Nekromanti Tystnaden, vän eller fiende

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Übereil said:
Ett annat tips är att prata om att dra ner tempot lite. För egen del har jag inte bara hållts tillbaks av att jag känt att jag måste spela på ett sätt som säger något djupt om min karaktär utan även av att jag måste göra det på stuts - tvekan har man inte råd med, då ser det inte naturligt ut! Kombinationen där har gjort att jag haft väldigt svårt att hitta fotfästet när jag rollspelat. Får man tillåtelse att ta lite tid på sig (dvs de andra tar ett steg tillbaka när du pratar och väntar tills du blir klar) och tänka och känna efter så kommer man ha större möjlighet att komma in i det. Tror jag.
Jag läste nyligen tråden "vara dålig på att rollspela.." och fastnade för übereils inlägg men såg inte riktigt att den tanke som föddes inom mig passade in i tråden. Anledningen är att jag gärna skulle vilja se tankar omkring tystnad i rollspel. Ibland upplever nämligen jag precis som anges i citat ovan att rollspels upplevelsen kan låsas på grund av en ständig forcering av dialog. Det vill säga att rollspelandet i en grupp eller för en av gruppens medlemmar kan bli lidande på grund av att gruppen inte väntar in tystnaden och jag ska försöka förklara min tanke bakom detta.

Jag som blivande lärare har nyligen blivit mer och mer medveten om hur viktig tystnaden ibland är för personer då det kommer till att våga uttrycka sig och känner själv igen mig i det hela. Det är genom att bryta tystnaden för en person jag agerar emot som jag skapar osäkerhet har jag upptäckt och jag antar att detta även går att återfinna i rollspelens värld. Jag vill med andra ord lyfta fram en tanke om att spelare som är lite mer tillbakalutade kanske är det för att de känner ett tvång att ständigt vara alerta då andra medlemmar i gruppen innehar en bättre förmåga att ta plats och även visa en klar linje över vad de vill skapa inom spelvärlden. Då jag ser detta fenomen utifrån pedagogiken till exempel så känner jag även att jag får en större förståelse för det som Übereil lyfter fram när han talar om tempo och att det kanske inte verkar naturligt om en inte reagerar på en gång, att den som är seg känner att den är fel. Här vill jag nästan peka på det motsatta, även om det kanske är en helt annan diskussion, att det tysta faktiskt i många fall kan vara det naturliga, även om vår upplevelse är annorlunda. Ibland kan nämligen jag själv uppleva att när jag närvarar vid ett rollspelsmöte ses tystnade som något dåligt för rollspelet, det blir som att tystnaden måste kvävas något som jag antar även kväver den mer eftertänksamme spelaren. Detta får mig återigen att binda an till min erfarenhet från lärarrollen då det ibland talas om att läraren fruktar tystnaden så mycket att den omedvetet kväver elevens tänkande. Min parallell i detta blir således att den aktive spelaren fruktar tystnade så mycket att den ibland kväver den tyste spelaren som egentligen bara sitter och funderar över sitt nästa drag i spelet. Inte för att denne är rädd utan för att denne egentligen bara behöver mer tid på sig att reagera på det som precis har hänt.

Utifrån detta kanske lite vaga inlägg vill jag således fråga er på forumet hur ni upplever tystnaden i rollspelet, är den en vän eller en fiende? En tillgång eller ett moment av skräck?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sven-Göran said:
Utifrån detta kanske lite vaga inlägg vill jag således fråga er på forumet hur ni upplever tystnaden i rollspelet, är den en vän eller en fiende? En tillgång eller ett moment av skräck?
Konstpausen är ju en rätt viktigt berättartekniskt knep för att fokusera lyssnarens uppmärksamhet.

De få gånger jag har lyckats få till ett bra scräckrollspel var när jag hade ett lågt berättartempo, så att spelarna hade tid att jaga upp sig själva.

Å andra sidan, när jag lyckades bäst med stridens hetta var när det inte gavs tid att tänka. Stress, tidsbrist och snabbt ordflöde.

En karaktär kan vara fåordig, och spelaren jobbar mer med kroppsspråk.

Så jag ser det som ett verktyg. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Disclaimer: Det här inlägget baseras inte på rollspel utan på allmän social observation, typ en grupp människor som sitter och pratar med varandra om ett eller flera ämnen.

Ett gäng identifierbara personligheter:
* Ordspruta. Kan dra igång ett samtal om ett ämne, hålla igång det typ själv och aldrig ens komma på tanken att tystna en sekund så att nån annan får chansen att säga något.
* Entusiasmiker. Kan prata massor om ämne X, men när ämne Y kommer på tal så tar det tvärstopp.
* Breddis. Kan prata om vad som helst, men så fort det blir riktigt djup i diskussionen så blir hen tyst eller svävande
* Stummis. Om inte en direkt fråga ställs, typ "vad tycker du om det här" så kommer personen inte säga någonting alls.
* Blygis. Kan prata, men det bygger på att ingen annan hinner före.

Blygisen passar ju bra in i den här tråden. Har man en sån och vill att alla ska delta så får man fanimig se till att det blir tyst emellanåt. Säg åt Ordsprutan att nu har du gjort ditt drag, nu är det nästa persons tur. Stummisen är ju nästan samma, men där räcker det inte att ge plats.

Tystnaden ger Entusiasmiker chans att byta ämne, "jaja nu har ni pratat om att bryta er in i slottet i en halvtimme, kan vi fokusera på mina intriger med hertiginnan nu?" eller "såg ni program X på tv igår" efter att kollegorna äntligen slutat prata motorsport.

Och så Ordsprutan då. Där får någon annan se till att tystnaden uppstår (eller forcera ett ämnesbyte). :gremsmile:
 
Top