The Rings of Power (spoilertråd)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ja vissst ja!

(Jag såg avsnittet på tågresa, så hade inte möjlighet att skriva om det där och då, så nu minns jag saker allt eftersom)

Hur jäkla cool var inte balrogen!? Jag älskade att de gett den gigantiska vingar, men vingar gjorda av mörker och rök. Perfekt implementering av balrogen som den beskrivs i boken, kombinerad med folks allmänna förvänting om faktiska vingar. Perfekt! Jäkligt cool framing med deras kamp om trädet också. Fick banne mig gåshud när jag såg den och det var nära nog att jag började klappa händerna mitt på tåget.

Ser definitivt fram emot att få ser mer av den varan så snart som möjligt! Frågan är var och i vilken form. Det vore ju coolt om dvärgarna återgår till att gräva mithril, när golvet plötsligt ger vika under dem och de faller ner i en beckmörk avgrund, bara för att se balrogens eld flamma upp.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hur jäkla cool var inte balrogen!? Jag älskade att de gett den gigantiska vingar, men vingar gjorda av mörker och rök. Perfekt implementering av balrogen som den beskrivs i boken, kombinerad med folks allmänna förvänting om faktiska vingar. Perfekt! Jäkligt cool framing med deras kamp om trädet också. Fick banne mig gåshud när jag såg den och det var nära nog att jag började klappa händerna mitt på tåget.
Håller helt med!!!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sant. Men jag personligen hänger fortfarande kvar vid hans uppenbara förtjusning vid smide. Jag kan inte riktigt släppa det än. Det känns som något man skulle plantera väl i förväg inför det ringsmidande vi alla vet kommer så småningom.
Jag tror att man ska vara försiktig med att titta på den sortens detaljer - det är helt uppenbart att serien avsiktligt satsar på att vilseleda tittarna. En fullgod förklaring till Halbrands smide är att han ska se ut som en Sauron-kandidat fast han inte är det det minsta. Serien rätt mycket ljuger för oss, så det börjar kännas alltmer meningslöst att spekulera, eftersom detaljerna inte är "på riktigt" utan ofta bara fejkade falsarier.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Även om jag tror att det kommer att göra det - Härskarringen som säsongsavslutning är logiskt.
Med bara tre avsnitt kvar tror jag faktiskt inte det. Nästa lär ju ägnas helt åt konflikten i sydlanden, säkerligen med någon vändning som leder in i avsnitt 7. Möjligen ringsmidande som en allmän möjlighet i sista avsnittet. Och i och med det tror jag de håller på att introducera Sauron "på riktigt" till nästa säsong.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Möjligen ringsmidande som en allmän möjlighet i sista avsnittet.
Gissar på att stora grejen kommer vara att smedjan blir klar, och mithril börjar strömma från berget.

Möjligen kommer Galadriel lista ut vem Sauron är, men jag tror inte det leder till ett stort avslöjande. Snarare till att Halbrand (Eller vem det nu är) byter skepnad och hon tappar bort honom.

Stora teasern tänker jag möjligen blir att balrogen tittar fram i en "after credits scen" typ.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Gissar på att stora grejen kommer vara att smedjan blir klar, och mithril börjar strömma från berget.
Just nu är jag inne på att mithril-spåret inte kommer ha långsiktig betydelse. Det är en plot-device för att tota ihop Khazad-dum och Eregion. Celebrimbor bygger sina mithril-fyrar (eller vad det nu är) och alverna slipper, öh, tyna bort, och sen är det bra med det. Det kommer inte ha bäring på ringsmidandet i sig (fast få följdverkningar genom att dvärgarnas ringar smids och kanske att balrogen väcks).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Just nu är jag inne på att mithril-spåret inte kommer ha långsiktig betydelse. Det är en plot-device för att tota ihop Khazad-dum och Eregion. Celebrimbor bygger sina mithril-fyrar (eller vad det nu är) och alverna slipper, öh, tyna bort, och sen är det bra med det. Det kommer inte ha bäring på ringsmidandet i sig (fast få följdverkningar genom att dvärgarnas ringar smids och kanske att balrogen väcks).
Nej, inte långsiktig betydelse. Jag gissar att det kommer ha betydelse för den här och _kanske_ nästa säsong. Grejen är att jag inte tror mithril kommer vara lösningen på alvernas problem. De kommer försöka, men misslyckas. Däremot kommer det leda till att dvärgarna lär sig hemligheten bakom att smida mithril och det i sin tur till att de börjar gräva alltför djupt och allt för girigt.

Det som kommer rädda alverna kommer troligtvis vara deras tre ringar, som vi kanske får se nästa säsong eller säsongen efter det.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Gissar på att stora grejen kommer vara att smedjan blir klar, och mithril börjar strömma från berget.

Möjligen kommer Galadriel lista ut vem Sauron är, men jag tror inte det leder till ett stort avslöjande. Snarare till att Halbrand (Eller vem det nu är) byter skepnad och hon tappar bort honom.

Stora teasern tänker jag möjligen blir att balrogen tittar fram i en "after credits scen" typ.
Kanske ätandes Shawarma?

