Nekromanti [Tillsammans] rapport från "Den djupa skogen"

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag spelade äventyret "Den djupa skogen", ett äventyr till rollspelet "Tillsammans" med min fru och dotter (4 år).

"Tillsammans" är ett rollspel för barn, 4 år och uppåt, och "Den djupa skogen" är det första äventyret som släppts fristående till spelet.

Reglerna är enkla och bra, 6 egenskaper varav man får välja att vara extra bra på 3. Färdighetsslag sker med 2, 3 eller 4 tärningar (standard, extra bra respektive hjälpmedel), och man lyckas om man slår minst en femma eller sexa.

Till äventyret då. Min dotter krävde att bli kompis med alla monster hon besegrade (eller "inte blev rädd för" med spelets terminologi). Först blev hon kompis med en jättespindel, som gav henne en extra tärning i att klättra. Spindeln klamrade sig fast på hennes rygg som en ryggsäck. Sedan blev hon polare med ett stort troll. Trollet var dock rädd för spindlar och vägrade att följa med så länge spindeln var med. Det löste min dotter genom att dra en osynlighetsmantel över spindeln på ryggen.

Turen stod på våra hjältars sida fram till sista biten av skogen då elaka rövare stal ett kex från dem, och en stor drake skrämde nästan bort de sista "räddpoängen" (som fungerar som KP i spelet).

Med nöd och näppe lyckades gruppen hitta sin kompis som gått vilse och återvände hem med hjälp av en magisk visselpipa.

Betyg: superkul äventyr som passa perfekt för min dotter. Vi har försökt med "Äventyr!" förut, men det var lite väl svårt för henne.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Hur lång tid det att spela äventyret? Klarade dottern av att fokusera på spelet hela tiden eller tog ni någon liten rast?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
För oss tog det ungefär en dryg timme, fördelat på 45 + 20 minuter.

Pausen berodde inte på brist av intresse och ork (utom möjligtvis från min frus sida...) utan på att det blev läggdags. Vi spelade klart i sängen istället för godnattsaga.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Tant Ragnar;n262185 said:
Är det fler äventyr planerade Pelle?
Det finns som sagt två nu: det i regelboken och det du kört.

Just nu är jag i fas att ge ut två böcker: Ockult Örtmästare (lite weird fantasy-OSR) och Ut mot skären (OSR-postapokalyps). Illustrationer kommer in, jag speltestar, det layoutas och korrekturläses. Spelen kommer ut i april-maj hoppas jag och tyvärr har jag inte tid eller energi för något annat. Jobbar ju heltid också + några barn :).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Så hösten 2018 blir nog nästa äventyr. Dock skulle jag kunna tänka mig att bygga äventyr om man var ett par personer som hjälptes åt. Skulle också vara riktigt kul om någon skulle vilja göra ett eget äventyr så kan jag layouta och lägga ut enligt samma mall som övrigt material.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
DET KONSTIGA HUSET är ett äventyr jag kommer att göra senare, med eller utan hjälp. 2 våningar + källare där gåtlösning kommer att vara huvudfokus.
 
Top