CoC Sverige Tjurmannen från Kungsskär [SPOILERS!]

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
Lade nyligen beslag TFK och planerar att spelleda kampanjen inom en inte alltför avlägsen framtid. Har bara läst igenom Stockholmsdelen hittills och gillar den skarpt. Miljö- och karaktärsbeskrivningar känns spot-on och härligt tidstypiska.

Tänkte använda den här tråden för att dryfta funderingar och tankar kring kampanjen, ni andra är välkomma att göra detsamma. Jag börjar med en, för mig, ganska iögonfallande lucka från slutet på ”Sjöjungfrun på Konradsberg”.

I slutet av den här delen beskrivs vad som kan hända om utredarna tillkallar polisen till Villa Havtorn. Om det går så långt att kriminalarna dyker upp och undersöker källaren kommer de arrestera doktor Mildh när de får se de styckade likdelarna från hans tidigare experiment. Den stora frågan som direkt infinner sig i mitt huvud: Vad händer om poliserna upptäcker/uppmärksammas på den livs levande FISKMANNEN i källarens vattentank??? Det här alternativet nämns inte i det här avsnittet alls, men känslan jag får är att det på klassiskt skräckfilmsmanér bara är utredarna som förväntas få kännedom om varelsen, och sedan avfärdas av det breda samhället om dom berättar om saken. Som det är skrivet är det helt upp till spelarna om dom vill släppa ut varelsen eller inte innan polis tillkallas, och jag för min del hade nog inte varit så intresserad av att steppa in och tvinga spelarna agera åt ena eller andra hållet här...

Så:
- Hur hade ni hanterat det här avsnittet?
- Om någon av konstruktörerna läser, vad är era tankar om just det här scenariot?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Mina spelare tänkte inte ens tanken att kalla på polis. De passade på att besöka villan när de visste att Mildh befann sig på Konradsberg. De gjorde det betydligt snabbare än jag hade tänkt mig, så Elise hade inte ens blivit förflyttad till villan än. Fiskmannen släppte de ut och på vägen mot vattnet hade den ihjäl två av Mildhs hejdukar. Rollpersonerna tog med sig bevismaterial och använde det för att utpressa Mildh till att skriva ut Elise.

Skulle polisen komma dit tänker jag som du att det blir en klassisk mörkläggning. Alla bevis "försvinner" och polis/myndigheter förnekar allt.
 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
Mina spelare tänkte inte ens tanken att kalla på polis. De passade på att besöka villan när de visste att Mildh befann sig på Konradsberg. De gjorde det betydligt snabbare än jag hade tänkt mig, så Elise hade inte ens blivit förflyttad till villan än. Fiskmannen släppte de ut och på vägen mot vattnet hade den ihjäl två av Mildhs hejdukar. Rollpersonerna tog med sig bevismaterial och använde det för att utpressa Mildh till att skriva ut Elise.

Skulle polisen komma dit tänker jag som du att det blir en klassisk mörkläggning. Alla bevis "försvinner" och polis/myndigheter förnekar allt.
Det är förstås en tänkbar lösning. För min del skaver den fortfarande lite, utredarnas vetskap att myndigheterna faktiskt känner till det övernaturliga och har ”koll på läget” tror jag hade motverkat känslan av psykologisk isolation som jag vill få till i skräckrollspel... Men absolut, det vore kanske det minst dåliga alternativet.

Hur upplever ni äventyret i övrigt?
 
Top