Top 3 bästa tv-avsnitten någonsin

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Inte de bästa serierna alltså utan de tre bästa avsnitten oavsett serie som de är med i.

Fulla spoilers i den här tråden.

Här är min lista:

1: The inner light - Star Trek The Next Generation: Kapten Picard lever ett helt annat liv, har en familj och upplever de sista årtiondena av en döende planets existens medan nästan ingen tid passerar i verkligheten. Det är sorgligt och hjärtskärande men fint. Det utvecklar också Picard från att vara en lite stel karaktär till att vara extremt mänsklig över ett enda avsnitt.

2: Josh's Ex-Girlfriend Is Crazy - Crazy Ex-Girlfriend: Huvudpersonen i den här sitcom/musikalen träffar den absoluta bottnen och har den mörkaste perioden i sitt liv. Medan hennes liv och illusioner bryter ihop kollapsar narrativet själv vilket leder till den bästa sången i serien.

3: Remedial Chaos Theory - Community: Har ni inte sett avsnittet har ni ändå sett memesen. Gruppen rullar en tärning för att avgöra vem som springer ner och hämtar maten vilket ger oss flera helt olika tidslinjer baserade endast på den här lilla, lilla variationen. Det är ett fantastiskt utforskande av alla karaktärerna och deras många olika sidor med mer fantastiska skämt per minut än något annat tv-avsnitt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Buffy - Once More With Feeling (S6E7)
En demon tvingar folk i Sunnydale att säga sanningen genom sång, och hans mål är att döda Buffy Summers. Resultatet är fantastiskt.

The Wire - Middle ground (S3E11)
Episoden får sitt namn ifrån de många förhandlingarna mellan olika parter (Borgmästare Royce försöker hålla sig kvar vid makten men fortfarande rädda Hamsterdam. Omar förhandlar med sin rival Mouzone
och tillsammans så dödar de Stringer Bell
. Det är en fantastisk episod som samtidigt lyckas vara spännande, knåpar ihop en mängd plotlines och skruvar upp holy-fuck-mätaren till max inför finalen.

Black Mirror - Be Right Back (S2E1)
En kvinnas pojkvän dör i en bilolycka. En ny teknologi tillåter en AI att simulera hennes pojkvän och hon går så långt att hon beställer en android-kopia av pojkvännen. Låt oss säga att hon inte mår bättre av det, även om slutet är relativt positivt för att vara ett Black Mirror avsnitt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Beyond life and death - Twin Peaks. Ett fantastiskt avsnitt som är som en feberdröm och lämnade serien i en bitterljuv cliffhanger i ett tiotal år (vad som kom därefter vill jag dock helst glömma). Så mycket som jag suttit och grubblat på vad all surrealism egentligen betyder!

Collage - The Sopranos. Det jag tycker är mest fascinerande med The Sopranos är att det är en alegori över ett destruktivt förhållande med en psykopat. Tony Soprano är ett svin som gör alldeles vidriga saker och ändå kämpar man som tittare för att vara på hans sida för att i slutet inse att man hållit en galning bakom ryggen. Och det är i detta avsnitt det började. Tony och hans dotter är på en far och dotter-utflykt som Tony tar en paus från för att döda en avhoppad tjallare. Detta var så kontroversiellt när serien kom att producenterna krävde att göra tjallaren till en knarklangare så att Tony inte framstår som en fullständig skurk. Denna lilla detalj gör avsnittet lite sämre, men det är ändå fantastiskt, obehagligt och drabbande!

Baelor - Game of Thrones. Denna serie blev på slutet så usel att man faktiskt glömmer bort hur bra den var i början. Och detta avsnitt, när Ned Stark avrättas, är det bästa enligt mig! Vi trodde att Ned Stark skulle vara seriens huvudperson då han har alla klassiska egenskaper som en huvudperson i en fantasyvärld ska ha. Så när han avrättas är det även en avrättning av fantasygenrens klyschor och ett budskap om att vi inte kan gissa vad vi har att vänta oss framöver. En lysande metafor!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Buffy - Once More With Feeling (S6E7)
En demon tvingar folk i Sunnydale att säga sanningen genom sång, och hans mål är att döda Buffy Summers. Resultatet är fantastiskt.

