Trippig populärfysik

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
På senaste har jag varit lite sugen på att läsa en typ av bok jag läste rätt mycket förr: populärvetenskapliga skildringar av trippiga fysikaliska idéer (som typ, "vi är hologram på ytan av ett svart hål" eller "vårt universum är bara ett av otaliga universa i ett ständigt expanderande multiversum").

Nån som har lite tips på såna böcker, gärna från senare år? Ju trippigare desto bättre, men det bör behålla något slags koppling till fysikalisk forskning, dvs. skrivet av en riktig fysiker eller motsvarande.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
För mer byte sized snacks rekommenderar jag Youtube-kanalen PBS Space Time
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hm, jag vet inte om det här är ett tillräcklig "trippigt" tips, men jag är ett stort fan av Sean Caroll. Spana dels in hans podcast (Mindscape) eller hans böcker "the big picture" eller "something deeply hidden" som handlar om kvantfysik.

Caroll själv beskriver sig som en "mad dog Everettian", och anser att den enda rimliga tolkningen av kvantfysik är en "många världar"-tolkning, vilket innebär att vår verklighet klyvs i två delar varje gång en kvantfunktion kollapsar.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
@Tant Ragnar liten nitpick: many worlds tolkningen av kvantmekanik är att universum delas _istället_ för vågfunktionskollaps. Själva poängen med many worlds är att släppa ut Schrödingers katt ur lådan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Hm, jag vet inte om det här är ett tillräcklig "trippigt" tips, men jag är ett stort fan av Sean Caroll. Spana dels in hans podcast (Mindscape) eller hans böcker "the big picture" eller "something deeply hidden" som handlar om kvantfysik.

Caroll själv beskriver sig som en "mad dog Everettian", och anser att den enda rimliga tolkningen av kvantfysik är en "många världar"-tolkning, vilket innebär att vår verklighet klyvs i två delar varje gång en kvantfunktion kollapsar.
Jag har läst From eternity to here av Sean Carroll. Det var definitivt en av de böcker jag hade i åtanke som paradigmatiska för "trippig populärfysik".
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nu var det här inte "rekommendera filmer på YT"-tråden, men då passar jag på att tipsa även om Sean Carolls föreläsningsserie "The biggest ideas in the universe", där han på 1-2 timmar per föreläsning går igenom ämnen som "massa", "kosmologi", "rumstid" och "emergens".

Tanken är att förklara koncepten bakom varje ämne utan att dra fram en massa ekvationer och klurig matte.

(14) The Biggest Ideas in the Universe! - YouTube
 
Top