Tipsa om ett riktigt bra äventyr

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag skulle vilja ha tips om ett riktigt bra färdigskrivet äventyr - ett äventyr (eller kampanj) som är så bra att jag blir sugen att lära mig systemet det är skrivet till bara för att kunna köra det. Ett äventyr som är så bra att jag börjar smsa spelgruppen redan efter förordet. En killer app helt enkelt.

Bonus om det inte är fantasy.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Ten Candles?

Edit: Det är iofs ett hittepå-indie-flum-spel, men knutet hårt till sitt kampanjfokus. Du kan bara spela den idén med det spelet. Föredömligt kort.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Montsegur 1244 är asbra. Ten Candles är mindre bra, men ganska intressant.

Skulle jag rekommendera "äventyr" så skulle det vara alla äventyr (i alla fall de jag spelat) till Den yttersta domen. De är svinbra allihop. De går säkert att få tag på om man ber @GnomviD snällt. Jag har också skrivit ett som visserligen inte är lika bra som hans, men det är också bra!

Det är definitivt värt att lära sig DYD (och det är mycket mer text i det spelet än vad jag vanligtvis är bekväm med att läsa) bara för att spela något av äventyren. Det jag har bäst minnen av är det som utspelar sig i shogunatet (minns inte vad det heter). Tror dock att shogunatet blivit yxat sedan dess, så det äventyret kommer säkert aldrig att publiceras. Men gillar man drama och konflikter mellan rollpersoner så är de bland det bästa man kan få tag på, inkluderat de två andra jag spelat (det om Romkalifatets fall och det som utspelar sig i en ihålig asteroid).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Bland något äldre grejer är The Spider God’s Bride riktigt bra. Tio välskrivna äventyr med kluriga plottar, vill minnas att t ex The Necromancer's Knife gick hem rejält bra. Conanesque sword and sorcery, men plottarna funkar till all fantasy.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Av de färdigskrivna äventyr jag spelat i modern tid minns jag Arkus Fånge till Coriolis som ett av de bästa. Stämningsfullt och spännande på ett Alien-aktigt sätt. Hur mycket av magin som skapades av spelledaren respektive medspelarna är svårt att säga. Jag vet inte heller om den slutliga versionen av äventyret skiljer sig från den version vi spelade på GothCon. För den som inte redan är bekant med äventyret är det dock väl värt att kolla in.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Av de färdigskrivna äventyr jag spelat i modern tid minns jag Arkus Fånge till Coriolis som ett av de bästa. Stämningsfullt och spännande på ett Alien-aktigt sätt. Hur mycket av magin som skapades av spelledaren respektive medspelarna är svårt att säga. Jag vet inte heller om den slutliga versionen av äventyret skiljer sig från den version vi spelade på GothCon. För den som inte redan är bekant med äventyret är det dock väl värt att kolla in.
Kan ju lova att det kan ha med spelledaren att göra iaf. En av mina sämsta spelupplevelser på GothCon och så illa att jag ursäktade mig och lämnade spelpasset halvvägs igenom.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Skulle jag rekommendera "äventyr" så skulle det vara alla äventyr (i alla fall de jag spelat) till Den yttersta domen. De är svinbra allihop. De går säkert att få tag på om man ber @GnomviD snällt. Jag har också skrivit ett som visserligen inte är lika bra som hans, men det är också bra!
<3

Just nu passar det faktiskt särskilt bra att man frågar, för jag har ute en förfrågan efter speltest och kritik av ett äventyr som jag tänkte publicera ganska snart. Fler detaljer här: https://denytterstadomen.se/2020/10/11/lasare-och-speltestare-sokes-till-sondrade-vi-falla/

(Som du spår kommer nog inte äventyret i Shogunatet att släppas, men jag har tagit en del dynamiker och detaljer från det och byggt in i denna grundliga omarbetning av ett äventyr som har spelats många gånger genom åren.)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Två stycken one shots:

Äventyret "Acceptable Losses" finns i Pelgranes samlig Seven Wonders. Det är ett tydligt strukturerat familjedrama i en dystopisk framtid, där man spelar hyperexploaterade rengöringsarbetare som behöver välja mellan sin egen lycka och att skydda sina syskon. Systemmässigt är det strukturerad friform som använder Archipelago-kort.