The Wire - Middle ground (S3E11)
Episoden får sitt namn ifrån de många förhandlingarna mellan olika parter (Borgmästare Royce försöker hålla sig kvar vid makten men fortfarande rädda Hamsterdam. Omar förhandlar med sin rival Mouzone
och tillsammans så dödar de Stringer Bell
. Det är en fantastisk episod som samtidigt lyckas vara spännande, knåpar ihop en mängd plotlines och skruvar upp holy-fuck-mätaren till max inför finalen.

Black Mirror - Be Right Back (S2E1)
En kvinnas pojkvän dör i en bilolycka. En ny teknologi tillåter en AI att simulera hennes pojkvän och hon går så långt att hon beställer en android-kopia av pojkvännen. Låt oss säga att hon inte mår bättre av det, även om slutet är relativt positivt för att vara ett Black Mirror avsnitt.
Jag kämpade med om jag skulle ha med just dina två första val på min lista :D

Who have I been investigating?

Once more with feeling är verkligen bästa Buffy avsnittet hotat på den tronen bara av Restless och Hush.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Beyond life and death - Twin Peaks. Ett fantastiskt avsnitt som är som en feberdröm och lämnade serien i en bitterljuv cliffhanger i ett tiotal år (vad som kom därefter vill jag dock helst glömma). Så mycket som jag suttit och grubblat på vad all surrealism egentligen betyder!

Collage - The Sopranos. Det jag tycker är mest fascinerande med The Sopranos är att det är en alegori över ett destruktivt förhållande med en psykopat. Tony Soprano är ett svin som gör alldeles vidriga saker och ändå kämpar man som tittare för att vara på hans sida för att i slutet inse att man hållit en galning bakom ryggen. Och det är i detta avsnitt det började. Tony och hans dotter är på en far och dotter-utflykt som Tony tar en paus från för att döda en avhoppad tjallare. Detta var så kontroversiellt när serien kom att producenterna krävde att göra tjallaren till en knarklangare så att Tony inte framstår som en fullständig skurk. Denna lilla detalj gör avsnittet lite sämre, men det är ändå fantastiskt, obehagligt och drabbande!

Baelor - Game of Thrones. Denna serie blev på slutet så usel att man faktiskt glömmer bort hur bra den var i början. Och detta avsnitt, när Ned Stark avrättas, är det bästa enligt mig! Vi trodde att Ned Stark skulle vara seriens huvudperson då han har alla klassiska egenskaper som en huvudperson i en fantasyvärld ska ha. Så när han avrättas är det även en avrättning av fantasygenrens klyschor och ett budskap om att vi inte kan gissa vad vi har att vänta oss framöver. En lysande metafor!
Alla de här avsnitten är verkligen fantastiska! Jag tror att Game of Thrones avsnitten kommer kännas bättre igen för mig om något år. Men sista säsongen bara slog ut benen på hela grejen för mig och fick mig att tvivla på att det någonsin var bra.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,222
1. Skulle nog egentligen kunna säga i princip valfritt Community-avsnitt, för det finns så himla många som är så himla bra, men jag har alltid en stark dragning till Digital Estate Planning (TV-spelsavsnittet). Eller paintball-avsnitten. Eller DnD-avsnitten. Eller kuddforts-avsnitten. Eller golvet är lava. Eller postapokalyptiska app-avsnittet. Fuck it, Community är bäst.
2. Doctor Who - Silence in the Library. Det är med sån här planering och framförhållning jag önskar att jag fick spela rollspel nån gång.
3. Invader Zim - Zim eats waffles. Guess who made WAAAAFFLES?!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
1. "That's my dog", six feet under.
David plockar upp en liftare. Det slutar i en långsam, utdragen mardröm. Jag får fortfarande ont i magen av att tänka på avsnittet, fastän det var 20 år sedan jag såg det

2. Twin Peaks season 3, episode 8.
Lynch släpps helt fri och går bananas. Är det tv? Är det videokonst? This is the water ....

