NYHET Tove Gillbring har somnat in

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Anders Gillbring postade på Facebook nyligen att Tove har somnat in. Hon kämpade in i det sista, men till slut nådde hon vägs ände.

Tove fick Rollspelsdraken 2014 med följande motivering:

För sitt brinnande engagemang för den svenska rollspelshobbyn, och för sitt outtröttliga arbete med att ge skribenter och illustratörer – såväl erfarna rävar som spirande nybörjare – ett forum för sin kreativitet genom Sveriges mest långlivade rollspelstidning Fenix, har juryn beslutat att tilldela Tove och Anders Gillbring Rollspelsdraken 2014.

Deras förmåga att knyta kontakter i rollspelsvärlden, lokalt som internationellt, samt viljan att hålla svenska rollspel levande genom att kontinuerligt publicera material till dem, gör att vi finner dem ytterst värdiga pristagare.
Tove kunde ha fått Rollspelsdraken varje år och lämnar ett stort tomrum efter sig.

/Magnus
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Kopierar det jag skrev i mina kanaler:


Tove Gillbring, en rollspelspelslegendar och inspiration har lämnat oss. Tove drev ihop med sin make Anders förlaget Åskfågeln, med spel som Western och speltidningen Fenix under vingarna. Hon hade också en av rollspels-Sveriges största hjärtan och syntes alltid med ett leende på läpparna och sprudlade av energi när vi pratade. Hon må ha levt på lånad tid, sjuk i cancer sedan flera år. Men det märktes aldrig på hennes humör.

Jag visste att den här dagen skulle komma. Men fan vad ont det gör. För Tove var inte bara en viktig person för rollspels-Sverige, utan för mig. Hon peppade mig att skriva i Fenix, vilket var en del av hur jag började och tog mig in i att skriva rollspel. Hon både peppade mig men samtidigt pressade mig. Hon vågade säga när något var bra, men stod också för när jag borde kunna göra bättre ifrån mig. Hon lärde mig massor och var en som tidigt gav mig en chans att få skriva. Tack för att du vågade satsa på mig och för allt du lärde mig Tove. Jag hade nog inte varit där jag är idag om det inte varit för dig.
Men mest av allt, tack för alla skratt och för att du var du. Du fick mig alltid att skina upp när jag träffade dig på konvent eller event, eller bara när du mailade. All den där energin, hjärtat och glöden du hade smittade av sig

Det går inte att få fram i ord hur mycket jag kommer sakna den. Rollspelsvärlden är lite mörkare utan vår Åskfågel som lyser upp skyn.

Finaste Tove. Tack för allt. ❤
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,299
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
😭 Vet inte om det finns så mycket mer att säga än allt som sagts. Jag träffade aldrig henne privat men konverserade både med henne och Anders via FB och Messenger. Western IV är ett av de spel jag håller allra varmast om hjärtat då epoken verkligen fångar mitt intresse samt att spelet är extremt välgjort. Det märks verkligen att Gillbringarna älskade allt de skapade och allt de skapade har givit enormt mycket glädje till andra människor

Så än en gång, även om jag inte kände Tove så kommer en del av henne leva vidare i allt det hon och Anders skapat tillsammans och de rollspelen kommer fortsätta skapa glädje långt efter att många av oss inte längre finns.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Så sorgligt. Förstod att det inte såg bra ut efter meddelanden från Gofundme i måndags. Tack för allt du gjort för rollspelshobbyn!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
En stor förlust, inte bara för vår hobby-community naturligvis, även om det var genom den de flesta av oss kände Tove. Jag har träffat henne flera gånger, mest minnesvärt var när vi premiärspelade Westerns figurspel, då vi, tillsammans med Tove och Anders garvade i flera timmar.

Överlag har Western givit mig och min spelgrupp oräkneliga oförglömliga minnen. I min bok är det Åskfågel (i sina olika skepnader) skapat en kulturgärning, helt i paritet med DoD och det Ä-spel gjorde på sin tid. Jag hoppas spelen lever vidare och att vi kan minnas Tove genom hennes verk under lång tid framöver.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag träffade Tove flera gånger när jag skrev för Fenix. En synnerligen vänlig, humoristisk och inspirerande människa, som under många år gjorde en betydande insats för rollspel i Sverige. Mina tankar går nu särskilt till Anders, som också har gjort och gör massor för rollspelen.
 
Last edited:
Top