Tips för spelledare med dyslexi

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej alla!

Jag har på sista tiden försökt att stötta en del yngre rollspelare till att testa vara spelledare själva. Det största problemet är inte själva spelledandet, tvärt om, de har flertalet gånger testat att spelleda korta friformsscenarion. Det största problemet är att de gärna vill testa att spel långa episka tradspels-kampanjer så som Masks of Nyarlathotep, Enemy Within eller Ikonernas död men de orkar inte ta sig igenom de långa texterna.

Så vi har testat lite olika saker och jag tänkte starta en tråd kring detta.

Jag tar också gärna emot tips eller idéer från andra på saker att testa.

Saker som funkat rätt bra:
- Titta på actual plays av andra som spelar scenariot. Lätt att ta till sig information som spelledare, men det är lätt att när scenariot ska spelas upp själv så blir tolkningen väldigt färgat av den actual play man tittat på.
- NotebookLM droppa pdf-filen (eller delar av den) och gör en podcast-sammanfattning av handlingen. Fungerar förvånansvärt bra så för en överblick av handlingen. Extra fördel är att det går att ställa konkreta frågor kring materialet och få ett svar.

Saker som fungerat mindre bra:
- uppläsningstjänst / TTS. Att bara få en app att läsa upp texten rakt av blir lätt tradigt och det är lätt att zona ut. Texten är anpassad för att läsas inte för att lyssnas till.

Last edited:
Det finns nog tyvärr ingen ”Ha kakan och äta den också” lösning här. Vill du köra en stor trad kampanj behöver du plugga in den som om den var en skolbok. Och om du inte kan läsa den eller lyssna på den för att göra det tror jag du kommer misslyckas.

Mitt tips är att ta flera små äventyr och länka samman dem, för det ger mindre nödvändighet att läsa allt direkt. Eller att skapa sin egen långa kampanj från grunden för då behöver du inte skriva ner allt utan kan bara memorera det du hittat på/använda stödord.

Alltså de där jättekampanjerna är ju sketatunga för vem som helst, eller? Jag har absolut inte dyslexi men jag har ändå aldrig orkat försöka ge mig på dem. Det kanske är nåt att förklara för SL in spe oxå - det är många SL som aldrig kör bjässegrejerna.

Eller att skapa sin egen långa kampanj från grunden för då behöver du inte skriva ner allt utan kan bara memorera det du hittat på/använda stödord.
Lite det som de gjorde när de körde "ärans väg" nyligen. De bad LMNotebooks podcast att sammanfatta vad kampanjen handlade om, lite backstory, vilka de viktigaste NPC:erna var och sedan frifräsade de resten när de spelade.

Be ChatGPT sammanfatta den del man är inne just nu. Det ger en bra översikt, sedan kan man antingen läsa detaljer när de behövs, eller be ChatGPT sammanfatta på en lägre nivå också.

Edit: Det kan man använda i andra sammanhang också. Jag använder den för att sammanfatta en kampanj-arc efter att jag har skrivit den, bara för att se om den uppfattas rätt, om vikten ligger på rätt saker och sånt.

Last edited:
Ett jättestort historiskt problem med hela rollspelshobbyn är att nästan allt material som skapats är skapat av folk som gillar att skriva där väldigt lite tanke lämnats åt att någon i andra änden faktiskt skall använda det också, och att denne något kanske extremt gärna vill spela och spelleda, men inte alls är lika peppad (eller förmögen) att läsa.

Mitt tips är helt ärligt att kanske försöka pusha mot spel som faktiskt är lite mer användarvänliga (rent text och formgivningsmässigt), och bättre på informationspresentation.

Jag tycker överlag att OSR-scenen står ut här, särskilt spel som exempelvis Old School Essentials.
Tyvärr är ju OSR på svenska rätt dött just nu, efter att Svärd & Svartkonst verkar ha somnat av litegrann, men jag tycker ändå det oftast är i den svängen man hittar det mest läsvänliga materialet.

Kanske är ett dåligt tips, men att rollspel i gemen är extremt dyslexi-fientligt är tyvärr bara ett faktum. Helt i onödan dessutom, finns inget inneboende i spelformen som kräver mängder med halvdant skriven text.

Back