3. "Who shot mr burns?", Simpsons
Av uppenbara skäl. Peak Simpsons.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Hade själv rankat Futuramas "Jurassic Bark" högre än "Who Shot Mr Burns". Men det är kanske för att jag gillar futurama mer än Simpsons. De är dock båda "peak episodes".
Jurassic Bark går inte heller att titta på utan att gråta för att det är så brutalt sorgligt. :( Briljant avsnitt men känslomässigt brutalt!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Gillar futurama också, men precis som du säger, en lite annan grej än Simpsons.

Det är svårt att välja ett peak Simpsons avsnitt såklart, "Cape Feare" ligger bra till också:

"Attempted murder, what is that even? Do they hand out a nobel price for attempted chemistry?"

"No, my tatto does not say "die bart, die". It's german: die Bart, die"
"
Oh, I see. Well then, no german in world history has ever done something evil!"

(Citat fritt från minnet, don't @ me ....)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
[N]är han avrättas är det även en avrättning av fantasygenrens klyschor och ett budskap om att vi inte kan gissa vad vi har att vänta oss framöver.
Verkligen älskade detta när jag läste boken också! Skillnaden i boken är att det dröjer ganska länge innan du vet om han faktiskt blev avrättad eller inte, vilket gör att du in i det sista tror att det kan bli lyckligt.

Första avsnittet Dexter har en särskild plats för min del. Satte tonen så galet bra. Tyvärr en av alla dessa serier som en glömt idag för att fortsättningen blev urusel i längden.

Avsnittet i Breaking Bad där Hank sitter på toaletten och ser vem som dedikerat poesiboken till Walt är också fenomenalt bra (men blev pannkaka efteråt tyvärr).

Avsnittet i The Americans, där de i efterhand inser att de mördat helt oskyldiga människor med sin Spion Fu är också sjukt bra, för att det trycker på de mänskliga faktorerna och framhäver de två huvudpersonernas olika syn på det de gör.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Vad gäller Simpsons har nog inget avsnitt fått mig att skratta så mycket som Homers enemy! Stackars gamle Grimey 😂 Mest hjäteknipande avsnitt är Moaning Lisa tycker jag. Ett så smart avsnitt på så många sätt! ❤
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
1. Daria S02E01 "Arts 'n' Crass"
Peak Daria, när Daria och Jane skapar ett konstverkt till skolans utsällning och skolan försöke ställa krav på hur det måste förändras föratt få ställas ut. Bra kommentar på Konst och ett avsnitt där borde huvudpersonerna och birollerna får skinna som bäst. Ett extra plus för Helen Som verkligen får visa sina starka sidor på ett sett hon sällan får.

2.Family TiesS05E23-24 (dubbelavsnitt som egentligen är ett avsitt och visas idag som det) "A, My Name Is Alex"
Alex ( Michael J. Fox) mår dålig över att hans vän gått bort i en olycka, han förösker trycka undan det men de blir bara värre.
Andra halvan av det här avsnittet (del 2 om man ser det uppdelat) Kändes utan reklam pause när det gick på tv förstagången. Och jag förstår det. Få andra avnitt av något kan jag tänka mig det skulle vara mer olämpligt att bryta mitt i.
Det är en lång sekvens med oerhört långa tagningar där Alex går igenom så många aspekter av sitt liv och Michael får flexa sina skådespelar muskler på ett sett han sällan får. alla olika aspekter av hans Karaktär får skina och det lämnar mig golvad varje gång jags er det.

