Nekromanti undersökning, OBS endast kvinnor göra sig besvär

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag tänkte med anledning av diskussioner som jag haft i en kurs om speldesign göra en liten högst ovetenskaplig undersökning.
Ämnet är dator/konsol spel och genus.
Det finns fler manliga gamers än kvinnliga, frågan är då varför... Jag vill dock vända lite poå steken här och se vad som kvinnor/tjejer uppskattar i spel.
Så min frågar till alla tjejer här (hoppas det finns ett par stycken åtminstone) är följande.
Vilka dator/konsol spel gillar ni (typ av spel eller specifika) och varför?

Jag vore jättetacksam för vad svar jag kan få.
Men som sagt, grabbar, vill ni disskutera frågan så visst, men det er inte era spelvanor jag är ute efter, inte den här gången i vilket fall...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag tror inte du kommer få många svar alls. De få kvinns vi har här är inga direkt inbitna konsollspelare, och de som är det lär inte läsa här ändå.

Personligen tror jag att de gillar spel som går att 'klara' i större utsträckning än män, och att de inte är lika sugna på att samla ihop alla 150 av fyra olika saker i ett spel för att låsa upp allt. Alltså, racingspel och sportspel är nog underrepresenterade medans plattformare och actionspel står lite högre.

Jag är själv likadan men jag tror inte det färgade mitt omdöme.

Foggmock - som tycker att de som kör bilspel där man inte kan skjuta på varandra typ Colin McRae Rally eller så är mest jocks.
 

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Någon form av svar

Eftersom frun ligger å sover, å hon inte i övrigt huserar här, så tar jag mig fräckheten att svara åt henne...

Nuförtiden sitter hon som klistrad framför Civ3, men i övrigt är det Baldurs gate och än hellre planescape torment som gäller. Broken Sword är oxå något hon suttit mycket med. Bör väl påpekas att hon inte är en överintresserad gamer och att vi inte har den allra nyaste datorn, men hade vi det å jag känner henne rätt så skulle NWN vara en höjdare.
Har nog aldrig sett henne spela ett bilspel, eller skjutaspel.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
lite följdfrågor

Okej... jag tänkte bara följa upp med lite småfrågor

först och främst, vad är NWN... jag har inte hört talas om det.
Sen så tänkte jag bara koll hur mycket hon spelar.

Du säger att hon inte är en gamer, spelar hon mest då han har lite tid att ta död på eller tar hon sig tid att spela?
Hur mycket spelande blir det på en månad eller så?

Eftersom du hade fräckheten att svara åt henne så har jag fräckheten att ställa följdfrågorna :gremwink:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Befarar även jag att det kan bli tämligen ont om svar, men jag tänkte att det var lika bra att ta en chans än att bara döma ut det på förhand...

När du säger klara hur menar du då?
Att man det inte är en massa extra saker och att man tydligt kan se då man har klarat av spelet. Den klasiska congratulations skärmen så att säga...

om du syftar på något annat så vill jag hemskt gärna veta vad
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
NWN = Neverwinter Nights [ANT]

D&D-baserat spel som utmärker sig genom att man kan spela multiplayer med en spelledare. Har inte prövat det själv.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
När du säger klara hur menar du då?

När du är klar med Mario 64 har du 120 stjärnor. När du är klar med GTA3 har du klarat X antal uppdrag. Däremot finns det en massa annat du kan samla - typ bilar eller hemliga paket i GTA3. Jag tror inte de gillar spel som typ rallyspel som bara går ut på att tävla och tävla och tävla. Careermode i såna spel är sällan upphetsande medans du kan se en klar framgång i till exempel Halo där du får nya banor.

DET menar jag med att klara. När man nitar sista bossen. Inte vinner sista loppet och har 25 bilar och 250000 i prispengar som man ändå inte kan köpa nått för och nästa steg är att ta ett till rejs. I Halo så fortsätter du spela på en svårare svårighetsgrad om man orkar, Halo är rätt enformigt men du hajar. Flickan min gillar till exempel Munchs Oddysee men har inget alls för Tony Hawks Pro Skater 3. Hon gillar inte att spöa mig i Dead or Alive 3 men tar gärna en cooperative i ToeJam&Earl 3.

Det är mer lockande att spela igenom 12 banor än att möta 12 fotbollslag för att få ett guld, helt enkelt. Sån är jag, och så tycker jag de flesta kvinnliga gamers jag pratat med har varit också.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
The SIMS. The SIMS är ett av världens största spel (kanske det allra största?) och har en i sammanhanget närmast bisarrt enorm andel kvinnliga spelare. Det var en artikel om SIMS i SuperPlay förut (vet inte vilket nummer, slöläser den hos en kompis ibland, det är en bra tidning!) där de rörde ämnet litegrann. Minns inte exakt vad deras spekulation gick ut på, dock.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo möjligen... Fast SIMS är väl inte så mycket socialinteraktion? Inte med andra människor i alla fall. Visst, sims online finns väl (?) eller jag har i alal fall hört nått om det, men jag tror vanliga SIMS är lika populärt. Min lillasyrra spelar det hela tiden, liksom en av mina kompisars lillasyrra, liksom deras kompisar. Jag tror det är ett typiskt spel kvinnor gillar, själv blev jag trött på det väldigt snabbt. Det är inte en tendens jag upptäkt hos dem :gremsmile:

/Balderk
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Alltså social interaktion behöver ju i datorspel inte nödvändigtvis handla om att man talar med riktiga människor, percis som att man i racingspel inte behöver spela mot polarna (än om det är roligare)

Själva temat i The Sims är ju att dina sims interagerar mot varandra om med miljön de befinner sig i (sakerna som du köpt till dem och så), allt under din kontroll ur ett "Gudsperspektiv"

På så vis handlar spelet i allra högsta grad om social interaktion. Har inte sett något Sims online heller, men jag antar att det kan vara ganska populärt det med.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Eftersom någon svarade åt sin fru som sov så tänker jag svara år min mamma som inte hänger här på forumet.

Och jo, min mamma är en 'gamer', nästan mer än va jag e, och hon fyller 50 i år, eller va de nästa år?

Sak samma och till ämnet, The Sims är en själskriven favorit. Dessutom spelas Age of empires ett och två med expansioner och även age of mythology (jag har inte en chans mot henne). Men Empire Earth gillades inte av henne, tror de kändes för rörigt. Annars är Zeus, Ceasar och sånna byggastäderförlängesen spel attraktiva.

Det störta hgindret hon har e nog engelskan, vilket inte är hennes första språk precis, hon kan språket, men hade nog breddat sin spelhorizont om de varit mer svenska spel..!
 
Top