Nekromanti Tillfångatagna RP: Vad vill Alverna ha?

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Mina spelare har blivit tillfångatagna efter att ha spenderat en längre tid på rymmen. De kommer bli tagna till en Alvisk stad som de bröt ett löfte gentemot och möjligtvis satte i klistret då de tog sig an ett uppdrag som de sedan schabblade till, och dessutom lämnade ledtrådar till att alver var inblandade i det hela. Lägg till att två baroner dog (en som en spelare dödade, den andra som den andra baronen dödat och planerat att skylla på en av rollpersonerna som hade dödat en av hans vakter innan hon blev fängslad).

Nu sitter jag och klurar på vad fan alverna kan tänkas göra med RP när de levereras. Dödsstraff är det de förväntar sig, men jag vill gärna ge dem en chans till att faktiskt inte behöva gå ett ganska snöpligt slut till mötes. Uppdraget de fuckade är antagligen inte relevant längre, då alverna antingen tappat intresset för det eller fixat det på egen hand. Uppdraget de fuckade upp skulle betala tillbaka 4 av 7 livsskulder (lång historia) så det lär ju vara en ganska saftig ränta på den med tanke på att:

1. De inte klarade uppdraget
2. De höll inte löftet om att inte lämna spår att alverna var iblandade
3. De flydde istället för att möta upp alverna för att försöka göra damage control / be om ursäkt / whatever.

Jag funderar lite på en kombination av några års straffarbete (praktiskt med gratis arbetskraft, om än från inkompetenta människor ;) ) som kan skippas genom X års time-skip, och sedan när de reparerat lite av deras skadade rep. så kan de få beviljas med ett nytt uppdrag för att betala tillbaka hela skulden.

Har en tanke om att blanda in lite karaktärer från RPs förflutna och kanske koppla in en aspekt av det gamla uppdraget (uråldriga stentavlor som en snubbe stal från dem) men tänkte att jag kastar ut en fiskekrok och ser om kloka forumiter kanske har någon superrolig idé kring vad som kan krävas för att betala tillbaka skulden samt deras klavertramp etc... annat än livstids slaveri och/eller dödsstraff ofc. :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vet inget om alver och magi i Eon, men ett alternativ till dödsstraff utan att för den delen tulla på stundens allvar är att RP blir ålagda ett självmordsuppdrag, uppbackat av en magisk förbannelse som innebär att rollpersonerna dör om de inte fullföljer.

Överlever de är allt förlåtet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Jag är också för att de ska bli nån slags ”suicide squad” alverna håller dem inlåsta några år. Tar fram dem vid behov och tvingar ut dem på livsfarliga uppdrag där de inte vill riskera alver. Och så får spelara försöka hitta på något sett att fly när de ute på uppdragen. Låt det gå ob1t6 år mellan varje.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Well, du har ju tagit all agens från spelarna redan så varför inte bara döda dem direkt och inte dra ut på det? Du har ju redan gjort värre mot dem. Inga av förslagen här låter kul i spel. Du kanske skulle kunna ge spelarkaraktärerna chansen att slakta sig ut innan de är frame hos alverna, men eftersom det inte är på spelarnas initiativ utan något du måste "ge dem" så är det fortfarande inte great.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Börjar bli min standardlösning men... Låt alverna bli attackerade av en annan grupp så får RP välja om de ska fly, hjälpa alverna och få lite goodwill, hjälpa till med att döda alverna eller nått annat. Slavar i några år låter inte så kul :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Måns;n269340 said:
Börjar bli min standardlösning men... Låt alverna bli attackerade av en annan grupp så får RP välja om de ska fly, hjälpa alverna och få lite goodwill, hjälpa till med att döda alverna eller nått annat. Slavar i några år låter inte så kul :)
Det här är ett riktigt smart sätt att lösa det om man redan är i situationen där karaktärerna har gett sig.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
God45;n269336 said:
Well, du har ju tagit all agens från spelarna redan så varför inte bara döda dem direkt och inte dra ut på det? Du har ju redan gjort värre mot dem. Inga av förslagen här låter kul i spel. Du kanske skulle kunna ge spelarkaraktärerna chansen att slakta sig ut innan de är frame hos alverna, men eftersom det inte är på spelarnas initiativ utan något du måste "ge dem" så är det fortfarande inte great.
eh, många vilda antaganden här. De har varit på rymmen i 10 år, de gjorde (nyligen) väldigt många saker som drog uppmärksamhet till dem och slaget för att vidhålla anonymiteten var inte bra nog.

Alverna gav dem ett meddelande att de var hittade och spelarna valde att INTE slåss för sina liv eller fly (igen), de valde att möta alverna och gav upp. Vissa såg det som en utväg för att smita från andra problem, men en karaktär mår psykiskt dåligt över saker han gjort och ansåg att det var karma. Detta räknas såklart in som lite goodwill med tanke på att de har varit samarbetsvilliga.

Ingenstans har jag sagt att spelarna definitivt inte kan fly, eller att de kan ges möjlighet att göra så. Det är ett antagande du gjort helt själv. Det jag planerar för är det faktum att de faktiskt kan hamna framför ett råd av alver som inte är jätteglada, vilket verkar troligt då de gav upp självmant istället för att slåss eller fly på nytt.


