Troubleshooters (med snabbare motor?)

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Hm, gillar verkligen konceptet och utförandet, men reglerna är lite för crunchiga för mig o spelarna. Vill dessutom åt lite mer ˋrealistiskˋ action snarare än komisk action - mer Bernard Prince, Largo Winch, XIII o liknande än Spirou. dvs karaktärer o npcs kan dö, krig o elände förekommer, mer vuxet.

Funderar på en enkel konvertering till Barbarians of Lemuria/Dicey Tales (eller Tiny D6 i dess enklaste form a la There and Back Again). Ngn som tänkt i liknande banor?
 
Last edited:

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Kanske inte ett omedelbart hjälpsamt svar, men efter att ha kört Kopparhavets Hjältar en längre kampanj, så kändes för egen del reglerna ganska uppsnabbade och överkomliga. Jag gissar att du tycker crunchen ligger i alla förmågor (abilities)? De kanske man bara kan strunta i, i så fall?

Själv funderar jag en del över Story points, och funderar på att banta/skippa delar av det. Har du några erfarenheter?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Kanske inte ett omedelbart hjälpsamt svar, men efter att ha kört Kopparhavets Hjältar en längre kampanj, så kändes för egen del reglerna ganska uppsnabbade och överkomliga. Jag gissar att du tycker crunchen ligger i alla förmågor (abilities)? De kanske man bara kan strunta i, i så fall?

Själv funderar jag en del över Story points, och funderar på att banta/skippa delar av det. Har du några erfarenheter?
Det blev en BoL-version. Det systemet har väldigt liknande "story points" (micro-scene edit, just a flesh wound osv) så det var bara att köra. Portade över skadesystemet från TS (dvs Out Cold etc). Funkade utmärkt då BoL-motorn lämpar sig väl till glimten-i-ögat "pulpig" action med minimal bookkeeping etc.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det blev en BoL-version. Det systemet har väldigt liknande "story points" (micro-scene edit, just a flesh wound osv) så det var bara att köra. Portade över skadesystemet från TS (dvs Out Cold etc). Funkade utmärkt då BoL-motorn lämpar sig väl till glimten-i-ögat "pulpig" action med minimal bookkeeping etc.
BoL? Barbarians of Lemuria? Får försöka kika lite på det, har inte läst det, så bra tips.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
BoL? Barbarians of Lemuria? Får försöka kika lite på det, har inte läst det, så bra tips.
Precis. Makalöst intuitivt, snabbt och lättkonverterat från grundsettingen som är Sword & Sorcery. Kört allt från western, pulp, Coriolis, Shadowrun, till The Expanse sci-fi med det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Hm, föll ju pladask för Lady Blackbird/Havoc Brigade m fl, dvs d6-pool över 4+, med binära skills/gear/abilities.

Insåg att det skulle gå oerhört lätt att hacka Troubleshooters på samma sätt. 1D6 i grund, en till 1D om man har valt relevant skill, en till 1D för ett passande föremål.

Begränsa Story Points till normala Hero Points (omslag, undvik skada, ändra i scen etc). Abilities ger +1D om de passar in i situationen. Valda Complications måste in i spel (ger -1D typ) för att ge tillbaka Story Points. Motstånd/strider funkar som i Havoc Brigade/Pew Pew: dvs abstrakta motståndslag och när Vitality/Morale slås ut så ger antagonisterna upp, tillfångatas, flyr osv. Passar genren bättre.

Fördelarna är att alla skills/abilities/gear etc går att behålla precis som de är i spelnomenklaturen och även köra med de coola passformulären. Win-win!

Tror det skulle gå ännu snabbare regelmässigt än tom BoL! En gubbe tar inte många minuter att få fram. Pricka i några skills, välj Ability och Complications, välj ngt passande föremål = kör.

PS En extra liten fin grej är att de röda D6:orna till spelet redan har 4-6 uppmärkta så det går ännu fortare att läsa av. Ev kan man köra "exploding" på 6:an också.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Hm, föll ju pladask för Lady Blackbird/Havoc Brigade m fl, dvs d6-pool över 4+, med binära skills/gear/abilities.

Insåg att det skulle gå oerhört lätt att hacka Troubleshooters på samma sätt. 1D6 i grund, en till 1D om man har valt relevant skill, en till 1D för ett passande föremål.

Begränsa Story Points till normala Hero Points (omslag, undvik skada, ändra i scen etc). Abilities ger +1D om de passar in i situationen. Valda Complications måste in i spel (ger -1D typ) för att ge tillbaka Story Points. Motstånd/strider funkar som i Havoc Brigade/Pew Pew! Abstrakta motståndslag och när Vitality/Morale slås ut så ger antagonisterna upp, tillfångatas, flyr osv. Passar genren bättre.

