Nekromanti Tips om mellanflummigt magisystem?

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag har säkerligen missat några nya spel, så frågar detta härikring nån gång var tredje år eller så..

Finns det nåt magisystem som är like mage the ascension''s men liiiiiiite (väldigt lite) mer klara regler? (och gärna till en fantasysetting)
Missförstå nu inte, jag älskar det systemet, men det är för öppet för tolkningar i alldeles för många fall för att användas snabbt. (ars magica är ungefär samma sak, till & med lite sämre.)
Och när jag nu inte lyckats bra att fixa eget system utan att få antingen:
  • Ett system som är tråkigt med färdiga "spells", och känns lika magiskt som kallt te.
  • Ett system med oändliga möjligheter (bra) men ännu fler regelmässiga oklarheter & hål att missbruka(väldigt dåligt).
  • Ett system som stödjer egen stil hos magikern, så att varje magiker upplevs unik.
  • Ett system som är enkelt & snabbt.
  • Och framför allt... INTUITIVT.
Jag vill att det kännas som om magin är en konst i sig självt, en personlig relation till det mystiska där fantasin & sinnet är det viktigaste.
Men, jag har kämpat med detta i ett brajävla tag.. Men blir inte nöjd nog.
Så... Inspiration/tips?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag tror att Gemini kan vara systemet du letar efter. Lite mer uppstyrt än Mage, men inte riktigt lika pilligt som Års Magica.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
I Matiné blir magiker utmattade och tre saker påverkar detta.

Besvärjelsens Nivå
Besvärjelsens varaktighet.
Besvärjelsens räckvidd.

I det spelet har magikerna ett tema som de får följa - eld, illusioner, natur - och det är upp till spelaren vad de kan göra med det. Dock är spelaren begränsad till de tre Nivåerna - stridande, manipulerande, skapande. Stridande gör skada, manipulerande förändrar saker så att de blir anknytna till temat och skapande frammanar temat från ingenting. Exempel på manipulerande är en illusionist som formar om en kvist till en skylt.

Ju mer personen använder magi, desto mer blir den påverkad av elementet. När magikerns förmåga börjar närma sig ärkemagikerstatus är det märkbara saker. Naturmagikern har svårt att se skillnad på djur och människor, eldmagikern känner att eld är lockande, illusionisten vet inte längre om det är illusioner runtomkring den eller inte. (Här går spelledaren in och beskriver subjektivt på ett objektivt sätt till den spelaren.) Effekterna är att likna vid galenskap. Ett exempel från spelmöte var hur en illusionist alltid hade med sig en betjänt som gjorde hushållet åt gruppen. Efter ett tag började sällskapet tvivla på om betjänten var riktig. Fick de verkligen mat i sig? Sov de verkligen skönt vid en lägereld?

Det är, för mig åtminstone, ett enkelt system med ett enda tärningsslag. De tre sakerna som påverkade utmattningen kändes intuitiva.

---

Jag ville göra ett enkelt system utan besvärjelser. Läste igenom Ars Magica och Gemini men de hade båda besvärjelser i sig och var lite för pilliga för min smak. Gemini led av problemet där en eldboll som rörde på sig mot någon var svårare än att bara få någon att brinna. De tittade på hur besvärjelsen funkade istället för att se till vad effekten var. Matiné gör det senare, där "hur" istället är ett krav för spelaren att beskriva.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Kollat på Mage the Awakening? Det systemet är till mångt och mycket baserat på Ascensions, ungefär som väntar sig, men innehåller ett par förfiningar som gör det just liiiiite mer klart.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Tackar, ska kolla. :)

Dyker nåt annat förslag upp i bakhuvudet, svara/meddela gärna.
Så har jag lite inspirationsmaterial till semestern.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Gillar Svavelvinters magisystem. Iofs hårt knutet till systemet i helhet med dicepools, men öppet för spelaren att komponera besvärjelsens effekter inom magikerns område samt bestyckat med bakslagsfunktion och riskökning beroende av kraftsamlingen.

Finessen att magikern i ett bakslag riskerar att försvinna så ingen minns honom/henne är helt underbar.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Vad var problemet med Ars Magicas system? Tycker det är väldigt bra, om än lite pilligt, så jag undrade exakt vad du tyckte var dåligt med det.
 
Top