Nekromanti Trädgårdproblem - värt ett försök även wrnu

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Hejsan vänner, bekanta och totalt okända!

Jag kommer till er med ett odlingsproblem. Rollspelare kanske inte är kända för sina gröna fingrar, men ibland finns det de mest udda intressen i subkulturer, så here goes...

Jag har en loftgång i söderläge, något som inte märks eftersom de sista veckorna varit ganska skrala vad solen beträffar. Jga har 4 tomatplantor stående där, i rejäla krukor. De växte som faen rent ut sagt, och verkade må hur bra som helst. Nu har dock de nedre bladen börjat gulna och det verkar sprida sig uppåt på plantorna. De hålls väl vattnade, har fått grundgödsling och står som sagt ute mot södervägg. Någon som har något förslag på vad som kan ha gått fel?

Mina egna fingrar är knappast skogsalvsgröna, men vafan, tomater trodde jag mig om att fixa efter att ha hållit min ros och min klematis levande i flera år... *muttrar*
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vad menar du med grundgödsling? Annars är näringsbrist det jag skulle tippa på. Mina tomater hade också gula blad igår, de fick lite näring. Ska se om det hjälper. Fast man ska inte gödsla för mycket heller, då får man bara buske och ingen frukt (säger de som vet, inte jag).

Jag måste tillägga att trädgårdsintresse har jag inte, bara intresse av goda tomater. :gremsmile:
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
"Tomatoes are hungry", som de säger här i trädgårdsmästeriets förlovade land (=England). Gödsla mer och ofta. En del tomatsorter behöver också en pinne eller så som stöd för att vilja växa ordentligt, men det har du säkert redan tänkt på om du säger att de står mot väggen.

hälsar
Örnie
som utan framgång försökt odla tomater två år i rad på sin kolonilott. Palsternackorna däremot... mmm...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tack för svaret!

Jag menar att jag sprinklat ut en dos sånt där granulatshitt och följt anvisningarna för tomater på förpackningen. :gremwink:

Jag har en massa kart på plantorna, så frukt verkar komma, men de hinner nog bara mogna om jag ser till att inte alla bladen faller av tills dess...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tack för svaret du också!

De har två pinnar var så att de är fastkilade mellan dem, samt varsin 20-literskruka. Gödsling har skett via anvisningen på gödselförpackningen och utan någon vidare finess.

Åh... Kolonilott... *drömmer* Jag får nöja mig med krukodling på loftgången. :gremfrown:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vavva said:
Åh... Kolonilott... *drömmer* Jag får nöja mig med krukodling på loftgången. :gremfrown:
Menar du att du har ditt parkettgolv kvar?????? :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vavva said:
Jag har en massa kart på plantorna, så frukt verkar komma, men de hinner nog bara mogna om jag ser till att inte alla bladen faller av tills dess...
Gödsling kan mycket riktigt vara för lite. Förpackningar vet jag inte om man kan lita på... :gremtongue:

På samma sätt är den korrekta anvisningen för att vattna tomater: "Vattna tills de verkar ha fått tillräckligt. Sedan vattnar du lika mycket till."

Tomater är släkt med potatis och kan få all ohyra de kan få, och alla sjukdomar, i stort sett (och det är inte lite) inklusive potatisbladmögel, men det brukar ge röta också, om jag minns rätt. Som i "bruna ringar/fläckar på stammen".

Erik
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Om det verkar vara ohyra eller sjukdom - nyp av bladen och kasta bort dem. Annars - mera gödsel. På mina tomater (i växthus visserligen) funkade gräsklipp bra, så röva när nån just bränt förbi med gräsklipparen och bädda fullt i krukan.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Det verkar inte vara ohyra, jag har kollat grundligt (även om det är bladlöss på klematisen fem meter bort, men jag verkar ha lyckats sätta den i karantän med timjan). Det är sjukdom jag är mest orolig för. Jag nyper av bladen för säkerhets skull, vattnar ännu mer och ger de stackarna en ny omgång gödsel. Tack! :gremsmile:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Inga fläckar vad jag kan se. *skakar på huvudet* Jag har nupit av de gulbruna bladen nu i alla fall. Bara gröna kvar.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ja.... Det är så fint att jag vill inte bryta upp det. :gremsmile:

Dessutom hade katterna bara använt min odling som toalett. De äckliga krypen.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Okej nu var det 8-9 år sedan jag höll på med just tomater, eller i alla fall körsbärstomater. (Jag sommarjobbade som körsbärtomats plockare i två sommrar). Jäkla skit jobb, nåja. Jag har för mig att dom vanligaste sjukdomarna var; Bladlöss samt någon form av Mögel. Bägge två kunde man hitta genom att kolla på bladen.

Tomater ska vattnas rätt så hårt. Där jag jobbade hade dom sprinklar på timer varje 15min (Har jag för mig).

Pröva att gödsla mer, näringsbrist brukar visa sig iform av gula blad.

//Flurtis, som inte alls är säker
 
Top