Nekromanti Tjena, hade tänkt starta upp en Elysium kampanj...

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Och jag har två funderingar som jag gärna hör vad ni tror och tycker om!

1: Vi påbörjade för ett bra tag sedan Elysium kampanjen med några av spelarna, men av diverse anledningar avbröt vi kampanjen efter bara ett spelmöte. Det innebär att vi hann lira en av incidenterna med några av spelarna, som numera känner till 'twisten'. Hur löser jag bäst detta i spel? Att be folk hålla sig borta från meta-kunskap är såklart ett alternativ, men det är lättare sagt än gjort tror jag. Det var specifikt incidenten Mord. Kanske jag kan hitta på någon twist som ändrar storyn lite?

2: En fråga angående det strategiska spelet. I Mutant: Elysium kör spelarna en strategisk runda där de placerar ut sina ätters incidentkort på en spelkarta. Min fråga är helt enkelt: Vad händer om två ätter spelar sina incidentkort i samma zon? Vilket av korten spelas ut först?

Tack på förhand
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Relaterat till punkt 1: Jag har inte spelat Elysium tyvärr, eller ens läst det ännu, men kan du inte placera den incident som några av spelarna är bekanta med i bakgrunden till den nya kampanjen? Då blir incidenten något som redan inträffat, och något som alla rollpersoner/spelare redan känner till så är alla på samma nivå.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
luddwig;n308136 said:
Relaterat till punkt 1: Jag har inte spelat Elysium tyvärr, eller ens läst det ännu, men kan du inte placera den incident som några av spelarna är bekanta med i bakgrunden till den nya kampanjen? Då blir incidenten något som redan inträffat, och något som alla rollpersoner/spelare redan känner till så är alla på samma nivå.
Spelet är designat så att man ska spela genom varje incident. Även om en incident inte dras vid ett speltillfälle så kan den dras vid nästa, tills bara det incidentkortet finns kvar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Men förändrar det så mycket om du bara beskriver den första incidenten som något som redan hänt?

Ett alternativ skulle kunna vara att på något vis ändra lite i just den incidenten så att den tål att spelas igen.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag har inte läst Elysium och bara spelat det en gång så jag känner inte till detta men vad sägs om följande:

Byt ut just incidenten 'Mord' till något i stil med 'Inga vittnen'. RP är vänner eller bekanta till de två karaktärerna från förra gången och incidenten handlar om att de två mördas för att de kommit på den här twisten eller vad du skrev.

Annars tycker jag Luddwigs förslag är enklare, att bara låta det ha hänt.

Eller varför kan inte helt enkelt de två spelarna ha samma karaktärer och så har de faktiskt varit med om incidenten?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ape of Wrath;n308147 said:
Eller varför kan inte helt enkelt de två spelarna ha samma karaktärer och så har de faktiskt varit med om incidenten?
Vi ska köra med nya karaktärer, och utan att spoila för mycket, det är ett mord där en viktig NPC är involverad, möjligtvis en familjemedlem till en av spelarna. Det känns som om det inte är något jag bara vill "hoppa över". Men jag gillar din idé om inga vittnen!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Snabbt inhopp här - det går att helt enkelt hoppa över denna Incident om ni redan har spelat den tidigare, det är inget måste att spela alla åtta normala incidenterna för att spela kampanjen. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
TomasFriaLigan;n308172 said:
Snabbt inhopp här - det går att helt enkelt hoppa över denna Incident om ni redan har spelat den tidigare, det är inget måste att spela alla åtta normala incidenterna för att spela kampanjen. :)
Mmm, jag känner efter att ha läst alla incidenter att just incidenten MORD är den som påverkar absolut minst. Får bara rekommendera mina spelare att inte välja just den SLPn som deras relation.
 
Top