The Witcher säsong 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Så, det är fortfarande lite oklart när säsong 2 kommer, om jag fattat rätt. Men med tanke på att första säsongen var det bästa som gjorts när det kommer till fantasy-TV är ändå min peppighet på topp. Den som väntar på något gott, etc.

Hursom, jag har funderat lite på hur jag hoppas att andra säsongen blir, och något åt det här hållet har jag kommit fram till:

Eftersom de tre tidslinjerna sammanfördes i slutet av säsong ett gissar jag att vi får följa Geralt, Yennefer och Ciri som något form av party i s2. Inget fel med det, men eftersom de objektivt bästa bitarna med s1 var Geralts egna små äventyr (framför allt de med barden) hoppas jag att serien fortsätter att lägga krut på den typen av avsnitt. Om jag får önska tänler jag att Geralt, Ciri och Yennefer som party får bli ramberättelse åt episoder som är tillbakablickar på Geralts tidigare äventyr (helst med barden) där saker i ramberättelsen förklaras och utvecklas (lite som det snygga tidslinjetvinnandet i s1 alltså).

Vad hoppas/tror ni på?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag vill också ha Geralt små äventyr!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag tror att det finns 4 eller 5 av Geralts "äventyr" kvar från de första två böckerna som inte har varit med i TV-serien (än?). De två böckerna är de som ligger till grund för Geralts äventyr och kallas för "short stories", innehåller monsterjakt och utvecklingen av hans och Yennefers relation. Ett av "äventyren" kan man stryka direkt, eftersom serien valde att skriva om och utesluta den delen av handlingen men de övriga kanske kan vara med som tillbakablickar eller liknande.

De 5 böckerna som kommer därefter är de som brukar refereras som "The Witcher Saga" och ändrar stil och fokus helt. Bort från de små äventyren och "witchering" och istället blir det bland annat fokus på storpolitik, intrigerande, positionerande och krig samt teman som berör familj, kamratskap och en dekonstruering av innebörden av "Destiny".

--

Det finns så mycket jag hoppas på men som inte kommer gå i uppfyllelse på grund av den väg produktionen har valt att ta serien. Det kan jag leva med även om det så klart är tråkigt. Men, enklare förbättringar jag önskar se är att de bejakar karaktärernas och berättelsens djup och sensmoral, och undvika att göra ändringar bara för ändringens skull, vilket är min upplevelse. Samtidigt delar jag uppenbarligen inte heller produktionens vision för denna saga så det får väl helt enkelt vara så.

Jag hoppas att de tänker om när det kommer till Geralts karaktärsframställning och låter oss komma innanför hans skal. Jag hoppas även att vi kommer få göra långt besök på Kaer Morhen, Geralts witcher-skrås hem. Och att Nilfgaards rustningar är helt omdesignade. Och att vi får intressantare och längre konversationer mellan karaktärerna. Och att Dandelion/Jaskier slutar framställas som en komplett fåne.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hoppas på en bättre säsong 2 än säsong 1. Det är min enda förhoppning
Ja, man kan alltid hoppas förstås. Men det känns inte så sannolikt dock. Bra kommer det säkert vara i varje fall!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Det bästa som gjorts i fantasy-TV??? Är det ett skämt?
Man vet aldrig med Vimes, det är en feature. :)

Min förhoppning är att Henry Cavill ska slippa 3 dagars uttorkning för att filma en toplesscen i säsong 2. Det lät asjobbigt.

Tillägg: Oooh, nu spanade jag in skådislistan och inser att jag kände igen Mahesh Jadu (Vilgefortz) från Marco Polo där han spelade Ahmad. Eller ja, jag kände igen rösten och störde mig skitmycket på att jag inte kunde placera den. Sen glömde jag bevisligen bort det tills nu.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Pappa Geralt och Witcher-student Ciri tränar på Kaer Morhen/drar ut på sedelärande/chokerande monsterdräpar-äventyr ackompajerat av sång! Yennefer är trist, hon får vara någon annanstans och göra något annat.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag tycker att det är en riktigt dålig tv-serie.
Jag kommer nog att ge säsong 2 en chans men jag har inga höga förväntningar.

Castingen är bra och skådespelarinsatserna är topp. Tyvärr så är manuset i säsong 1 kass.

