Todo-program för Windows, plus om den också finns för Linux

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
I en annan tråd diskuterades todo-program, och jag funderade och kom fram till att jag behöver få lite ordning på det där.

Mina krav:

* Allt lagras på mina grejor. Jag vill inte vara beroende av en tredje part eller behöva lita på en tredje part.
* Allt ska lagras i fil, orkar inte ha en databas för en så simpel grej (om filen sedan är en fildatabas så är det OK).
* Lättviktig. Om den ska vara igång hela tiden så ska den inte dra för mycket kräm.
* Göra jobbet, och inte en massa mer.
** Saker den ska klara:
*** Hierarkisk. Jag vill inte blanda allt på samma nivå, och jag vill ha godtyckligt antal nivåer (eller, åtminstone, säg, 10).
*** Prioritera uppgifter, helst enligt Moscow-modellen (Must, Should, Could, Won't).
*** Grovtidsskatta. Jag vill inte skatta tid exakt. Jag gillar varianterna "minute, timmar, dagar, veckor, månader, år", utan att sätta siffror.
*** Sortera och filtrera (prio, status, storlek...).
*** Markera status (klar eller inte klar), och det ska synas på högre nivåer i hierarkin.
*** Utförda saker ska finnas kvar, men normalt vara bortfiltrerade.
** Saker jag inte vill ha (får gärna finnas, om det går att stänga av så att man inte ser det, men det ska inte synas):
*** Massor av användare och teamstuff.
*** Molnstuff. För mycket inneboende säkerhet i den.
*** Fingraderad status.
*** Deadlines.
*** Massor av fält att fylla i. Är det mer än en rad beskrivning så hör den inte hemma i en todo.
*** Inloggning. Den ska ligga på min filserver på mitt nät som bara är åtkomlig för min dator, jag behöver inte mer säkerhet.
* Gratis. Ska jag betala för den kan jag lika gärna skriva den själv, det är en dags jobb.
* Ett ren, vettigt och snabbarbetat gränssnitt som beter sig som man väntar sig att ett Windowsprogram ska bete sig.

Plus:

* Finns för Linux.
* Öppen licens.
* Går att installera med Chocolatey.
* Möjligthet att importera todolistor i textform på ett vettigt sätt. Att göra det manuellt är inte det roligaste som finns.

Edit:

En sak till: Allt viktigt ska synas direkt i listan, man ska inte behöva klicka in på varje item.
 
Last edited:
Top