Nekromanti Timeboxad resolution

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Med ganska hög frekvens ser man trådar (här och på andra rpg-forum) om att strider tar lång lång tid, för lång tid.

En tanke som slog mig var att ha någon sorts 'timeboxad' resolution, inte bara för strider även om det kanske är mest relevant där. Det som omedelbart slog mig var att ha ett system som funkar ungefär som att försöka få en poker hand eller kanske mer relevant för rollspel, som använder tärningar, är att få en bra yatzy-rad. Hela striden (eller handlingsresolutionen) skulle utgöras av att man försöker få en så bra hand/rad som möjligt. Förstår ni hur jag menar?

Detta skulle i så fall få som innebörd att en strid ALDRIG skulle ta mer tid i anspråk än det tar att få fram en pokerhand (med ex. 3 omdrag) eller de tre slag som krävs för att få fram en yatzyrad. Om man kör på direkta analogier dvs. Sen måste ett sånt här system självklart inte vara exakt som poker (även om det vore lite tematiskt ball i ex. en western-setting) eller yatzy utan man kan köra på någon annan förutbestämd sekvens av slag. Det fina i detta är att det i takt med att man blir bättre och tuffare så tar inte resolutionen längre tid utan den skulle i så fall vara ganska konstant vilket på ett trevligt sätt "löser" hela grejen med att hp-pool går upp till höga nivåer (som tar tid att beta av).

Man behöver även fundera på hur skicklighet i färdighet som används kommer in i det hela. Ev. grundegenskap och det mest uppenbara, utfallet. Som jag ser det så blir det den med bäst hand/rad som vinner (striden, armbrytningen, diskussionen, whathaveyou) men en extra feature vore ju om man under processens gång samlade på sig extra information om utfallet på något sätt. Så även om man vann striden så kanske man själv tog mycket stryk eller lyckades alienera någon av sina allierade i debatten osv.

Jag vet att det finns system som TSOY/Solar System som har 'one roll resolution' men jag tycker inte det håller riktigt för en spelare kan alltid välja att gå in i 'bringing down the pain' och då är man ju inne i rundor ung. som vilket trad-spel som helst, i varje fall när vi spelade det. Finns det något annat spel som har en resolution som är i linje med det jag försöker få fram i mina lösryckta tankar ovan?

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Bara accelerera skadan för varje combat runda. Alla gör +1D6 skada för varje runda efter den andra. Boom! Allting går nu snabbare.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
God45;n144850 said:
Bara accelerera skadan för varje combat runda. Alla gör +1D6 skada för varje runda efter den andra. Boom! Allting går nu snabbare.

Inte riktigt vad jag var ute efter. Det är mer ett hack för att göra D&D och liknande level-spel (som i min erfarenhet är de spel där striderna varar längst tid i takt med att level går uppåt) snabbare vad det gäller strider. Ett hack som jag också tror funkar bra iofs :)

Cog.
 
Top