Varför tycker du att det är bra serie?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Pappa Geralt och Witcher-student Ciri tränar på Kaer Morhen/drar ut på sedelärande/chokerande monsterdräpar-äventyr ackompajerat av sång! Yennefer är trist, hon får vara någon annanstans och göra något annat.
Aha! Ja, det är också ett bra förslag. Hela "Geralt drillar Ciri" skulle ju öppna för en del bra möjligheter: både äventyr för dem och tillbakablickar till Geralts äldre monsterdödande äventyr. Kan bli bra!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Varför tycker du att det är bra serie?
För att jag var mycket väl underhållen av varje avsnitt i serien. Just den lite schizofrena stämningen (ibland är det grim drak, i bland gladfantasy, ibland rent skojtrams, ibland klassisk saga, o.s.v.... gärna i samma avsnitt) gör ju att man som tittare alltid blir (glatt) överraskand: "äh, nu börjar jag tröttna på det här grimdarkiga... men titta! Nu kommer barden, och han sjunger en ascatchig låt med rolig text! Nu har han och Geralt en rolig dialog. Men vad händer nu! Nu har vi trillat in i ett äventyr med klassiska sagotroper!" Jag tycker det är en feature. Sen gillade jag tidslinjerna i s1 och har exakt 0 % föreståelse för dem som säger att de inte hängde med, liksom so what att man inte har koll på var vi är i tidslinjen, det förklarades ju efterhand.

Grejen med The Witcher s1 var ju att även de bitar som var lökiga var lökiga på ett charmigt och bra sätt, medan de lökiga bitarna av t.ex. GoT bara var bedrövliga och pinsamma.

Kort sagt en toppenserie.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Om påståendet “bästa som gjorts när det kommer till fantasy-TV” är så kontroversiellt så undrar jag vilka alla de här uppenbarligen helt amazing serierna av fantasy-tv många av er tydligen tittar på :D
Två förslag på bättre fantasy-TV:
Game of Thrones (med eller utan de bägge sista säsongerna). I mitt tycke det bästa hittills.
Carnival Row är mycket lovande, men ännu bara en säsong lång (den andra kommer i höst).

Men ok, dessa är inte samma fantasy-subgenre som Witcher, som väl är typisk Sword & Sorcery. Men i den subgenre finns väl inget helt lyckat ännu... Kan inte någon filma Lankhmar-berättelserna?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag gillade Witcher! Kan helt klart se vad andras problem med serien är, men håller med @Vimes om att det är en kul blandning av olika fantasygenres! Är även svag för konceptet "monster of the week", önskar att fler serier hade samma upplägg (The Mandalorian gjorde lite samma grej). Tyckte den var tillräckligt bra för att se fram emot en andra säsong 🙂
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om påståendet “bästa som gjorts när det kommer till fantasy-TV” är så kontroversiellt så undrar jag vilka alla de här uppenbarligen helt amazing serierna av fantasy-tv många av er tydligen tittar på :D
Dark Crystal, Avatar the Last Airbender och med med lite god vilja, Goblin Slayer och Lodoss Wars? Men as live action TV goes ser jag inte många rivaler... Sure, kineserna producerar mer fantasy-tv-serier än alla andra ihop, men är de -bra-? Det har jag svårt att tro, givet hur hårt kvalitén på kinesiska filmer har gått ner sig på senare år.

Ronja Rövardotter är förstås ett mästerverk, men den är nästan 40 år gammal, och inte egentligen en tv-serie, utan en omklippt film.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ronja Rövardotter är förstås ett mästerverk, men den är nästan 40 år gammal, och inte egentligen en tv-serie, utan en omklippt film.
Sen finns det ju en anime-serie av Ronja Rövardotter om man vill ha en nyare variant 🙂
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Om påståendet “bästa som gjorts när det kommer till fantasy-TV” är så kontroversiellt så undrar jag vilka alla de här uppenbarligen helt amazing serierna av fantasy-tv många av er tydligen tittar på
Jag antar att när vi säger fantasy så syftar vi på någorlunda medeltida fantasy, och man kan inte svara typ Stranger things, Buffy, His Dark Materials, Once upon a time, True blood eller Carnival Row??

Isåfall finns det inte så många fantasy-serier, speciellt inte om man inte får säga tecknat. Dark Crystal och Game of Thrones står ut som storbudget, högkvalitet (oavsett vad man tyckte om dem) fantasy-serier. Merlin har överlag rätt så bra reviews, men har inte sett mer än bara pyttelitet själv.

Huvudproblemet i min mening med fantasy-serier är att de än så länge ofta inte är sådär jättebra som man förväntar sig av andra TV-serier. Typ, om jag ska asa mig genom en polis-serie eller en komedie-serier så ska den fan vara outstanding, för jag har så mycket att välja på. Live action medeltida fantasy tv-serier som inte är skräp finns det typ en handfull av, och bland dem är Witcher (sorgligt nog) en av de bättre.

Än så länge är det TV-spel till film fenomenet, vilket ju är väldigt passande för just Witcher (även om serien är mer baserad på böckerna). Man har så låg standard att får man det halvkass/okey så hyllas det, för det finns inga alternativ.

EDIT: Jag kommer se säsong 2 av Witcher, men inte för att den är skitbra. Utan för att det inte finns bättre alternativ.
 
Top