Fördelarna är att alla skills/abilities/gear etc går att behålla precis som de är i spelnomenklaturen och även köra med de coola passformulären. Win-win!

Tror det skulle gå ännu snabbare regelmässigt än tom BoL! En gubbe tar inte många minuter att få fram. Pricka i några skills, välj Ability och Complications, välj ngt passande föremål = kör.
Gillar tanken! Kanske skulle du skriva ihop till en mer utförlig "hack" och skicka till @Krille? Känns som något de kan ha nytta av!

Long live the Octopus!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Gillar tanken! Kanske skulle du skriva ihop till en mer utförlig "hack" och skicka till @Krille? Känns som något de kan ha nytta av!

Long live the Octopus!
Gör ett försök. Har ett Star Wars-hack med samma regelbas som är färdigt till 90% som pet projekt, men efter det så!

EDIT lägger lite förberedande tankar här innan detta sätts ihop till ett doc:

Choose a name, a Template (sets Vitality and starting Gear Kits), choose 10 Skills, choose 2 Abilities and 1 Complication, choose a Plot Hook. Take 3 Story Points.

Skills/Abilities/Gear all add 1D on Challenge rolls. Complications are -1D. The Director can use the actual game rules for skills/abilities as guidance for outcome/limitations etc, but skip everything with pips etc, Story Points are also handled different.

One Success (4+) is considered a Limited Success, two is Good, three is Great etc. A 6 is considered an Exploded Dice and is rerolled.

Damage & Wounds

Each success = Vitality loss. Reduce Vitality by the number of successes. You’re Out Cold if Vitality runs out.
Option: Take Wounded instead of Vitality loss. You’re at −1D6 on all rolls until healed.
Option: Take Mortal Peril instead of Vitality loss. If Vitality runs out, you’re dead.

Vitality is restored at the end of the fight. Wounded drops after a recuperation scene of two days. Mortal Peril drops at the end of the fight

Defense roll against Ranged attacks. Base 1D + Agility 1D if in cover or + Resiliance ID if not in cover + Gear 1D (body armor etc)
Defense roll against Melee attacks. Base1D + 1D for Melee + Gear 1-2D (parrry Weapon + body armor etc) + Ability (Judo/Boxer etc)
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Testade reglerna i helgen på mitt upphottade The Sylverian Job (start på tåg a la From Russia with Love + Tintin och det Hemliga Vapnet + Högt Spel i Bretzelburg + Örnnästet i tredje akten). Funkade ypperligt. Exploding 6:or uppskattades särskilt. Antar att det är dopaminet som gör det. :)

Körde dock med -2D6 vid aktivering av Complication och det kändes inte så bra (få ville ens försöka/slå), så här behövs någon annan enkel regel. Funderad lite på att bara ettor kan explodera... Strunta i minusslag och låta narrativet bli svårare ändå på något sätt? Någon annan lösning/idé?

PS Körde grupper av motstånd som mooks (generiska soldater/vakter) som 2D6 i anfall mot varje spelare i scenen och inget försvar och 1 Vitality & tuffare motstånd (lejda mördare/agenter och löjtnanter etc) som 3D6 i anfall/1D6 i försvar och 3 Vitality. Funkade bra det med. Ingen strid varade särskilt länge (max tre rundor för en tuff duell med kniv mot obeväpnad mellan två tågvagnar).

PPS fummelreglerna dvs en majoritet ettor vid icke-lyckat slag blev riktigt roliga, bl att så lyckades inte spelarna avslöja "Lazlo Vindis" när han oförklarligt dök upp och förklarade att han släppts fri och kunde följa med till Väst direkt för att hjälpa militärindustrin där...
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Körde dock med -2D6 vid aktivering av Complication och det kändes inte så bra (få ville ens försöka/slå), så här behövs någon annan enkel regel. Funderad lite på att bara ettor kan explodera...
Borde inte komplikationer i sig skapa en situation? Det gör att man (åtminstone) måste slå fler tärningsslag, vilket torde vara "straff" nog.

Jag hade annars kanske bara ignorerat exploderande tärningar genom att räknat sexor som noll. Det är vad jag gjorde i mitt Star Wars-system.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Borde inte komplikationer i sig skapa en situation? Det gör att man (åtminstone) måste slå fler tärningsslag, vilket torde vara "straff" nog.
Jo, men oftast triggas komplikationen i en befintlig scen, inför ett slag. Kan iofs leda till följdscener och fler svåra slag.

Jag hade annars kanske bara ignorerat exploderande tärningar genom att räknat sexor som noll. Det är vad jag gjorde i mitt Star Wars-system.
Bra idé! Antingen som noll, eller som ettor... ;)
 
Top