Tipsa om ditt rollspel!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vi har en annan tråd där folk är negativa till att man pratar om sina spel och andra rollspelsskapelser just nu. Så den här är tråden för att göra just den grejen! För jag blir glad när folk pratar om det de skapat!

Jag har skrivit Rykte utan samvete för jag vill ha ett spel där krafterna är snabba, serietidnings tramsiga och man kan ha mörk komedi med dem. Komedi superskurks scenarion är en kul kombo för det är roligt att försöka göra en elefantstöld så smidigt som möjligt när man har en hög krafter som inte hjälper till med det alls. Ultravåld där man krossar kontorsbyggnader för man har ingen annan plan och det är festligt! RUS har sina egna regler och scenario i samma pdf: http://www.scenariobiblioteket.se/produkt/farsoter-kopia/
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har skrivit Imagine i en del att visa att man kan få en engagerande berättelse på mindre än en timme, att det finns fler typer av immersioner än bara i rollen och att man inte måste bygga allting kring konflikter. Vad jag gillar med spelet är att jag använde min engangemangsteori för att bygga det. Jag visste inte om det var kul, förrän jag testade och lärde mig vad man skulle gilla med spelet. Minns särskilt en spelomgång där flera hade gråten i halsen - en känsla skapat av ett spel vi spelade i en timme.

Jag tycker verkligen om vad jag gjort med This is Pulp, där spelledaren är lika styrd av reglerna som spelarna (ingen spelledarbias) och att spelarna aldrig kan misslyckas, bara få komplikationer. Gillar också att man kan sätta igång att spela utan andra förberedelser än att ha läst spelet. Hade dock ett designmål att man kunde spela medan man läste spelet, men jag har fått gå ifrån det då det är för svårt för mig att skriva på det sättet och ändå få det förståerligt.

Thrice är exceptionellt - på två sidor får man mer djup än D&D4 vad gäller strategiskt tänkande. Återigen ett spel jag skrev för att visa på ett koncept: att man inte behöver crunch för att bygga strategi.
 
Top