Nekromanti Ungdomssektionen

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Förslag:

Skapa ett forum som heter Ungdomssektionen.

Syfte:

Att fånga upp yngre förstagångsbesökare till Rollspel.nu - genom ett enkelt val, en egen forumkategori.
Tillåtande och vägledande inställning från forummedlemmar bör råda.

Genomförande:

Hitta ett par huvudmoderatorer.
Släng in alla kidsen.


---

Idag skulle jag inte peka mina barn mot forumet (9 och 11år) då det helt enkelt är för mycket att välja på. Att ge dem en möjlighet till eget underforum gör att de snabbt kan hitta likasinnade eller slippa vara rädda för att skriva fel/spamma i fel forum.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är försiktigt positiv till din idé.

Min första tanke var: "nä, det kan vi inte ha för vi har så få besökare i den ålderskategorin att forumet skulle bli tomt." Men om vi inte har några barn/ungdomar på forumet för att de skräms bort av den elitistiska stämningen eller något liknande så skjuter vi oss själva i foten om vi INTE har ett ungdomsforum.

Så jag ska försöka vara positiv och komma med konstruktiv kritik.
Du döpte tråden till "Ungdomssektionen", men nämner 9- och 11-åringar. För mig är ungdom = yngre tonåren (kanske upp till 15 år).
Hade vi varit ett stort forum hade jag föreslagit en barnsektion för folk under 13, en ungdomssektion för folk mellan 13-15 och en nybörjarsektion för folk över 15 år. Men vi kommer att ha problem att få liv i ens ett forum.

Vad händer om man har ett forum som heter "Nybörjarforum" istället? Skulle en 9-åring verkligen bli bortskrämd om denne delade forum med en 25-åring som aldrig spelat rollspel förut?

Vad ska vi göra initialt för att få "liv" i forumet? Tyvärr brukar folk dra sig från att skriva i tomma forum, så vilka trådar ska vi skapa från början för att nybörjare (i olika åldrar) ska känna sig välkomna?

***

Sedan en liten OT-fråga:
Jag har varit så länge här på forumet att jag är lite hemmablind. Jag tycker att det är trevligt här och har jättesvårt att förstå hur andra inte kan trivas. Och när jag kom hit för något decennium sedan hade jag redan spelat rollspel i ett par decennier så jag var definitivt ingen rollspels-nybörjare.
Jag kanske låter lite besservisseraktig och mästrande, men jag är genuint nyfiken:
Hur ska jag ändra mitt beteende för att nybörjare ska känna sig mer välkomna?
Jag tycker att jag är jättetrevligt, men det är jättesvårt att kliva ur ens egna skor och ta en objektiv titt på en själv och sitt eget beteende.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tycker det låter som en bra idé, men nybörjarforum eller nåt sånt är kanske bättre.

Jag tänker nog såhär att den eventuellt hätska stämning som ibland råder träffar nog sällan någon som har 1-2 poster, där tror jag alla tar det lite lugnare. Sen vet jag inte. Men det är nog så att många har varit här länge och känner till varandra så pass att man dessutom vågar prata lite värre än det egentligen är. Sen har vi ju moderaterna som ser till det inte blir värre än så, men hamnar man i fel tråd som nyanländ här då kommer man nog inte tillbaka :) men det är inte alltför ofta det är sånt tycker jag, åtminstone inte där jag kollar.

Med det sagt så, Anth Du behöver nog inte oroa dig, kör på som vanligt.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
anth;n121523 said:
Jag är försiktigt positiv till din idé.
Med all text du fyllde ut med är jag mycket positiv till din respons.

anth;n121523 said:
Du döpte tråden till "Ungdomssektionen", men nämner 9- och 11-åringar.
Japp. Utgick från mina barn, vet inte riktigt hur jag skulle skyffla in dem senare heller (när de är 13-ish).

anth;n121523 said:
Vad händer om man har ett forum som heter "Nybörjarforum" istället? Skulle en 9-åring verkligen bli bortskrämd om denne delade forum med en 25-åring som aldrig spelat rollspel förut?
Nej. Tror verkligen inte det skulle skrämma någon. Nybörjarforum funkar alldeles utmärkt.

anth;n121523 said:
Hade vi varit ett stort forum hade jag föreslagit en barnsektion för folk under 13, en ungdomssektion för folk mellan 13-15 och en nybörjarsektion för folk över 15 år.
Idag kan man nog uppleva det här forumet som "stort" utifrån, om man inte vet var man ska börja. Avknoppningar bör ske och skapas av naturliga anledningar - inte massa tankar på kategorisering för eventuella möjligheter.

