Tips på ”magisk skola”-typ av spel

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Jag fick ett önskemål från min grupp nybörjare att spela ett Harry Potter-liknande spel och jag hittade det här kostnadsfria icke-officiella-spelet Hogwarts som tydligen ska vara bra. Vad mer finns det för spel i den här genren med drama och mysterier på magisk skola?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
@wilpers The Academy känns ju rätt rätt. Det var väl till och med ett Harry Potter-spel från början, eller hur var det? Jag har dock inte spelat det själv. Vet inte om det finns på svenska eller bara på utrikiska?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Va?! Hur har jag missat det, jag som är Nordnordost-patreon och allt. Verkar bara finnas på engelska men det är okej.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Va?! Hur har jag missat det, jag som är Nordnordost-patreon och allt. Verkar bara finnas på engelska men det är okej.
Jo, bara på engelska.

Värt att notera om The Academy, jag älskar det, speltestarna i allmänhet inte. Jag lade några år på att försöka få ordning på det på ett sätt som både jag och speltestarna skulle gilla, men misslyckades. Till slut lackade jag ur och rullade tillbaka bandet till där jag började med versionen som jag gillade själv och publicerade den. Jag undrar om det finns någon grupp som spelar det i smyg, annars är det nog så att alla som har spelat det har spelat det med mig.

Jag skulle tipsa om Wizardry and Witchcraft. Men länken jag hade till spelet är död, kvar har jag bara min gamla recension. Men kanske kan du googla dig fram till en nedladdning.

 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag filar på en Magicians-kampanj men tänkte faktiskt använda Mage: the Awakening som grund för magiutövandet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
"Vi" spelade den i Gårdagruppen, men tyvärr missade jag det tillfället. Men @Björn den gode till exempel har spelat det.
Jag tror till och med jag har spelat det två gånger. Men det är väl egentligen inte ett harry potter spel utan om jag förstått bakgrunden rätt sovjetisk militärakademiskola med bortfilad setting och sen fick nån recensent för sig att det var ett harry potter spel? Jättebra spel btw, men inte direkt i trad-spelsfåran, och har den lite otympliga saken att det inte riktigt är ett one-shot men inte heller tänkt för långa kampanjer som många gillar, 2-3 kvällar tror jag är lagom, ska man spela det på en kväll får man verkligen Morningstara scenerna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag tror till och med jag har spelat det två gånger. Men det är väl egentligen inte ett harry potter spel utan om jag förstått bakgrunden rätt sovjetisk militärakademiskola med bortfilad setting och sen fick nån recensent för sig att det var ett harry potter spel? Jättebra spel btw, men inte direkt i trad-spelsfåran, och har den lite otympliga saken att det inte riktigt är ett one-shot men inte heller tänkt för långa kampanjer som många gillar, 2-3 kvällar tror jag är lagom, ska man spela det på en kväll får man verkligen Morningstara scenerna.
Det är väl internatskole-rollspel.

Jag läste Ender's Game och Harry Potter när jag skrev det, Tom Brown's Schooldays har seglat runt i mitt bakhuvud sedan barndomen. (https://www.gutenberg.org/ebooks/1480)

Speltesterna var rätt ofta någon sorts anakronistiska militärakademier (hence "kadettspelet") med någon närbelägen sjuksköterskeskola att olovligen besöka.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Inte ett tips om spel, men jag spelleder själv en sån kampanj i AD&D och har följande länkar att dela med mig av som du kanske kan finna nytta i:


 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns ju typ en modul för detta till DnD5, Strixhaven:

The greatest minds in the multiverse meet at Strixhaven University. Professors convey fantastic secrets to eager students, and life on campus is frenetic. But danger lurks even here. Campus hijinks mix with mishaps and sinister plots, and it’s up to you to save the day.

Strixhaven: A Curriculum of Chaos introduces the fantastical setting of Strixhaven University, drawn from the multiverse of Magic: The Gathering, and provides rules for creating characters who are students in one of its five colleges. Characters can explore the setting over the course of four adventures, which can be played together or on their own. Each adventure describes an academic year filled with scholarly pursuits, campus shenanigans, exciting friendships, hidden dangers, and perhaps even romance.

This book includes a poster map that shows Strixhaven’s campuses on one side and location maps on the other.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I Legend kan man spela gymnasie-elever som går på friskolan John Dee-gymnasiet, vilket är en front för Uggleborgs trolldomsskola (belägen i en egen liten magisk värld).
 
Top