i aikidon (Specifikt närstridsvapen: Jo I) är det fel.

2. Har någon infört regler för att hantera det faktum att aikidon saknar både Blockera och Undvika? Själv lade jag till basteknik: Undvika II, några andra förslag?

3. Är det någon som har utarbetat förslag på vad Taido skulle kunna innehålla för tekniker?

4. Kan någon vänlig själ säga om det nedanstående låter vettigt? (Jag har gissat en hel del...)

"JODO:
Bastekniker: Blockera III, Dubbelstöt III, Hotfull attack II, Precisionsanfall II, Ripost III, Specifikt närstridsvapen: Jo V, Specifikt närstridsvapen: Bokken I.

Tillvalstekniker: Balans III, Insikt II, Meditation IV, Undvika I

Jodo grundades på 1600-talet av Muso Gonnosuke, efter att denne förlorat en duell mot den legendariske samurajen Miyamoto Musashi. Gonnosuke stred först med bo, men kom efter sitt nederlag på idén att kapa staven något så att den blev snabbare att strida med. Beväpnad med det som kallas jo blev han senare den ende att utkämpa en oavgjord match mot den obesegrade Musashi. Numera är jodo en tävlingssport som huvudsakligen utövas i kata – främst där en angripare med bokken besegras av en försvarare med jo."

All hjälp är välkommen! (Och tack för visat tålamod i genomläsningen...)
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
1. Har någon reagerat på Neogames uppfattning om hur lång en jo är? Mig veterligt är de runt 127 centimeter långa, inte 60... Kanske finns det olika varianter, men i aikidon (Specifikt närstridsvapen: Jo I) är det fel.

Har för mig att det skulle vara antingen 124 eller 128 cm, men då rör vi oss i alla fall runt samma siffror.
Dessutom har jag läst om att en jo skall vara runt 60 cm på en del andra ställen, men har aldrig sett en sådan.


2. Har någon infört regler för att hantera det faktum att aikidon saknar både Blockera och Undvika? Själv lade jag till basteknik: Undvika II, några andra förslag?

Nu är jag inte så insatt i aikido, men det där låter åtminstone vettigt.
Det finns en hel del småbuggar bland stridskonsterna, men det beror väl i mångt och mycket på egna uppfattningar.


3. Är det någon som har utarbetat förslag på vad Taido skulle kunna innehålla för tekniker?

En egen variant, för att passa min rollperson. Det finns säkert en del åsikter om det här också, men så ville jag ha det.

Taido
Bastekniker: Balans III, Blockera I, Hög spark II, Slag II, Spark IV, Undvika III.
Tillvalstekniker: Insikt III, Kraftfokusering III, Mjuklandning II, Uppföljning II, Uppresning II.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"1. Har någon reagerat på Neogames uppfattning om hur lång en jo är? Mig veterligt är de runt 127 centimeter långa, inte 60... Kanske finns det olika varianter, men i aikidon (Specifikt närstridsvapen: Jo I) är det fel."

Asch, dom ska vara 128 cm långa. Den som säger någonting annat har fel.


"2. Har någon infört regler för att hantera det faktum att aikidon saknar både Blockera och Undvika? Själv lade jag till basteknik: Undvika II, några andra förslag?"

Undvika är det mest passande. Även fast i verkligheten så undviker aikidokas nästan aldrig, dom parerar oftast anfall. Och parera finns ju inte som teknik. Blockera görs väldigt sällan (Sätta sin arm i vägen för motståndarens anfall), men förekommer i bland även det.
Undvika II verkar bra.


"4. Kan någon vänlig själ säga om det nedanstående låter vettigt? (Jag har gissat en hel del...)"

Jag har personligen aldrig tränat Jodo, men jag förekommer verkligen mycket balansträning i Jodo så man bör ha Balans III ? Slåss man mycket på trästockar eller balkongräcken i Jodo ? :gremwink:
Men annars så ser den klockren ut.

/Naug, keep up the good work
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tack för svaret!

Har för mig att det skulle vara antingen 124 eller 128 cm, men då rör vi oss i alla fall runt samma siffror.
Dessutom har jag läst om att en jo skall vara runt 60 cm på en del andra ställen, men har aldrig sett en sådan.
Antagligen har du rätt i att det finns olika varianter, och det är här problemet uppstår enligt mig. Jag vet att en aikido- och jodojo (vilket ord!) är längre, men vad gäller i de andra kampkonsterna som innehåller jo...? (Choi Li Fut, Hung Gar, Pentjak Silat m.fl.) Dessutom, vad bör en 128 cm lång jo ha för spelvärden? Som Neotechs trästav?

En egen variant, för att passa min rollperson. Det finns säkert en del åsikter om det här också, men så ville jag ha det.

