Nekromanti The Phantom Edit...

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
...cirkulerar runtomkring och får Lucas advokater att spänna musklerna. Det handlar tydligen om en omredigerad version av Episode one, där Jar-Jar är omdubbad med allvarlig röst, och där hans rollfigur är nedskuren till minimal scentid. The Phantom Edit är också 20 minuter kortare än originalet, och ska vara tätare, mer samhållen och intensivare.
Från början verkade Lucas inte ha något emot detta, utan sa i ett uttalande att det var "sån kreativitet som internet handlade om", men när den piratkopierade omredigerade versionen började massproduceras av fans och spridas runtom i USA samt till minst fem andra länder, så röt Lucasfilm till. Och det är ju förståeligt.
Det ska tydligen finnas ännu en omredigerad film i omlopp, men titeln på den har jag inte lyckats luska ut...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: The Phantom Disney Edit...

Undrar om de andra filmerna i omlopp påminner lika mycket om en disney film som Phantom Menace gör.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: The Phantom Disney Edit...

"Jag tycker disney gör bra filmer"

hmmm låg det implicit i mitt inlägg att disneys filmer var dåliga? I vilket fall som helst så kan jag säga att jag inte direkt finner disneys filmer roande, så...nu blev det exlicit och lite tydligare:)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: The Phantom Disney Edit...

"I vilket fall som helst så kan jag säga att jag inte direkt finner disneys filmer roande, så...nu blev det exlicit och lite tydligare:)"
Jag har inte sett någon Disneyfilm som varit sämre än Phantom Menace...

Nightowl, Disney-freak, så ovanstående säger inte så mycket.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: The Phantom Disney Edit...

Tror inte det. Det jag läst säger att Edit ska vara allvarligare, mer action än humorbetonad.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: The Phantom Disney Edit...

Disney är helt ok. Men det går ju inte att jämföra med Terminator eller Star Wars, för det är helt olika kategorier av filmer.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tecknat

disney kan man visst jämföra med star wars och terminator om man ser det från ett barns, hrmm, perspektiv.
det finns en hel del av disneys filmer, syftar på de teckande, som håller hög klass. om nu ingen visst det ;)
titta på t ex hmm vilken skall vi ta... tja nästan vilken av disneys filmer som helst. NÄSTAN. t ex Goofy the Movie var ingen specilet höjdare :(

---------
-Netfeed-
---------
I scream, All scream, for Ice-cream
---------
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: tecknat

Håller inte med. Dock anser jag att Disney har gjort väldigt många riktigt bra filmer, som inte på något vis behöver vara sämre än nämnda T2 eller SW. Men i och med att det är så olika filmer, blir en jämförelse svår. Tycker jag. Filmerna är ju bra på så olika sätt. Det element som gör en Disneyfilm, håller sig med fördel kvar i Disney-filmernas värld, och tvärtom.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Disney vs Star Wars

"Det element som gör en Disneyfilm, håller sig med fördel kvar i Disney-filmernas värld, och tvärtom."

Inte nödvändigtvis. Är det någon som till exempel har sett likheterna mellan "Return of the Jedi" och "Skönheten och Odjuret"?

Ondsint best (sith-lord) håller hus i ett mörkt slott (Dödsstjärna), och Belle (Luke Skywalker) ger sig frivilligt rätt in i bestens (sith-lordens) kula för att rädda sin far (sin syster och övriga vänner) och lyckas skicka en stråle av ljus in i bestens (sith-lordens) hjärta. Samtidigt får den onde Gaston (Kejsaren) för sig att göra slut på allting, men kastas rätt ner i en avgrund av besten (sith-lorden), och på så sätt bryts förbannelsen (sith-lorden kommer tillbaka till den ljusa sidan).

Åkej, Skönheten och Odjuret har fler sång- och dansnummer, och det finns en del andra detaljer som skiljer. Men faktum är att Star Wars är en saga, fast i rymden, och Disney är jefligt bra på just sagor. Det som håller i en Disney-film passar IMHO alldeles ypperligt i en Star Wars-film.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: Disney vs Star Wars

Ja, då går nog våra åsikter isär. Ta t.ex. Jar-Jar Binks. Han hade med fördel fortsatt vara klädd i sin Janne Långben dräkt i tecknade filmer, och inte klätt ut sig till jamaicansk rymdvarelse för att göra raketkarriär i en galax långt, långt borta. Den formen av humor är för plump för att överföra till en spelfilm. Anser jag.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Disney vs Star Wars

"Ja, då går nog våra åsikter isär. Ta t.ex. Jar-Jar Binks. Han hade med fördel fortsatt vara klädd i sin Janne Långben dräkt i tecknade filmer, och inte klätt ut sig till jamaicansk rymdvarelse för att göra raketkarriär i en galax långt, långt borta. Den formen av humor är för plump för att överföra till en spelfilm. Anser jag."

Tja, det får stå för dig. Personligen tycker jag att Artoo och i synnerhet Threepio har sysslat med samma sorts humor sedan 1977. För att inte tala om vissa andra smågrejer - muppen som tuggar Threepios öga i ROTJ, grodan (eller vad det är) utanför Jabbas palats, en större kasse skumma saker i baren i Mos Eisley och mycket, mycket annat. För att inte tala om alla kvicka replikväxlingar genom samtliga rullar...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top