Tips till spelare: hur man får amazing RP

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Steg 1: Bry er om varandras rollpersoner och vad som gör dom andras rollpersonerna balla, utmana dom egenskaperna, bestärk dom egenskaperna, spela mot dom egenskaperna, jobba fram dom egenskaperna. Istället för att fiska efter servering från spelledaren som dom små söta fågelungar ni är, servera varandra istället. Bli investerade i varandra och i relationerna med varandra.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är mycket mycket mycket svårare att lyfta fram sig egen rollperson och skapa balla moments åt sin egen rollperson än att göra det åt nån annan
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
2097;n341863 said:
Steg 1: Bry er om varandras rollpersoner och vad som gör dom andras rollpersonerna balla, utmana dom egenskaperna, bestärk dom egenskaperna, spela mot dom egenskaperna, jobba fram dom egenskaperna. Istället för att fiska efter servering från spelledaren som dom små söta fågelungar ni är, servera varandra istället. Bli investerade i varandra och i relationerna med varandra.
+1!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
-Ha en stark konceptuell pitch som kan sammanfattas i en mening. En kort mening.

-Ha en personlig ideologi som är intressant.

-Ha ALDRIG mer än 300 ord backstory. 50 ord är bäst. Karaktären etableras i spel.

-Ha ett stort mål du kan jobba mot genom oräkneliga delmål och under hela kampanjen. Exempel: Jag vill bli rikast! Jag vill bli kung! Jag vill finna mening!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n341885 said:
Ha ett stort mål du kan jobba mot genom oräkneliga delmål och under hela kampanjen. Exempel: Jag vill bli rikast! Jag vill bli kung! Jag vill finna mening!
Är typisk sån grej som är bra i ett singleplayer–spel men inte ger så mkt för varandra att bolla på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
2097;n341886 said:
Är typisk sån grej som är bra i ett singleplayer–spel men inte ger så mkt för varandra att bolla på.
Exakt. Funkar om alla i gruppen vill att X ska bli kung.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Om du ska spela en längre kampanj:

Fundera lite extra på om din rollperson kan vara intressant att spela under en längre tid, och inte bara en skoj som ett one-shot för att sedan bli tristare.

Se till att din rollperson är intressant och spännande att spela i olika miljöer och situationer.

Försäkra dig om att din karaktär har interna utvecklingsmöjligheter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
2097;n341886 said:
Är typisk sån grej som är bra i ett singleplayer–spel men inte ger så mkt för varandra att bolla på.
Jo, folk blir ju indragna i varandras mål.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Dra in dig själv i dom andras mål" är alltså rådet. Hjälp eller stjälp dom. Låt ditt spel handla om dom andras mål. Och dom andras spel handla om dina.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,690
Location
Stockholm
Franz;n341889 said:
Om du ska spela en längre kampanj:

Fundera lite extra på om din rollperson kan vara intressant att spela under en längre tid, och inte bara en skoj som ett one-shot för att sedan bli tristare.

Se till att din rollperson är intressant och spännande att spela i olika miljöer och situationer.

Försäkra dig om att din karaktär har interna utvecklingsmöjligheter.
Hur!?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rasmus, jag tolkar Franz råd som ett ganska bra golvhöjande råd: välj inte en rollperson som blir ointressant att spela under längre tid a la one shot, se till att hen inte är ointressant och ospännande att spela även om hen kommer ur sin mest klassiska miljö, se till att hen inte är statisk och oföränderlig.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag passar på att klippa in mina spelar instruktioner ifrån 1876 (gjort för att spela mörk western), mest för att det i viss mån är på tema, men också för att smyga in en liten feedback möjlighet

Spela ärligt och modigt
Spela din rollperson så äkta som du kan. Tänk igenom hens personlighet, drivkrafter och önskningar. Var inte rädd för att vara svag , mänsklig eller för att misslyckas. Du har ödespoäng vilka gör att du kan överleva det mesta.

Relationer
Tänk igenom och lev dig in i dina relationer till de andra spelarna och till dina närstående SLP, våga bry dig om dessa och våga investera i 1876 värld. Om du är investerad på detta vis kommer du antagligen få ut mer av spelet.

Lämna plats åt de andra spelarna
Tänk på att det är fler än du som spelar, låt alla runt spelbordet ta plats. Rollspel är tänkt att spelas tillsammans, det finns massor av bra spel om du inte vill spela med andra. Bygg vidare på det som andra spelare säger och gör runt spelbordet

Fuska inte
Ändra inte vad tärningarna visar eller låtsas att du är bättre på något än vad din rollperson egentligen är. Som sagt det är inte farligt att misslyckas i 1876, ibland blir det nästan roligare så.

Konflikterna stannar vid spelbordet
Det är ok att ha konflikter mellan rollpersoner, men låt dem inte lämna det stadiet. Bli inte arg för att en annan gör något som gör det svårare för din rollperson. Däremot kan din rollperson bli arg.

Din rollperson vet inte allt du vet
Tänk också på att de saker som du som spelare vet om har inte alltid din karaktär vetskap om, försök att inte spela på information du inte har.

Var beredd på att du kanske dör
1876 har ett dödligt stridssystem, en kula kan räcka för att döda din karaktär om du inte har några ödespoäng kvar. Men det går snabbt att skapa en ny rollperson, eller se alltid till att ha en ödespoäng över.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,690
Location
Stockholm
2097;n341896 said:
Rasmus, jag tolkar Franz råd som ett ganska bra golvhöjande råd: välj inte en rollperson som blir ointressant att spela under längre tid a la one shot, se till att hen inte är ointressant och ospännande att spela även om hen kommer ur sin mest klassiska miljö, se till att hen inte är statisk och oföränderlig.
Hur gör en det? Hur ser en till att en inte blir ointressant?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Fyll din mekaniska motherfucking roll eller dö!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,690
Location
Stockholm
Jag menar alltså inte att det är dåliga råd men vill supergärna höra hur olika rollspelare gör det :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
I det här fallet: att inte vara som en eld som brinner ut och sen bara är aska kvar. Att inte vara en one trick pony utan istället vara en vardagshäst som kan växa med spelmötena.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n341899 said:
Fyll din mekaniska motherfucking roll eller dö!
Haha ja feel free att låta dina rollpersoner dö. Mekanisk kompetens är inte nödvändig för amazing RP.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
[h=3]Code of conduct[/h]
First off, you all need to take some time and read the code of conduct. The GM can read it aloud. Make sure you understand each.


a. As a participant in the game you are a part of a group and are to respect those around you at all times and they in turn will respect you.
b. Your obligations as a player is to know and study the rules. Learn them by heart.
c. Just as you have a responsibility to the group they have an equal responsibility—to keep faith with you and stand by you.
d. To live up to the code, you must know not only its words but the ideas and principles behind those words.
e. You will always be honest towards your protagonist. You will care for him, feel for him. You may rest assured that your fellow players do the same.
f. You will never surrender your own free will. You will always make the choices you think are right.
g. There is no story but the one you create together during play
h. Have fun
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag ger dom xp för att döda varandra och dessutom får en klass (hästtjuv) dubbel xp för att döda dom andra rollpersonerna. Den klassen får också mycket mer startkapital vilket man kan skylla på när man väljer den
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
2097;n341902 said:
Haha ja feel free att låta dina rollpersoner dö. Mekanisk kompetens är inte nödvändig för amazing RP.
Jo, för om du är inkompetent är du en börda på resten av gruppen och kommer orsaka dödsfall. Det är inte vägen till amazing rp.
 
Top