Tips på essäsamlingar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Finns det några bra essäsamlingar som någon kan tipsa om? Både sådana på svenska och engelska är av intresse.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Frans G Bengtsson och Peter Englund har skrivit några lysande vardera. Mycket historia. Lysande stilister bägge två, svenska språket blir inte vackrare än i de här herrarnas prosa.

(Notera att FGB var rasse [men varken nazist eller antisemit], själv är jag beredd att läsa honom ändå).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Inga särskilda avgränsningar? Då hoppar jag in och säger att jag gillade Seventy-nine short essays on design av Michael Bierut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Frans G Bengtsson och Peter Englund har skrivit några lysande vardera. Mycket historia. Lysande stilister bägge två, svenska språket blir inte vackrare än i de här herrarnas prosa.

(Notera att FGB var rasse [men varken nazist eller antisemit], själv är jag beredd att läsa honom ändå).
Kollar upp dem! :)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Fotbollskriget och Imperiet av Ryszard Kapuscinski. Öst-journalist om udda skeenden och sovjets fall.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tänjer kanske något på frågan, men boken "ge upp idag, i morgon kan det vara för sent" av Fredrik Sjöberg beskrivs av förlaget som "en mosaik av miniessäer", och jag tyckte väldigt mycket om den när jag lyssnade på den (inläst av författaren själv).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,535
Location
Fallen Umber
Tänjer kanske något på frågan, men boken "ge upp idag, i morgon kan det vara för sent" av Fredrik Sjöberg beskrivs av förlaget som "en mosaik av miniessäer", och jag tyckte väldigt mycket om den när jag lyssnade på den (inläst av författaren själv).
Tänjer på det bra mycket mindre än Borges noveller i alla fall. :) Finns fler renodlade essäer av honom i exempelvis Collected Non-Fictions eller lämpliga delar av den senaste svenska utgåvan av valda texter, Borges I–III. Tänkte också tipsa om Sjöberg, även om jag tycker att han kanske är bättre i det lite längre formatet (Flugfällan mfl).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Rebecca Solnit, Gå vilse - en fälthandbok (A Field Guide to Getting Lost)! Fantastisk läsning av en fantastisk författare. En hög texter med allt från personliga reflektioner över livet, om historiska skeenden, musik och politik, allt med någon slags fot i att vara vilse eller kanske rent av ibland avsaknaden från att kunna känna sig vilse.
 
Top