Tips på kul puzzles i en dungeon?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,672
Location
Eslöv
Tjena allihopa!

Jag brukar inte köra grottkräl men jag har lagt in en del av en stor kampanj jag kör i en gammal ruin från ett urtida rike. Här finns uråldriga monster, konstig magi och gamla artefakter. Jag har lite intressanta combat encounters, men jag skulle behöva lite hederliga, gamla pussel.

Platsen är som sagt en gammal ruin som har stått i tusentals år ute i en vild skog, en lämning från ett rike som sedan länge trasats sönder av invasioner från ett "barbar"-folk. För att förhindra att dessa skulle stjäla deras kunskap och skatter, lät man konstruera fällor och andra klurigheter, i hopp om att en dag återvända och hämta alla sina saker. Tyvärr blev aldrig så fallet, och deras civilisation dog ut.

Vägen fram till de sedan länge förfallna portarna är täckt i tjock grönska. Så fort man kommer in i den enorma fästningen i svart sten inser man fort att något inte står rätt till, dels för att ingen förfallit, och dels för att naturen vägrar sprida sig in i fortet. Inget ogräs, inga vilda djur, ingenting. Konstiga vrål ekar mellan väggarna när man vänder ryggen till.

Så, vad kan man lägga in för intressanta pussel för en spelargrupp att lösa? Vad har ni för favoriter?

Som setting är det låg/medium fantasy. Mer Game of Thrones än World of Warcraft, så att säga.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Kör en gåta också!

Gruppen kommer fram till en stängd dörr som inte har några handtag eller nyckelhål. Om någon rör dörren så hör personen en röst i sitt huvud som ställer en gåta. Rösten de hör är på ett språk de förstår. Svarar man rätt på gåtan så öppnas dörren.

Om du har den, så vill du dela med dig av den. Men om du delar med dig av den, så har du den inte. Vad är det?
Svar: En hemlighet.

nåt sånt. inte ett klassiskt pussel men lite mysigt rollspelande ändå.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
Den här skrev jag för något år sedan, som du säkert kan hitta någon inspiration från:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Om det är en gammal ruin från ett urtida rike är ju en perfekt utmaning att försöka tyda det gamla språket. Ge dem ett antal översatta texter och ett antal oöversatta som innehåller viktig information. Eftersom barbarerna de ville hålla ute inte kunde deras språk kunde de såklart skriva klart och tydligt var det fanns fällor och hur man gör för att undvika och desarmera dem. Det rollpersonerna nu behöver göra är att använda de översatta fragment de har och kan hitta, och lista ut vad instruktionerna säger.

Som av en händelse har jag ju precis gjort ett hjälpmedel för att snabbt bygga ett antal fraser av ett påhittat språk på ett konsekvent och enkelt sätt, som gör att de kan översättas.

EDIT: Det här funkar ju extra bra eftersom ju mer fäller de stöter på, desto mer ledtrådar får de. "Ojdå, det verkar som att 'gzom-lakh' inte alls betyder 'säker', utan 'spjutfälla'. Bra att veta!"
 
Top