Nekromanti trasig dator

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Min dator har börjat borka ur alldeles så jag kanske kommer att go dark några dagar medan jag försöker styra upp en ny. Känn ingen sorg för den höll i 11 år och 3 månader.
Jag ska dessutom åka iväg på en meditationsdag (så ja jo att datorn pajade ungefär samtidigt var väldigt olyckligt, å andra sidan har sista-vers-sjungandet pågått hela hösten såatteh…)
Ni får mycket gärna tipsa mig om vilken modell jag ska köpa. Tänker mig typ en NUC eller liknande (ja ni fattar…? liten desktop? ska få plats i ett ikea expedit/kallax fack utan att börja brinna) och så ska den klara debian (eller i väschta fall nån annan dist) och så några USB-A–portar för jag har uråldriga tillbehör och så är min gamla skärm DVI men det tror jag är lätt att dongla om till HDMI eller…?

om ingen kommer på nåt svar så är det ok. men tänkte förklara varför mitt skrivande kanske blir spotty och att jag snart kommer tillbaka. ja jag vet jag jag älskar att ta låååånga breaks från mina väldigt intensiva och tidskrävande wrnu-feber-perioder men detta är inget sånt break, detta är ingen neråtsång som du ska bry dig om utan bara en otroligt utborkad dator

(och sen undrar jag hur jag ska slänga den gamla på nåt miljövänligt sätt. tänkte plocka ur & spara 2.5'' ssd:n så säkerhet/paranoia är inte ett problem när det kommer till slängningen)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Om du klarar dig på typ en Pi4 så tycker jag det är ett rimligt val. Jag ser egentligen inte att det finns så mycket intressant i spektra mellan dem och en dator man kan stoppa ett ganska nytt grafikkort i.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska helt klart ta det förslaget på allvar, Pi4 vore en upgrade på både CPU och RAM jämfört med min gamla dator. Mycket bra tips
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag brukar tycka det är otroligt segt med en alltför långsam processor när jag skriver i LaTeX, org-mode och särskilt Tikz, vilket du väl också gör ibland, så det kan vara värt att kolla upp hastigheten för single thread speed eller vad det heter, innan du köper. Sist jag köpte en dator snokade jag rätt på en Dell Precision M6800 som typ hade kostat 30 papp när den var ny men som nu gick för några tusen på Tradera. Den har en snabb processor, en massa connections, plats för två-tre hårddiskar och är gjord för att hålla länge på max load varje dag utan att den har fått göra det hos den tidigare ägaren. Om andan faller på kan man spela rätt tunga spel på den, och eftersom den har sjukt mycket RAM (min hade 32 G!!!) är den väldigt bra att köra flera virtualboxes på samtidigt om man skulle behöva programvara som bara finns till ett annat operativsystem. Jag har datorn till en extern skärm, men det händer att jag flyttar runt den och arbetar på i köket nån timme när jag tröttnar på skrivbordet. Så mitt tips om du skulle vilja ha nåt kralligt som inte kostar skjortan är att leta efter en begagnad Dell Precision eller en Thinkpad P som har några år på nacken men många mil kvar i sig. Båda funkar utmärkt med Debian, och de går lätt att byta delar i. De går in i en smal billy tror jag.

Föreslår

Christian
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Blir det inte snabbare om man kör med narrow-to-region dvs C-x n n?

Tack för tipset om Dell! Min nuvarande (sista-vers-sjungande) dator är också från dom och jag tyckte mycket om den.

Jag har en uuuurgammal cintiq som jag använder daily till att måla på så det känns lite weird att byta till bärbar + jag skulle, om jag skaffar bärbar, ändå behöva skaffa en rasp till att ha som filserver + wifi-router
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
2097;n336225 said:
Blir det inte snabbare om man kör med narrow-to-region dvs C-x n n?

Tack för tipset om Dell! Min nuvarande (sista-vers-sjungande) dator är också från dom och jag tyckte mycket om den.

Jag har en uuuurgammal cintiq som jag använder daily till att måla på så det känns lite weird att byta till bärbar + jag skulle, om jag skaffar bärbar, ändå behöva skaffa en rasp till att ha som filserver + wifi-router
När jag jobbar med Suldokar's Wake har jag en enorm org-fil som jag konverterar till latex. Det går rätt fort. Men sen har jag en mklatex som bevakar förändringar av resultatet av den konverteringen, och sen kör ett par tre vändor för att få en pdf med fungerande referenser. Lägg till detta att det är en del inslag av Tikz-figurer inblandat, och det tar sina modiga tio sekunder att se hur en ändring blir i pdfen, även med en förhållandevis snabb dator som den Thinkpad jag hade tidigare. Man kan ju minska den del av filen man kompilerar, och man kan skita i att ha fungerande referenser medan man arbetar, men ... det är inte bekvämt :). Och jag är bekväm av mig! Så när min gamla pajade såg jag till att skaffa ett snabbt monster för så billig penning som möjligt. Om du inte har problem med detta sedan tidigare kan du nog bortse från det dock!

Hälsar

Christian
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tror ni en sån här dator börjar brinna?

här är caset:
https://www.webhallen.com/se/product/299740-Louqe-Ghost-S1-Mini-ITX-Limestone

Höjd: 18.8 cm
Bredd: 14 cm
Djup: 32.9 cm

här är skåpet jag använder:
https://www.reddit.com/r/boardgames/comments/2gme2p/kallax_cubby_dimensions/

är lite mindre än dom skriver pga har monterat in vita luckor.

men typ:

Höjd: 31 cm
Bredd: 31 cm
Djup: 38 cm

lucka framför, dvs stängt på 5 av 6 sidor, är bara bak det är öppet.

Ett annat alternativ är att jag sätter datorn ovanpå hela bokhyllan och sen typ… fäster sladdarna på nåt sätt så risken att datorn drasar i backen pga snubbelsandra minskas?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Jag tror det är lugnt, om du inte tänkt köra processorn för fullt under väldigt långa perioder. Men jag kan naturligtvis ha fel ;)
 
Top