Nekromanti "Två vita, två blå"

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ingen aning hur många som ens kommer ihåg den, men jag bara måste proklamera här och nu att Kullamannen på dvd är en nostalgi-kick som gränsar till sex!

Och svensk TV har f-n aldrig haft ett mer klassiskt ledmotiv än det. Än idag kan jag känna jag hur den lilla parveln inom mig blir skiträdd när jag hör den där musiken...

--
Åke
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Var inte född 1967 och missade tyvärr varenda reprisering efter det, så jag har inte sett serien. YouTube-klippet återkallar dock minnen från en tv-trailer som jag såg inför en sommarreprisering i slutet av 70-talet eller början av 80-talet (som jag missade eftersom vi som vanligt under min barndoms somrar var på långsemester på Jylland).

Däremot minns jag en annan av regissören Leif Krantz tv-serier, nämligen Pojken med Guldbyxorna, som jag minns som extremt spännande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Oj!!!
Kullamannen, där ser man, jag såg någon repris - men då var jag så jävla liten så jag har bara vaga minnen av när jag satt där med storbrorsan och kollade på det. Kommer ihåg Kråkguldet bättre, tror SVT kört den några gånger under åren - sedan är det väl en till, vad heter den?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Var inte född 1967 och missade tyvärr varenda reprisering efter det, så jag har inte sett serien.

Jag var två år; mina äldsta sporadiska minnesbilder (varav flera från TV-program) är från ungefär den tiden, men jag har inte kvar några konkreta hågkomster från den omgången av serien. Fast morsan har berättat att jag brukade gömma mig under sängen när musiken började...

Sedan visades den i repris när jag var tio - gammal nog för att den skulle fastna ordentligt i minnet, ung nog att fortfarande tycka att serien var riktigt läskig.
Det coola var att när de sände första avsnittet den gången så kände jag omedelbart igen signaturen. I princip allt annat var borta, men tvååringens minne av den fanns kvar.

--
Åke
 
Top