Nekromanti Time Soldier X: äventyr i ur-Indien

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Så jag var och lirade med Pilzeman i dagarna. Vi spelade en hel massa olika grejor, men jag orkar ju knappast skriva ned allt (vi hann med sex olika spel). Jag tänker nu skriva en kort och osammanhängande krönika om andra speltillfället av mitt nyligen konstruerade spel Time Soldier X.

Spelet i grund är inte nedskrivet, annat än i form av en massa kluddriga tabeller i ett anteckningsblock. Och det kommer aldrig att bli nedskrivet, heller. Istället så kommer det alltid att utvecklas, och kommer man inte ihåg en regel så hittar man på en ny. Om någon spelar spelet utan mig så kommer spelet att mutera med all säkerhet, och så kommer det att bli awesome och informellt.

Nå, grundtanken är att allt som är awesome finns. Organisationen Time Soldier plockar de bästa agenterna från olika tidsåldrar och korsar dem med varandra. De tre rollpersonerna var:

* En superhjältearkeolog vid namn Columbus, med bland annat spandex, en dammig hatt, en oxpiska och Thorsten Flinck i en tunna med hårbalsam, nynnandes på hans theme song. Japp, ni läste rätt. Det finns mycket svengelska i det här spelet, tro't eller ej. Under spelets gång så skulle Thorsten, med reglernas hjälp, utvecklas till Ultra-Thorsten och dessutom armeras med två plasmakarbiner, vilket gav hela +4.

Stats:
McGuyver 4
Bond 3
Conan 4
Bruce Lee 3

* En Piratrockstjärna vid namn Vit Mustasch. Hans grej var hans papegoja och hans flintlåspistol, som han senare byggde ihop till en flintlåslaser (+2). Han hade även Harry Potters osynlighetsmantel, en stol, samt en gitarr och ett kilo kokain, men jag tror inte att han använde dem.

McGuyver 2
Bond 4
Conan 3
Bruce Lee 5

* Till sist, en mutantactionhjälte vid namn Pete Hardboiled. Han hade en extra kroppsdel och en oneliner som han senare i spelet kombinerade med fyra AK4:or som han hittade, för att få kombon "Armed and dangerous" (+3). Han hade en skattkarta som byggdes ihop till en hologramskattkarta +2, samt en gasmask, en MC och ett enhörningshorn som alla fick sin användning.

McGuyver 3
Bond 3
Conan 4
Bruce Lee 4

--

Okej. Spelet började med att de alla fick sina uppdrag. Vit Mustasch utmärkte sig här genom att han var på semester i 1600-talets Karibien och mottog en simmande, målsökande flaskpost med order om att infinna sig hos chefen. När alla var där fick de reda på att Gröna Grunkan hade åkt till tiden då livet planterades på jorden av utomjordingar, och försökte där förtrolla Indien (det skulle senare visa sig att han försökte manipulera livet så att bara grönsaker uppstod). Agenterna åkte genast iväg.

Väl framme så såg de genast utomjordingarnas icke-euklidiska stad och ryndskeppet som svävade ovanför. De tog sig in på olika sätt. Bland annat så hoppade Pete Hardboiled över muren på sin MC, men kraschade in i ett torn där en utomjording upptäckte honom, men han klarade sig genom att kasta icke-euklidiskt te på honom. Splash!

Det mesta här är svårt att komma ihåg, men bland annat så räddades Pete från en fallande död av Columbus, som fångade honom med sin piska. De spöade på en hel massa utomjordingar på kreativa sätt och lyckades till slut ta sig upp i rymdskeppet. Alla utom Pete, vill säga. Han befann sig i staden, täckt av halt slem som utomjordingarna hade hällt på honom när han försökte klättra upp på deras torn, när rymdskeppet landade (på grund av att de andra hade pajat kontrollsystemet). Han klarade sig med nöd och näppe undan megaexplosionen när en hel stad förstördes (största explosionen hittils -- 1T10 belöning). Strax därefter hann han precis ta sig in i rymdskeppet innan dess kanoner började avfyras vilt (återigen på grund av vad de höll på med i kontrollrummet) och halva Indien hann sprängas bort (återigen 1T10 belöning) innan Pete lyckades stoppa det. Chefen skulle inte bli glad ...

Därefter drog de till Ritualrummet, som var gigantsikt (större än hela rymdskeppet på utsidan). Där hade man smetat ut ett pentagram med Vit Mustaschs älskades blod! Det var ingen annan än ultrabäbisen, som var en klonad Hitler, som hade gjort detta hemska dåd. Snart var hela rummet fyllt av ninjahitlerbäbisar som virade ned sig i vajrar som värsta SWAT-trupperna. Men Pete Hardboiled hade tidigare plockat åt sig elektrogunk från kontrollpanelen, och elektrifierade vajrarna, så att hälften av bäbisarna stektes. Jag tror att andra hälften dog när Columbus quakeade ("quakea" var ett av hans Words of Awesome) upp ett hål i golvet. Snart tvingades de dock möta såväl muterade grönsaker som en fjädergolem, skapad när en stackars fiskmås (kommer inte ihåg vad de använde den till) exploderade och spred sitt blod och sina fjädrar över pentagrammet. Men de lyckades grilla de flesta grönsakerna, och skickade ut en del på en fruktlös (haha) skattjakt med hjälp av holokartan. Gröna Grunkan själv föll rätt snabbt, och av någon anledning som jag inte kan minnas så förvandlades hela rymdskeppet till en aprikoskärna.

The end.

Spelet funkade mycket bättre andra gången, och de justeringar jag hade gjort gjorde susen. Jag tror att jag måste plocka bort hookarna, dock. Av de tre rollpersonernas hookar så fick jag bara in en (ultrabäbisen som mördat Vit Mustaschs älskade). Hm. Arbetet fortsätter.

Det här spelet kommer, som sagt, aldrig att skrivas ned. Enda sättet att spela det är att spela med någon som spelat det tidigare (just nu jag och Pilzeman). Det är dock världens bästa rollspel. Bara så att ni vet.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Under spelets gång så skulle Thorsten, med reglernas hjälp, utvecklas till Ultra-Thorsten och dessutom armeras med två plasmakarbiner, vilket gav hela +4.
*skrattar hysteriskt och fortsätter skratta*

Erik
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jo men så här var det, Gröna Grunkan hade snott Doktor Deos Onda Plan(tm) och skulle förvandla månen till en aprikos, men vi lyckades stoppa honom så att den träffade insidan av rymdskeppet istället, så det blev en aprikos.

Och glöm inte att storebror (vid närmare undersökning Columbus storebror) såg hela slutstriden!
 
Top