Nekromanti To Malmö and Back Again

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Pissväder här i hufvudstaden och strålande sol i Skåne, men det är ändå skönt att vara tillbaks i sitt eget hem...
Jag har bott i Malmö (i en liten etta just ovanför Triangeln) å jobbets vägnar sedan mitten av februari, nämligen, och bara åkt upp över helgerna. Har inte sagt nåt om det eftersom min fru ville att så få som möjligt skulle veta att jag inte var hemma under veckorna, men nu är det alltså färdigt med den saken. Några allmänna reflektioner:

* Malmö är en ruskigt charmig stad jämfört med Stockholm. Klara pluspoäng på gammal bevarad citykärna och kanaler där man kan gå och strosa.
* Här har vi harar. Där har de små tjocka kaniner med vita rumpor. Typ överallt.
* Skånetrafikens styva, elektroniskt återladdningsbara månadskort vinner klart över SL:s primitiva små pappersblättar. Å andra sidan låter och beter sig deras bussar som om de har kattpiss i tanken...
* Vem som än designade fontänen på Gustav Adolfs Torg tänkte aldrig på att den även ska stå där vintertid. Det hängde istappar från hennes tuttar! o_0
* Spättekaka är överskattad. Till skillnad från Turning Torso.
* Jag kan inte vara ensam om att få falliska associationer av Södervärnstornet... Statygruppen med hästarna utanför Jägersro befäster traditionella könsroller, på tal om det. Take a close look.
* Lille Torg är nåt rent oförskämt snuttegulligt.
* Jag lyckades aldrig räkna ut varför de ständigt höll på och byggde om på Sturup. Det verkade främst syfta till att flytta på mellanväggar så att man fick gå en krok där man tidigare hade gått rakt fram... och vice versa.
* Slutligen, om du någon gång flyger i mörker och klart väder, så är en fönsterplats värd att döda för. 'Nuff said.

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Re: To Malmö and Back Again (ANT)

Här har vi harar. Där har de små tjocka kaniner med vita rumpor. Typ överallt.
Har du aldrig varit i Solna? Där finns det fler kaniner än på SMF.

SMF = Sollentuna morots- och förökningsmässa :gremtongue:

/Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Storheten med Malmö

I Malmö är det (eller var, vad jag hört) oerhört simpelt att gå runt det krångliga med Systembolag med begränsade öppettider eftersom varenda kvartersbutik med självaktning säljer rödvin och smuggelöl.

---

Svartklubbar, svartklubbar överallt! Häng med Ibrahim och grabbarna i en källare i ett betonghöghus någonstans söder om Möllan och bli bjuden på smuggelvodka och fly med andan i halsen när de tidigare så generösa herrarna bestämt att du behöver länsas på dina ägodelar.

---

Falafelrulle för 15 spänn? Ja, det är sant. Och de finns med fetaost också.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag kan inte vara ensam om att få falliska associationer av Södervärnstornet...

...det kallas i folkmun "kuktornet" ... så nej. :gremlaugh:

Det har till och med ådror!


I övrigt håller jag med: Malmö > Stockholm.
 
Top