Nekromanti Tips för spelmöte: 1874/75 vinterresa genom Iowa och Nebraska

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Vinter 1874/75 och två skrupelfria bröder har begett sig från Chicago med privathyrd diligens mot Nebraska. Med sig har de en ”het” väska med 20-talet kilo guld.
Ingen av dem är särskilt bevandrad i överlevnadskonst, jakt eller dylikt. Efter att den ena råkat ut för ett missförstånd rörande reglerna i ett parti kort med diligensvakten, råkar de nu befinna sig ensamma utan folk som kan trakten. De har proviant för någon vecka dock.. fyra hästar och en diligens (men den sistnämnda är de tveksamma till at ta med sig vidare)..

Jag läste på lite om trakten och föll över denna artikel:

http://www.historynet.com/1874-the-y...the-locust.htm

Känns upplagt för att möta på en del tomma gårdar och gårdar med väldigt desperata och utsvultna familjer..

Är det någon som har tips på kul händelser under resan mot Nebraska (där den ena av bröderna, halvbröder, har sin släkt)?

Jag vill bland annat bygga upp en ovilja hos dem att vistas i byar/städer, de ska råka ut för svårigheter som de inte kan skjuta sig ur (en desperado och en revolverman med höga värden i denna typ av problemlösning). De är inte uppenbart jagade, även om de nog förstår att det är en tidsfråga innan folk listat ut att de försvunnit med guldet. Med så mkt guld är de dock oerhört paranoida..

De kommer korsa både Mississipi- och Missourifloden ser jag. Något kul kring detta? Är det Flottar som gäller eller ångbåtar som trafikerar?

Jag jobbar för fullt på att bilda mig kring geografin i området! :)
Prärie med högt gräs, men för tillfället mycket snö..
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag tycker de ska träffa några hillbilly-kannibaler.

Och en gammal avdankad guldgrävare med en gammal hund som kan lukta till sig guld (bokstavligt talat). Grävaren är rätt gammal och chill, men han har två stora brorsöner som är giriga, har IQ87 men tror att de har 152.

Flotte eller hjulångare? Presentera ett tydlig val: flotte är riskabelt, men de behöver inte träffa några människor; ångbåt är säkert, men de måste träffa massor av människor. Läs The Adventures of Huckleberry Finn som har massor av bra material för både flottar och ångbåtar. Oslagbart persongalleri.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Finns gott om kartor från 1870-talet, och det är lätt att googla olika orter så jag hade kollat upp några längs vägen. Men, det här är ju inte vildmark. De lär klara sig bra utan att behöva jaga om de inte envisas med att röra sig där folk inte har bosatt sig. Stora floder har mycket möjligt en bro över, i synnerhet om det går järnväg där :) Nebraska korsades dessutom av Oregon Trail och det finns garanterat en massa stopp längs vägen. Så jag hade tonat ner vildmarksdelen. Men visst, vinter är alltid vinter :) Kanske inte så kul att frysa ihjäl iofs... Men sanningen är nog att utan hjälp (i byar, på gårdar m.m.) så klarar de sig nog inte. Så ska du bygga upp en ovilja att visatas där de kan överleva så kan det bli klurigt.

Men jag hade inte oroat mig. En desperado och en revolverman med en väska med guld kan bara innebära problem. Och jag tycker att problemen ska röra just guldet och RP. Glöm inte telegrafen. Så fort någon listat ut vem som har guldet kan de räkna med en välkomstkomité!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Skarpskytten: Haha hillbilly kannibaler! Jag sparar det till framtida resor i Arkansas!
Guldgrävaren var kul faktiskt, slänger kanske in honom för att elda på paranoian lite! Hans hund sniffar, skäller och markerar konstant mot väskan.. :)

Måns: Tack för påminnelsen om telegrafen! Dels ska de förstås se någon som lömskt följer dem med blicken och står över en telegrafist, och givetvis ska de få ett varmt välkomnande när de når sin destination.... De kommer vara jagade så länge de har det här guldet, eller oavsett om de har det, så länge någon tror att de har det!

Som jag uppfattat det är Iowa vid den här tiden hyffsat bebott av farmare men ju längre västerut de kommer ju glesare(?), framförallt i Nebraska.
Väljer de rätt vägar så har du nog väldigt rätt dock.. gott om städer och leder (Oregonleden, tågräls, etc.). Nästan obefintliga kunskaper i orientering kryddat med djup paranoia tänkte jag kunde hålla dem i vildmarken tills de blir lite omtumlade iaf... hehe.. Tanken är att ge dem lite nya former av utmaningar, som de inte sytt sina RP för (och att få testa reglerna för överlevnad och utmattning!) utan att de stryker med (..några fingrar eller tår kan det dock bli).

Från artikeln jag postade förstod jag det som att just dessa åren var särskilt svåra (pga gräshoppsinvasion, följt av hård vinter) och att många lämnade sina farmar för att söka sig österut för arbete. Många som stannade led svårt och en hel del svalt..
Man utlyste till och med särskilt undantag från Homestead act (osäker på om detta skedde lite senare, framåt våren):

”The federal government exempted those homesteaders hit hard by the locust infestation from residency requirements, enabling them to briefly leave their land (and perhaps relocate their families) to work elsewhere and recoup their losses without fear of losing their claim. Settlers were required to provide two witnesses to corroborate the destruction of their crop. The act provided for an extended leave should the locusts return in 1875. Homesteaders had to provide proof of resettlement upon their return.”

Jag tänker att detta skulle försvåra resan, att de möter en hel del övergivna gårdar, och bland de bebodda, familjer som inte kan avvara särskilt mycket.. kanske någon får syn på guldet och i desperation gör saker de inte skulle gjort annars.. (men isf vill jag att det ska innefatta moraliskt dilemma för spelarna. De är som sagt såpass sluga med sina vapen att ett dussin farmare knappt skulle göra dem stressade.. Vapensnabbhet 20+ har en förmåga att skilja agnarna från vetet i Western..)
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Kanske lite sent nu, men en scen från "Boone's Lick" av McMurtry har jag själv snott ganska rakt av som ett scen när mina spelares rollpersoner gjorde en liknande resa. Övergiven mor med halvsvultna barn skjuter en häst (eventuellt med ryttare på) utanför familjens stuga i tron att det är en älg. Hon är trött, stressad och rädd att barnen ska svälta ihjäl.

Detta kan antingen drabba rollpersonerna, eller så hör rollpersonerna skottet på andra sidan en höjd och undersöker saken. Vem då ryttaren är och vad denne tar sig för är upp till SL. Kanske är det en potentiell allierad/resesällskap? Eller är det en kommande fiendes hantlangare?

Blir hästen mat ändå? Och var har familjefadern tagit vägen?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Ja försent för denna gång, men sparar detta i mappen för framtida bruk! :)
 
Top