Ett annat fantastiskt friformsäventyr är "Mormors mormors mammas tiara", där sex spelare gestaltar sex generationer kvinnor ur samma familj (tre levande och tre spöken) och deras olika drömmar, erfarenheter och syn på nämnda tiara. Fruktansvärt fint och genomsyrat av positiva relationer. Finns att ladda ner här.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Kan ju lova att det kan ha med spelledaren att göra iaf. En av mina sämsta spelupplevelser på GothCon och så illa att jag ursäktade mig och lämnade spelpasset halvvägs igenom.
Jag vill minnas att vi pratat om detta tidigare, och att jag vet vem du hade som spelledare. Den personen, och andra som har en liknande dryg attityd och en oförmåga att läsa av en spelgrupp, borde inte få spelleda på konvent. Det är alltså en typ av person som skulle kunna förstöra vilket spelpass som helst, oavsett äventyr. Jag tycker därför inte att någon skugga ska falla på Arkus Fånge men väl på arrangörerna som lät personen i fråga spelleda. Samtidigt förstår jag att arrangörerna inte har det så lätt då det ofta är brist på spelledare. En person kan såklart också ge ett bra första intryck och de dåliga dragen visa sig först när det är för sent.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vi kör just Curse of Strahd till DnD konverterat till EON4.
En riktigt spännande upplevelse. I korthet går det ut på att rollpersonerna fastnar i ett fördömt land medan en NPC (Strahd) leker katt och råtta med dem. Spelupplägget använder sig utav Tarotkort för att förändra spelupplevelsen varje gång det körs.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
ett äventyr (eller kampanj) som är så bra att jag blir sugen att lära mig systemet det är skrivet till bara för att kunna köra det. Ett äventyr som är så bra att jag börjar smsa spelgruppen redan efter förordet
Du sätter ribban högt :). Av sådant jag läst på sistone som inte är fantasy:

- Chariot of the Gods till Alien var riktigt bra.
- Tatters of the King till CoC är verkligen en bra mysterielösarkampanj.
- Vill du långsam akademisk efterforskning som vältrar sig i handouts rekommenderar jag min egen I nålens öga. Systemlöst 1920-tal. Finns på scenariobiblioteket.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag vill minnas att vi pratat om detta tidigare, och att jag vet vem du hade som spelledare. Den personen, och andra som har en liknande dryg attityd och en oförmåga att läsa av en spelgrupp, borde inte få spelleda på konvent. Det är alltså en typ av person som skulle kunna förstöra vilket spelpass som helst, oavsett äventyr. Jag tycker därför inte att någon skugga ska falla på Arkus Fånge men väl på arrangörerna som lät personen i fråga spelleda. Samtidigt förstår jag att arrangörerna inte har det så lätt då det ofta är brist på spelledare. En person kan såklart också ge ett bra första intryck och de dåliga dragen visa sig först när det är för sent.
Jag köpte faktiskt äventyret på drivethrurpg när det lades ut där för något år sedan, men har hittills inte haft möjlighet (prioriterat) att läsa det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Blades in the Dark är mer en kampanjmiljö och regler för att vara ett gäng skurkar i den än ett ”äventyr” men vad mycket det har!
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Beyond the Mountains of Madness och Masks of Nyarlathothep båda till Call of Cthulhu.
Bill in Three Persons till Unknown Armies 2nd ed.
Rogue Mistress till Stormbringer 4th ed.

Tyvärr är de väl allihop ur tryck.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Rogue Mistress till Stormbringer 4th ed.

Tyvärr är de väl allihop ur tryck.
 
Top