anth;n121523 said:
skjuter vi oss själva i foten om vi INTE har ett ungdomsforum.
Typ. Eller missar en möjlighet i alla fall. Måste ju försöka för att få veta.

anth;n121523 said:
Vad ska vi göra initialt för att få "liv" i forumet? Tyvärr brukar folk dra sig från att skriva i tomma forum, så vilka trådar ska vi skapa från början för att nybörjare (i olika åldrar) ska känna sig välkomna?
Ja - kanske en sticky med regler "Hej Nybörjare!" och en sticky "(Den vana) Forumitens påminnelselåda" - för att tala om att vi lägger särskild vikt vid acceptans och ton - eftertänksamhet och hjälpsamhet i den forumsektionen?
- Aldrig tala om för en postare att de skrivit i "fel" forum - en moderator kan enkelt se till att tråden hamnar rätt.
- På samma vis kan en del trådar eventuellt flyttas över till nybörjarforumet.
- Lämpliga trådar att ha i nybörjarforumet är "Vad gör vi här?" - "Butiksguiden" - "Spelmakare på Rollspel.nu" och vidare i den stilen.

anth;n121523 said:
Hur ska jag ändra mitt beteende för att nybörjare ska känna sig mer välkomna?
Jag tycker att jag är jättetrevligt, men det är jättesvårt att kliva ur ens egna skor och ta en objektiv titt på en själv och sitt eget beteende.
Har du ens gjort något som gör att nybörjare inte känner sig välkomna? Ditt inlägg här är exemplariskt bra och bidragande. Att man är besservisseraktig eller har andra personlighetsdrag som lyser igenom i text kan och ska vi aldrig tvätta på något vis. I en Nybörjarsektion behöver man bara tänka till en gång extra på hur mottagaren läser det man skrivit.

Tack för ett matigt inlägg i tråden Anth!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag ser inte hur detta skulle kunna vara negativt för forumet på något sätt, därför är jag klart positiv till att pröva.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag är ju 12 år men jag skulle inte kalla mig nybörjare för det. Jag tycker forumet är jätte trevligt och jag fattar inte riktigt varför någon som jag skulle vilja ha ett eget "forum"????
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Går det här att kombinera med presentationsforumet på något sätt?

#ViSomInteTyckerDetSkaVaraFörMångaForumUtanAttHaEnTydligMotiveringTillVarför
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Trollkalle;n121767 said:
Jag är ju 12 år men jag skulle inte kalla mig nybörjare för det. Jag tycker forumet är jätte trevligt och jag fattar inte riktigt varför någon som jag skulle vilja ha ett eget "forum"????
Perspektiv. Andra (exempelvis mina barn) kan ha svårt med överskådligheten ibland.
Där skulle ett forum med passande namn direkt tala till dem.

Egentligen behöver faktiskt inte åldern vara en faktor, så jag svänger åt att Nybörjarforum är ett lysande namn.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Med vanan att jobba med människor över lag så är min erfarenhet att såna här förändringar måste komma som förfrågan direkt från den grupp som berörs och inte från välmenande allmänhet eller styrande. Det blir allt som oftast arbete som läggs ner som sedan inte utnyttjas av målgruppen då behovet kan vara uppdiktat av några som tror sig se ett behov där det inte finns något.

Rent krasst så skulle jag dessutom säga att det här forumet är för en äldre användarbas och att de ungdomar som söker sig hit är väldigt mogna i sitt sätt och sitt spelande (TrollKalle är ett fint exempel på en mogen spelare trots sina unga år) och att forumet som helhet inte passar en yngre användargrupp över lag.

Det krävs ganska mycket mer engagemang och omhuldande om vi ska börja fokusera på en användargrupp som är från tio och uppåt. Det kräver helt andra moderatorsinsatser för att trygga upp kring så unga användare och jag känner att vi inte har varken tid eller resurser. Ett barn/ungdomsrollspelsforum måste kunna var SVEROKS ansvar, inte något att lägga på en privat plattform.