Måns;n269340 said:
Börjar bli min standardlösning men... Låt alverna bli attackerade av en annan grupp så får RP välja om de ska fly, hjälpa alverna och få lite goodwill, hjälpa till med att döda alverna eller nått annat. Slavar i några år låter inte så kul :)
Kommer definitivt slänga in något i den här stilen, mycket troligt att karaktärerna slåss med alverna då de har fattat tycke för bounty huntern som hittade dem (vilket har varit ganska komiskt). Att de varit samarbetsvilliga kommer se bra ut if/when de levereras.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Besitter de någon expertkunskap som någon i deras fångtrupp kanske saknar? Om de springer in i en situation där endast de kan lösa den (de kanske kan snacka ett språk som någon av alverna inte kan, och därför diplomatiskt ta dem ur en situation, eller kan läkekonst, och kan hjälpa en av de skadade vakterna) etc. och på så sätt bygga upp lite good will?

Alternativt kan du låta någon som är drogkunnig inom gruppen komma lite väl nära soppan när vakterna ska laga mat åt dem alla och vips så sover halva lägret. Lättare att fly då, tänker jag.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
  • De kan släppas utan synbart straff, med enda förbehållet att de måste ta med sig, träna och skydda en ung alv. Alven är ingen alv utan ett massförstörelsevapen alverna utvecklar. De vill låta tingesten mutera långt borta från sitt hem. Kanske skickar de med en handler som ska se till att vapnet inte faller i orätta händer?
  • De kan tvingas till månandslånga meditationer där de förändras av livsavgörande frågor som spelas ut vid bordet. Alver funkar inte som människor.
  • De kan få reda på att deras uppdrag var helt avgörande för mer än de trott, och i en annan tid/ dimension lyckades de. Där är också rollpersonerna förmögna. Hur kan man tillsammans böja tiden? (fast alverna ljuger om något. En av rollpersonerna dog, förråde de andra etc)
  • De kan få i uppdrag att låtsas bli dödsdömda och kastas i alvernas fängelse. Väl där ska de leda ett uppror, ta med sig de andra fångarna till de fiendens hemliga bas, och på så sätt leda alverna dit. Kanske genomför rollpersonerna uppdraget, kanske allierar de sig med fångarna på riktigt?
  • De kan tvingas ta sinnesöppnande droger vars effekt klingar av efter några dagar. Rollpersonerna anställs för något uppdrag så alverna kan ha koll på dem. Inuti rollpersonerna har portaler öppnats till drömvärldar. Alverna vill antingen att varelser ska bosätta sig i rollpersonerna, eller använda dem för att kliva in i drömvärlden. Kanske kan rollpersonerna bli drömvärlds-lönnmördare för alverna och döda folk i deras drömmar?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jag skulle dela upp alverna i lite olika intressegrupper. Några som vill avrätta rollpersonerna, några som vill förlåta, och några som vill utnyttja deras kompetens. Och så hamnar rollpersonerna mitt i alltihop, där de inte kan lita på nån egentligen men blir en bricka i ett spel som kan ge "rätt" faktion makten.

/M
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag tycker att premisserna påminner lite om ploten i Star Trek Discovery. Kolla på den för inspiration, eller läs lätta SPOILERS nedan.

Har inte exakt koll (och förlåt mig alla trekkers om jag formulerar mig fel), men har för mig att den fängslade huvudpersonen Michael Burnhams fångtransport blir attackerad av ett väsen och att hon sedan blir räddad av skeppet som serien handlar om. Kaptenen för skeppet tycker att han kan ha nytta av Burnham och gör henne till en i besättningen, vilket strider mot order från högre ort (har jag för mig).

Omsatt i ditt fall, kan alverna bli attackerade (som Måns redan föreslagit) och därefter kan någon räddande högstatus-alv (av någon anledning) ta RPna under sina vingar. Om de hänger med alverna ett tag kan det bli en del intressanta sociala situationer, eftersom många av alverna ser dem som brottslingar (som egentligen bör avrättas) samtidigt som de har beskydd av högstatus-alven.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Tack alla för bra förslag, detta kan jag definitivt koka ihop något intressant med tillsammans med lite av mina egna idéer :D
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det hade ju varit lite kul om du gav dem en "ärlig" domstol typ där de döms enligt normala regler till standard straffet för detta.

Sen efter lite elakt smilande kan du då avslöja att det innebär slaveri i 150 år.

Sen kan du slänga på dem en förbannelse som gör att de inte kan dö av ålder förrän tiden gått ut. Vips så har du rätt häftiga fångar.

Efter det använder du den där nobeln som börjar gilla gruppen och ser dem mer som bundsförvanter och ger dem hyfsat fria tyglar så länge de hjälper med vissa saker då och då och lite senare kallas de in av en elaking som skickar dem på dödsuppdrag å sånt och nobeln kan inget göra för den andre är rikskansler eller nått och samtidigt stöter de på områden där alverna hatar dem och lurar dem, där de behandlas som pest, medan andra områden börjar acceptera dem. Och eftersom de är förbannade sprids så klart ryktet om deras dåd genom riket extra snabbt plus att de får skit för random skit som händer typ bandit attacker fastän de inte var i närheten och barn som går vilse i skogen osv.

Och varför inte upptäcka tex ett större landsförräderi på g?

Stuff of legends
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
jensofsweden;n269435 said:
Tack alla för bra förslag, detta kan jag definitivt koka ihop något intressant med tillsammans med lite av mina egna idéer :D

Berätta gärna hur det blir!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Lalipat;n269528 said:
Berätta gärna hur det blir!
Ska försöka att komma ihåg, vi kommer inte kunna fortsätta på ett par veckor eftersom folk i gruppen är ute på andra äventyr IRL. De har gjort ett par misslyckade försök att fly, till viss del för att en del av gruppen halvt motarbetar försöken av olika anledningar (allt från "det är ingen långsiktig lösning" till "jag är jättekär i Bounty Huntern"). Vi bröt när gruppen blev överfallna av en grupp rövare efter att de rest i ungefår en månad, så vi får se hur det går :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Strunta i den här posten :) Var för tidigt på morgonen :)
 
Top