Taido
Bastekniker: Balans III, Blockera I, Hög spark II, Slag II, Spark IV, Undvika III.
Tillvalstekniker: Insikt III, Kraftfokusering III, Mjuklandning II, Uppföljning II, Uppresning II.
Utan att egentligen veta så mycket (läs: någonting) om taido så tycker jag väl att det där ser vettigt ut. Tack för tipsen!

/LordTengel
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tack för svaret!

"2. Har någon infört regler för att hantera det faktum att aikidon saknar både Blockera och Undvika? Själv lade jag till basteknik: Undvika II, några andra förslag?"


Undvika är det mest passande. Även fast i verkligheten så undviker aikidokas nästan aldrig, dom parerar oftast anfall. Och parera finns ju inte som teknik. Blockera görs väldigt sällan (Sätta sin arm i vägen för motståndarens anfall), men förekommer i bland även det.
Undvika II verkar bra.
Det kanske redan har diskuterats sönder här, men är det bara jag som saknar vettiga regler för att hugga tag i motståndaren när han/hon anfaller och göra ett kast eller en fasthållning? En sådan manöver skulle nog anses som för bra (därav mitt val att lägga till Undvika...), men är egentligen det mest realistiska, enligt mig.


Jag har personligen aldrig tränat Jodo, men jag förekommer verkligen så mycket balansträning i Jodo så man bör ha Balans III ? Slåss man mycket på trästockar eller balkongräcken i Jodo ?
Men annars så ser den klockren ut.
När du nu lägger fram det så där så är kanske Balans III en aning överdrivet (å andra sidan är det lika mycket som en aikidoka kan skaffa). :gremsmirk: Någon som har utövat jodo som har en åsikt?


/Lord tengel
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Nu har jag inte mina böcker här, men en ändring man kan fundera på är att ge Escrima Två Vapen, och en sådan där käpp som i N2 kallas för Jo (en som är 60cm lång). För om jag minns rätt har Escrima varken två vapen eller vapenfärdigheten "käpp". Och två vapen skall vara högt, man börjar nämligen tidigt med två pinnar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Framtiden...

Alltså, en sak icke att förglömma - stridskonsterna i NO är så de ser ut (och har utvecklats till) år 2059.

Vi får väl alla vänta i dryga halvseklet och se hur det föll ut. ,-)
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Framtiden...

Alltså, en sak icke att förglömma - stridskonsterna i NO är så de ser ut (och har utvecklats till) år 2059.

Vi får väl alla vänta i dryga halvseklet och se hur det föll ut. ,-)


Som nämnts tidigare, samt lite högre upp i tråden, så känns det ganska osannolikt att man slutar använda sig av två käppar i escrima :gremwink:
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Re: Framtiden...

Precis... och vad gäller aikidon så har den ju direkt degenererat om man slutar försöka undvika att bli träffad. :gremwink:

Å andra sidan har ju ganska mycket av världen blivit råare, så...?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Bra tänkt. :gremsmile: Jag hade inte lagt märke till det där (kan just noll och intet om Escrima, så jag gled väl över det), men texten i sig är ju ganska tydlig. De vapen som ingår är "stav" och "kniv", och det finns inget vapen i Neotech Offensiv som motsvarar beskrivningen av det man använder i Escrima. Möjligen om man kapar en NO-jo halvvägs...

/LordTengel
(Vill åter poängtera att systemet i sig är briljant...)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Asch, dom ska vara 128 cm långa. Den som säger någonting annat har fel.
Japp, man brukar väl säga att en jo ska vara 4 fot och en bo 6, vilket ger ungefär rätt mått. Detta stämmer ju inte exakt, plus att man säkerligen har något annat mått i Japan.
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Neotechs stridskonstsystem förtjänar, som tidigare sagts, både ros och lite ris. Mej veterligt är det det bästa stridskonstsystem som konstruerats till något rollspel (även om jag personligen tycker att vissa tekniker är på tok för orealistiska.. se tex kraftfokusering.. :gremsmile:

Däremot tror jag att en utveckling fram till år 2050 ungefärligen kommer domineras av ett "nedskalande" i stridskonster.. att man skalar bort mkt saker för att behålla det som bevisligen fungerar. Stridskonster som presenterar 4000 tekniker för sina utövare kommer, förmodligen, att förlora en del. Stridskonster som går "rakt på sak", tex thaiboxning, brottning, shootfighting kommer troligen att öka.

Förresten, så finns inte Shootfighting med i Neotech. Lite synd, så det är en ganska effektiv stil. Skall försöka sätta ihop en om ett tag :gremsmile:

Dessutom tycker jag att jiujitsun är något undervärderad i förmågan att kontrollera motståndaren på marken.. men det kan ju alltid greja med.

Nån gång, när jag har tid (någonsin?) ska jag försöka skriva ett långt inlägg om rollspel och stridskonster. Det känns lite som Neotech försöker vara mer realistiska än den cineastiska syn på stridskonster de flesta rollspel ha (tro mig-snurrande hoppsparkar har inte mycket att göra annat än i filmer).
 
Top