Vi har ju redan implementerat presentationsforumet just för att nya användare ska kunna hälsas välkomna och ställa frågor om forumet och de olika underforumen. Jag vet inte hur det skulle underlätta att ha _ytterligare_ ett forum med i princip samma funktion. Det är inte alltid bättre att ha mer, ibland kan det vara en annan idé att skala ner och förtydliga snarare än att bygga på. Om överskådlighet och tydlighet är det som efterfrågas så är det snarare så att jag tycker att vi ska organisera underforumen på något annat sätt för att det ska bli just tydligt.

Sen tycker jag inte att vi ska lägga ner något mer på den här plattformen utan ta med oss alla braiga idéer till nästa plattform.

/Cissi
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cissi;n121878 said:
Vi har ju redan implementerat presentationsforumet just för att nya användare ska kunna hälsas välkomna och ställa frågor om forumet och de olika underforumen. Jag vet inte hur det skulle underlätta att ha _ytterligare_ ett forum med i princip samma funktion. Det är inte alltid bättre att ha mer, ibland kan det vara en annan idé att skala ner och förtydliga snarare än att bygga på. Om överskådlighet och tydlighet är det som efterfrågas så är det snarare så att jag tycker att vi ska organisera underforumen på något annat sätt för att det ska bli just tydligt.
Skulle man inte kunna göra något så enkelt som att döpa om det till "Nybörjar- och presentationsforumet" och samtidigt uppmuntra nya användare att ställa nybörjarfrågor där?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Beskrivningen av presentationsforumet ser ut så här i nuläget (och har väl gjort det sedan det kom till?): ”Presentera dig och passa på att ställa nybörjarfrågor.” Så det finns ju redan en tanke om att det ska fungera så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Trollkalle;n122250 said:
Aha men jag är inte alls sugen på en sådan
Nej visst. Och det tycker jag är en betydligt mer relevant sak att ta hänsyn till i sammanhanget =)

Men det är ju dessutom så att vi har rätt många medlemmar på forumet som vi helt enkelt inte har någon koll på, som loggar in till och från, men som sällan eller aldrig deltar i diskussioner just nu. Några känner jag mig i varje fall ganska säker på är vad jag skulle kalla "ungdommar".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Efter som forumet inte arrangerar saker, söker bidrag eller på annat sett utför aktivitet där ålder är avgörande känns det lite konstigt med just en ungdomssektion. Det är ju inte som att vi har ett forum för 50+:are, HBTQ-personer, skåningar eller nån annan kategori av människor.

Däremot så skulle jag uppskatta ett nybörjarforum där sånna trådar som många startar när de kommer till forumet finns klistrade, tex om definitionen av vad Rollspel är, kletigaste sättet ens rp har dött på och annat som är kul att skriva om när man fattar att det finns ett levande rollspelsforum...

Kanske en snabb genomgång av vad som hänt sen dod-87 för återvändare (typ wod -> friform -> forge -> osr eller så).
Det är inte helt sällan jag som emndå läser forumet dagligen ser referenser till spel och termer jag bara är vagt bekant med, kan bara tänk mig vilken djungel det kan vara för den nytillkomna.

---

edit: menade såklart att skriva klantigaste sättett. men nu står det kletigaste. Jag kom genast att tänka på kletiga sett rollpersoner dött på, så det får stå kvar.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tack för alla svar.

Men - jag håller verkligen inte med i en del av de antaganden ovan - men sån är jag.

När jag har bättre med tid kan jag utveckla lite mer, nu får det vila.

Jag konstaterar att det idag finns forum som är avsedda för nykomlingar och att WRNU är ett privat forum och det är funktionellt nog här tillsvidare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DeBracy;n121901 said:
Beskrivningen av presentationsforumet ser ut så här i nuläget (och har väl gjort det sedan det kom till?): ”Presentera dig och passa på att ställa nybörjarfrågor.” Så det finns ju redan en tanke om att det ska fungera så.
Ja, du och jag vet det. Men hur ska en nykomling veta att denne ska klicka på presentationsforumet för att efter denne klicka läsa beskrivningen att det är ett forum för nybörjarfrågor?

Just därför tycker jag att presentationsforumet ska döpas om så att det blir lättare för nykomlingar att räkna ut att det är forumet de ska börja i.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Beskrivningen jag copypastade som finns direkt under forumnamnet i forumlistan behöver du inte klicka in dig nånstans för att läsa. Den är inte listigt gömd på det sätt du beskriver.

Men visst, jag är en sån som kollar efter sånt så jag projicerar väl på andra att de borde vara lika awesome. ^^
 
Top