Shawarma.png
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Fram till och med femte episoden av House of Dragon kunde jag enkelt säga:

Andor är bättre än House of Dragon som är bättre än Rings of Power.

Nu vete fan. Det enda som är klart nu är att Andor är riktigt bra. Vilken av de andra bägge serierna som visar sig vara torftigast är omöjligt att avgöra i nuläget.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det är fantamej otroligt att de lagt så mycket pengar på en serie och ändå har så vådligt tafflig dialog eller karaktärsutveckling.

Visst är dvärgarna och till viss del harfötterna lite roliga, men alltså... pekoralet som är Numenor och Galadriel, är ju som hämtat ur en parodishow.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Liksom @Rymdhamster glömde jag säga en sak jag gillade med senaste avsnittet. Jag vet att många ogillade att alvhärskaren inte kunde ta Elronds subtila icke verbala reaktioner utan att han var tvungen att få Elrond att säga det rakt ut. Och jag fattar den invändningen. Men det jag var orolig för var att Elrond skulle avslöja hemligheten, sen skulle Durin bli jättearg och skälla ut Elrond och Elrond skulle typ säga ”Du förstår inte, låt mig förklara…” och Durin skulle avbryta och säga ”Jag vill inte höra på dina ursäkter, nu drar jag!” och så vidare. Det hade varit forced drama på Witcher Säsong 2-nivå, och jag bävade verkligen för det! Istället för Elrond det som varje vettig person skulle gjort i den situationen, han pratar med sin vän! Och vännen beter sig rimligt och är förstående! Blev så glad över detta!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Varje gång en alv pratar med en annan alv tar språket ett antal rejäla kliv uppåt i vad jag skulle kalla "teatralisk skitnödighet" (Vilket låter som en dålig sak, men det är något jag personligen gillar både i just det här fallet och i största allmänhet). Man får lite av det så fort en alv är iblandad i nån diskussion överhuvudtaget, men inte alls på samma sätt som när det är just två alver och samtalet är riktigt viktigt. Det är en kombination av både ordval och en viss språklig rytm som sätter in som påminner mer om poesi och versläsning än om vanligt tal.

Jag tror i och för sig att en del av det är för att alverna är tänkta att prata faktisk alviska med varandra i det läget, men att vi får se samtalet på engelska eftersom alla närvarande förstår vad som sägs. Men jag ser det även som att ord har en djupare innebörd för alverna, och eftersom de generellt är så långlivade att de har ett annat tidsperspektiv (Eldrond verkarde ju inte riktigt förstå först varför 20 år var så lång tid för Durin) så tror jag de tar betydligt mer tid på sig att föra ett samtal än vad annat folk gör.

Jag tror det vi ser snarare är en "snabbspolad" variant av samtalen. Och att det för en alv är en gigantisk skillnad mellan att säga att man inte kan svara, och att faktiskt säga en sak rakt ut. Hur uppenbart det än känns för oss. Att för en alv finns det väldigt många aspekter att väga in innan man kan dra några slutsatser, och jag tror dessutom att Elronds halvalvsarv gör det än mer svårt för Gil-Galad att dra några omedelbara slutsatser.

Gil-Galad skulle säkert komma fram till samma slutsats som vi efter en rejäl stunds övervägande, men det är full möjligt att Elrond räknar med att ha kunnat lösa situationen med Durin innan dess. Och oavsett vad Gil-Galad skulle komma fram till tror jag det är fullt möjligt att även för Durin skulle det vara en avsevärd skillnad mellan det ena och det andra. Lagens bokstav framför lagens anda, så att säga.

Och nej, det finns väldigt lite belägg _i serien_ för det jag säger. Men det är en tolkning jag gör, för jag gillar den =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Spännande tolkning! Min tolkning är mer praktisk och kanske därför lite mer tråkig. Gil-Galad behöver inte bara sanningen om vad dvärgarna utvinner, han behöver även Elronds lojalitet. Säg att Elrond säger som i serien: ”Öööh, jag har lovat att inte säga nåt” och Gil-Galad lämnar det där. Vad blir nästa steg? Hår han själv till Durin? Då skulle ju konversationen bli typ följande:

Gil-Galad: Jag vet nog att ni utvinner mithril!
Durin: Hur kan ni veta det?
Gil-Galad: Elrond!
Durin: Va? Sa han det?
Gil-Galad: Öh, nä. Men han sa inte att ni inte gjorde det!
Durin: Öh, okej kompis om du säger det så. Men det gör vi inte.
Gil-Galad: Fast jag är rätt säker på att ni gör det!
Durin: Och hur ska du bevisa det? Och hur skulle du ens få tag i det om det nu fanns? Vårt rike är rätt välbevakat. Om du ändå kände en alv som var polare med mig som hade tillträde till riket. Oh wait! Det gjorde du, men du tog honom inte på hans ord och nu korsförhör du hans polare! Det var ju inte vidare smart! Ha det!

Med andra ord,Gil-Galads och Elronds diskussion handlade mer om att Gil-Galad ville få över Elrond på sin sida än att Elrond skulle avslöja en hemlighet. Och det lyckades ju! Well played, Gil-Galad, well played!
 
Top