3. The Twilight Zone (1959)S01E22 "The Monsters Are Due on Maple Street"
Det finns många kandidater för bästa Avsnitt i den här serien Eye of the Beholder, och The Masks är två till kandidater.
Men jag väljer det här avsnittet för Jävlar vad bra det åldrats. Som så många Twilight Zone avsnitt så är det bäst att gå in blind. Så Leta upp det och de det (alla avsnitt är självständiga).
Gör dig själv en tjänst och se Hela serien, Det är ett mirakel att en serie ifrån tvn barndom fortfarande har några av tv-historiens bästa avsnitt
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Inte de bästa serierna alltså utan de tre bästa avsnitten oavsett serie som de är med i.

Fulla spoilers i den här tråden.

Här är min lista:

1: The inner light - Star Trek The Next Generation: Kapten Picard lever ett helt annat liv, har en familj och upplever de sista årtiondena av en döende planets existens medan nästan ingen tid passerar i verkligheten. Det är sorgligt och hjärtskärande men fint. Det utvecklar också Picard från att vara en lite stel karaktär till att vara extremt mänsklig över ett enda avsnitt.

2: Josh's Ex-Girlfriend Is Crazy - Crazy Ex-Girlfriend: Huvudpersonen i den här sitcom/musikalen träffar den absoluta bottnen och har den mörkaste perioden i sitt liv. Medan hennes liv och illusioner bryter ihop kollapsar narrativet själv vilket leder till den bästa sången i serien.

3: Remedial Chaos Theory - Community: Har ni inte sett avsnittet har ni ändå sett memesen. Gruppen rullar en tärning för att avgöra vem som springer ner och hämtar maten vilket ger oss flera helt olika tidslinjer baserade endast på den här lilla, lilla variationen. Det är ett fantastiskt utforskande av alla karaktärerna och deras många olika sidor med mer fantastiska skämt per minut än något annat tv-avsnitt.
Vad glad jag blev av att någon annan tittar på Crazy Ex-Girlfriend! :D Grymt bra serie i allmänhet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Jag har inte avsnittspecifik koll på serier så min initiala reaktion till tråden var "det här är ju omöjligt att svara på". Stor risk att ta upp en serie man gillar och ta ett avsnitt därifrån bara, men jag får väl försöka (eftersom andra klarar av det).

1. Bottom - Hole (en kortis fanns på youtube, orkade inte leta mer). 30 minuter brittisk humor där samtliga utspelar sig i en vagn på ett pariserhjul med bara de två "hjältarna", och det är roligt precis hela tiden. Imponerande!

2. Coupling - Inferno (typ det här). Inferno är förstås inte hela titeln på filmen de pratar om... och Steves bryt vid middagsbordet är fantastiskt.

3. Firefly - Our Mrs Reynolds. (typ det här) Nu blev det lite så att jag tar en serie jag gillar massor och plockar ut ett avsnitt utan att jag är så säker på om det är bäst i serien, men Christina Hendricks är ett proffs. "The special place in hell!"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
1. Band of brothers - Why we fight. Behöver inte sägas nåt


2. Sopranos - Pine barrens. Ta karaktärerna i helt fel miljö för dem, blir humoristiskt som fan.

3. Game of thrones - Red wedding.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
HBO Rome: “How Titus Pullo Brought Down the Republic"

Game of Thrones: “The Red Wedding”

Hell on Wheels:”Done”

Skulle nog vilja ha med en hög med avsnitt från ”The Expanse” och ”The Man in the High Castle”, det finns helt enkelt väldigt mycket bra serier.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Topp tre:

1. The View from Halfway Down - BoJack Horseman.
1. Free Churro - BoJack Horseman.
1. Time’s Arrow - BoJack Horseman.
2. The Ladder - The Terror.
2. Terror Camp Clear - The Terror.
3. Cut Man - Daredevil.
 
Top