Nekromanti Tonys sadistiska fällor - utmaning 2

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hej,
nästa fälla, den senaste gick det sämre med. Premissen är som vanligt att det är en fälla i en klassisk fantasy-källare och du/ni ska ta er förbi den alt. stjäla en eventuell skatt med livet i behåll.

Ni har med er rimlig utrustning för det här uppdraget (släggor, ankor, 5 meters pinnar med krokar och gripklor på, rep, osv).

Reglerna är som följer: Ge lösningsförslag i tråden, har ni frågor så placera dessa i tråden. Jag kommer att svara på vad som händer i tråden löpande, den avslutas nästa måndag.

Ni kommer gående i en korridor som slutar i en stenvägg, på höger sida av den så är det en öppen dörr som leder till ett rum som är 5 meter brett, två meter högt och sju meter djupt, i varje fall vad ni kan se. Det är också en 30 cm hög tröskel in i rummet.

Rummet är fullt av hängande tygstycken, så att de täcker större delen av rummet i sju rader, en varje meter och under dessa ligger 30 cm höga trösklar. Golvet är galler och det drar en kall vind från rummet.

Vad gör ni?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag försöker tända eld på första skynket för att se bättre samt grubblar över hur jag kunde se igenom 6 skynken när jag bedömde rummets djup.
 

grottis

Veteran
Joined
11 Mar 2012
Messages
59
Location
Göteborg
Jag hämtar snabbt en av ankorna ur burarna och skickar in den för att se den snava över första tröskeln. Jag ser även till att informera ankan om att den kommer friteras och avnjutas med sötsur sås om den inte åtminstone gör ett försök.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Jag ser på när de andra försöker tända eld på första tygstycket och skicka in en anka mot en säker död?

Nej så f-n heller! :gremtongue:

Jag skriker: Vänta lite!

Sen försöker jag köra en Upptäcka fara och en Finna dolda ting (ev. med hjälp av min skarpsynthet) för att se om det är någon fara som lurar i rummet och/eller för att se om vi har missat något i rummet.

Medans jag gör det funderar jag på vad Storuggla en gång lärde mig om den här sortens rum och hur man kan hitta lösningen på dem (Storugglas post)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
unfair said:
Jag försöker tända eld på första skynket för att se bättre samt grubblar över hur jag kunde se igenom 6 skynken när jag bedömde rummets djup.
Skynkena verkar vara gjorda av metaltrådar.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
grottis said:
Jag hämtar snabbt en av ankorna ur burarna och skickar in den för att se den snava över första tröskeln. Jag ser även till att informera ankan om att den kommer friteras och avnjutas med sötsur sås om den inte åtminstone gör ett försök.
Arne struttar snabbt ner och går över gallergolvet. Väl där så regnar en jämn mängd vatten över den. En genomblött anka hoppar sedan upp på den första tröskeln, för att då grillas av elektriciteten som går igenom metalstyget. Doften av bränd anka sprids genom rummet.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Tony.M.Meijer said:
Save said:
Sen försöker jag köra en Upptäcka fara och en Finna dolda ting
Rummet är livsfarligt.
Öhh... jag säger till de andra att det är nog inte riktigt meningen att människor ska vara i det där rummet. Ni ser ju också vad som hände med ankan...

Jag tror det är någon sorts ugn för någonting och vi ska nog inte gå in där. Ok, ok, ok! Ni vill åt skatten, jag förstår...

Jag petar med träpinnen i taket ovanför skynkena och letar efter ett sätt att få ned dem. Sedan knackar jag i väggen på båda sidorna bredvid ingången.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Tony.M.Meijer said:
grottis said:
Jag hämtar snabbt en av ankorna ur burarna och skickar in den för att se den snava över första tröskeln. Jag ser även till att informera ankan om att den kommer friteras och avnjutas med sötsur sås om den inte åtminstone gör ett försök.
Arne struttar snabbt ner och går över gallergolvet. Väl där så regnar en jämn mängd vatten över den. En genomblött anka hoppar sedan upp på den första tröskeln, för att då grillas av elektriciteten som går igenom metalstyget. Doften av bränd anka sprids genom rummet.
Kära kamrater... Vi behöver fler ankor, några frivilliga?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Save said:
Tony.M.Meijer said:
Save said:
Sen försöker jag köra en Upptäcka fara och en Finna dolda ting
Rummet är livsfarligt.
Öhh... jag säger till de andra att det är nog inte riktigt meningen att människor ska vara i det där rummet. Ni ser ju också vad som hände med ankan...

