Nekromanti Två vapen i Fantasy!

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
I Fantasy! finns det, om jag inte missat något, inga regler för att använda två vapen. Funderar på att lösa det med en egen förmåga som gör det möjligt att dela upp anfallstärningarna på två attacker men vet inte riktigt hur jag ska göra med vapenmodifikationen. Har förstått att det finns ett par olika metoder för att lösa det redan men har inte hittat någon beskrivning av dem. Hur gör ni?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Officiella versionen: Förmågan "Två vapen"

En tärning extra på Försvaret ELLER ytterligare +1 i skada vid en lyckad attack. (Ett vapen som normalt T+2 ger T+3). Man kan bara attackera ett mål i taget.

Du hinner inte två fullvärdiga attacker med olika vapen på en stridsrunda.


(...och så en allmän påminnelse till de spelare som funderat om attack och försvar. Alla inblandade i en strid delar upp sina stridstärningar mellan attack och försvar INNAN man sätter igång all action i stridsrundan.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...en semi-officiell variant är att man kan attackera 2 mål som finns max 2 meter från varandra.

Då får man dela upp attacktärningarna mellan målen, men minska dem med 1 tärning per mål.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Som en eventuell upphovsman till den semi-officiella varianten kommer här en snutt ur mina husregler:

Två vapen – En person med denna förmåga som använder två enhandsvapen i närstrid får göra två anfall per runda. Anfallen görs i direkt följd, först med det primära och sedan det sekundära vapnet, antingen mot en motståndare eller mot två motståndare som befinner sig max två meter ifrån varandra. Varje nivå i förmågan Två vapen ger 1ST. Det sekundära vapnet ger ST med en vapenmodifikation som är ett lägre än normalt. Anfallaren sammanlagda ST får sedan fördelas på ett eller två anfall samt försvar. Max antal ST som får läggas på det andra anfallet är dock nivån i Två vapen plus ST från det sekundära vapnet. Skada vid en träff med detta vapen räknas också ett lägre än normalt.

Kan tillägga att jag numera struntar i att öronmärka ST som anfallstärningar eller försvarstärningar. Istället läggs alla ST i en pott som fritt får delas upp på anfall och försvar men med en begränsning på ett eventuellt andra anfall med Två vapen som framgår ovan.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
luddwig;n98763 said:
Som en eventuell upphovsman till den semi-officiella varianten kommer här en snutt ur mina husregler:

Två vapen – En person med denna förmåga som använder två enhandsvapen i närstrid får göra två anfall per runda. Anfallen görs i direkt följd, först med det primära och sedan det sekundära vapnet, antingen mot en motståndare eller mot två motståndare som befinner sig max två meter ifrån varandra. Varje nivå i förmågan Två vapen ger 1ST. Det sekundära vapnet ger ST med en vapenmodifikation som är ett lägre än normalt. Anfallaren sammanlagda ST får sedan fördelas på ett eller två anfall samt försvar. Max antal ST som får läggas på det andra anfallet är dock nivån i Två vapen plus ST från det sekundära vapnet. Skada vid en träff med detta vapen räknas också ett lägre än normalt.

Kan tillägga att jag numera struntar i att öronmärka ST som anfallstärningar eller försvarstärningar. Istället läggs alla ST i en pott som fritt får delas upp på anfall och försvar men med en begränsning på ett eventuellt andra anfall med Två vapen som framgår ovan.
Utan att gå in på mekaniken...alls...men eftersom det finns modifikationer erkänner vi att det är svårare att slåss med två vapen jämfört med ett. Är det då inte mycket svårare att träffa två motståndare med två vapen jämfört med att träffa en motståndare? Sedan undrar jag varför sekundärvspnet gör mindre skada? Är det på grund av mekanikens balans?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Robert;n98799 said:
Utan att gå in på mekaniken...alls...men eftersom det finns modifikationer erkänner vi att det är svårare att slåss med två vapen jämfört med ett. Är det då inte mycket svårare att träffa två motståndare med två vapen jämfört med att träffa en motståndare? Sedan undrar jag varför sekundärvspnet gör mindre skada? Är det på grund av mekanikens balans?
Ja, det bör vara mycket svårare att träffa två motståndare. Indirekt blir det i många fall också så eftersom jag husreglat försvarsslagen så att antalet försvarstärningar minskar för varje attack försvararen utsätts för (= två attacker mot två motståndare möter fullt försvar medan två attacker mot en motståndare möter ett fullt och ett reducerat försvar).

Och ja, jag sänker sekundärvapnets värde, vilket påverkar både stridstärningar och skada, med ett. Detta för att illustrera att de flesta är antingen höger- eller vänsterhänta och därmed inte fullt lika starka och bra på att använda den andra handen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Zadrith;n98499 said:
I Fantasy! finns det, om jag inte missat något, inga regler för att använda två vapen. Funderar på att lösa det med en egen förmåga som gör det möjligt att dela upp anfallstärningarna på två attacker men vet inte riktigt hur jag ska göra med vapenmodifikationen. Har förstått att det finns ett par olika metoder för att lösa det redan men har inte hittat någon beskrivning av dem. Hur gör ni?
Vapenmodifikationen kanske vill ha sig lite realism? :wink::grin:
Det här med att slåss med två lika långa svärd var inte så vanligt, snarare mer assymetrisk längd på de bägge vapnen som ex. ett svärd tillsammans med en kniv eller ett kortsvärd. Eller varför inte en stridsyxa/tomahawk + en knivo. Håller du i ett enda svärd så kan du hålla det precis rakt framför dig utan problem med dina två händer vilket gör det stadigare, du kan lägga mer muskelkraft i hugget och du kan hugga rakt framåt utan att behöva kringelkroka dig med kroppen åt sidan och det är lättare att försvara sig. Kan dock vara lättare om de båda kombattanternas svärd låser sig mot varandra i närstrid - då kan den ena hugga in sin kniv i den andre - även om den andre har mer muskelstyrka i sitt låsta svärd[två armar!]

Där kan man börja/Bra att tänka på - när man vill skapa regler med två vapen i fantasy. Men det brukar inte tillämpas....
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Kan man kombinera Två vapen Parera med Ducka och få + 2T i Försvar?
Hur skulle man beskriva ett sådant försvar i så fall?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lightshy;n222520 said:
Kan man kombinera Två vapen Parera med Ducka och få + 2T i Försvar?
Hur skulle man beskriva ett sådant försvar i så fall?
Ja, det kan man. Beskrivning? "Ta ett elegant stag åt sidan och enkelt fånga upp motståndarens vapen", typ.
 
Top