Jag tror det är någon sorts ugn för någonting och vi ska nog inte gå in där. Ok, ok, ok! Ni vill åt skatten, jag förstår...

Jag petar med träpinnen i taket ovanför skynkena och letar efter ett sätt att få ned dem. Sedan knackar jag i väggen på båda sidorna bredvid ingången.
Väggarna är av enkla granitblock som är kalla och blöta och inget händer när du knackar på dem.

Taket består precis som golvet av galler och skynkena hänger i krokar från dessa.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag tar en av våra
Tony.M.Meijer said:
5 meters pinnar med krokar och gripklor på
och försöker rycka ner närmaste tygstycket utan att komma i kontakt med det själv. Om jag lyckas så försöker jag flytta detta djävuls apparat till tyg åt sidan så man ska kunna gå in utan att gå ankans öde till möte.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
unfair said:
Jag tar en av våra
Tony.M.Meijer said:
5 meters pinnar med krokar och gripklor på
och försöker rycka ner närmaste tygstycket utan att komma i kontakt med det själv. Om jag lyckas så försöker jag flytta detta djävuls apparat till tyg åt sidan så man ska kunna gå in utan att gå ankans öde till möte.
Du menar metalltrådsskynkena förmodar jag.

Då jag tror att det bara får plats en i dörröppningen samtidigt, tittar jag på när min medäventyrare gör ovanstående. Jag är dock inte säker på att det går att rycka ner metalltrådsskynken som sitter på krokar i ett gallertak. Om möjligt försöker jag instruera medäventyraren till att kroka av metalltrådsskynket från kroken.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
unfair said:
Jag tar en av våra
Tony.M.Meijer said:
5 meters pinnar med krokar och gripklor på
och försöker rycka ner närmaste tygstycket utan att komma i kontakt med det själv. Om jag lyckas så försöker jag flytta detta djävuls apparat till tyg åt sidan så man ska kunna gå in utan att gå ankans öde till möte.
Det går utmärkt, den försvinner snabbt och enkelt ner, ett metaltrådsstycke borttaget och åsidosatt.
 

Save

Veteran
Joined
24 Jun 2012
Messages
151
Äh, för lätt! Jag går till närmaste värdshus och tar en öl :gremtongue:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Foljer Unfairs exempel, och drar ner de andra skynkena, och går in i rummet för att utforska vad det var som blötte ner ankan.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Bassejr said:
Foljer Unfairs exempel, och drar ner de andra skynkena, och går in i rummet för att utforska vad det var som blötte ner ankan.
Du drar ner de andra skynkena i första raden och dessa ramlar då ner på golvet över trösklarna. Så snart du går ut på golvet så kommer en ström med vatten från taket och träffar dig.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Tony.M.Meijer said:
Bassejr said:
Foljer Unfairs exempel, och drar ner de andra skynkena, och går in i rummet för att utforska vad det var som blötte ner ankan.
Du drar ner de andra skynkena i första raden och dessa ramlar då ner på golvet över trösklarna. Så snart du går ut på golvet så kommer en ström med vatten från taket och träffar dig.
Spänner hela kroppen i förskräckelse, och undersöker om jag är död.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Bassejr said:
Spänner hela kroppen i förskräckelse, och undersöker om jag är död.
Du lever och har hälsan, utöver att du börjar bli lite kall av att bara stå.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
pew.

Går ut, skakar vattnet ur mitt långa, flödande, pudelrockar-warrior hår, och försöker hitta källan till det flödande vattnet.

Försöker också se om man kan uppfatta någonting under galler-golvet.
 
Top