Nekromanti The Odd Soot--erfarenheter?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Som jag skrivit flera gånger tidigare är jag väldigt svag för the Odd Soot, och nu har det blivit kvällslektyr. Jag tycker världen känns sjukt spännande och stor. Men något jag funderar över är hur man växlar mellan den lilla hob-mysiga platsen där man börjar, i staden Glimminge och landet (ja, nu står det still, vad heter det...?), till att resa ut i rymden med sjukt galna aliens och märkliga uppfinningar. Hur får man den övergången att inte kännas för extrem?

Det skulle vara roligt att höra från någon som spelat, vad ni spelat och hur ni kombinerat realismen och fokuset på det lilla och realistiska och mänskliga, som känns närvarande i början, och sen de extremt weird grejerna som kommer sen. Måste kunna bli HELT olika kampanjer och äventyr, beroende på vad man fokuserar på. Mina spelare skulle ju älska de där i början, men nog bli skeptiska till de allt för bisarra grejerna--om man inte väldigt noga plockade in dem i kampanjen så att känslan av realism inte bryts. Hur har ni gjort?
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Va. Aldrig hört talas om. Verkar ju vara kul (av det man kan läsa på Drivethrough). Vill också veta ;-)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
För mig har det kommit ner på tre saker: utomjordingar, weirdness/magi och rymdresor. Precis som du skriver kan det bli för mycket om man kastar allt på en gång på spelarna. För att inte tappa bort realismen är det bättre att introducera lite i taget och inflika vardagssituationer i Doggerland emellanåt, som ett slags ankare.

Jag försöker introducera utomjordingarna på ett ganska odramatiskt sätt, gärna i biroller. I mina äventyr figurerar en Aygaan som byläkare och en Sumsum serverar kaffe med kaka på övre medelklassens symöten. Utomjordingar är visserligen märkliga, men inte på Cthulhu-nivå.

De surrealistiska inslagen har jag introducerat ungefär som i Lovecrafts, Borges eller Karin Tidbecks böcker. Det börjar liksom lite i ett hörn. Någon börjar undersöka saken, de bisarra inslagen växer efterhand och leder vidare till farliga situationer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Känns verkligen som ett spel för långa kampanjer, där saker kokar långsamt.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Nu har jag läst gratis-pdf:en, verkar hur mysigt som helst. Vad tror du clarence redd om att förlägga t.ex. Beyond the Mountains of Madness i rymden (båtresa blir rymdskepp osv). Har du själv tänkt så?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Call of Cthulhu var mitt favoritspel i många år och det har varit en inspirationskälla till Odd Soot. Jag tror absolut att man kan använda en del CoC-äventyr utan några större förändringar, även om jag inte har provat själv.

Just Mountains of Madness har jag inte jättebra koll på - det är många år sedan jag läste den. Men vad jag minns så borde det funka. Äventyr där människor är i fokus - i motsats till övernaturliga väsen - är enklast att konvertera.

Relativt sett ’vanliga’ monster kan översättas till utomjordingar. Men övermäktiga gudar (även om de ju också bara är utomjordingar) har däremot inte någon motsvarighet i Odd Soot.

Om du testar, berätta gärna hur det går!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Necro-soot!

Jag köpte just Odd Soot och hoppas få hem det snart. Det finns mycket jag gillar av vad jag har sett så här långt i förhandstitten och recensioner, men ska jag vara ärlig så är min plan att brutalt plundra spelet på coola grejer för en kampanj jag funderar på.

Tanken är att vanliga människor från vår värld kommer i kontakt med en dörr till världen som beskrivs i denna bok: https://www.kickstarter.com/project...the-dark-exploring-ruins-in-an-infinite-world
Jag tror att utomjordingarna och soot-sjukan från Odd Soot skulle passa väldigt bra att stöta på där.

Regelsystemet kommer förmodligen vara en variant på Unknown Armies 2nd ed (utan avatarer, adepter och allt som hör till den världen). Eventuellt lyfter jag in grejer från Odd Soot också, t.ex. passions och extended conflicts.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Necro-soot!

Jag köpte just Odd Soot och hoppas få hem det snart. Det finns mycket jag gillar av vad jag har sett så här långt i förhandstitten och recensioner, men ska jag vara ärlig så är min plan att brutalt plundra spelet på coola grejer för en kampanj jag funderar på.

Tanken är att vanliga människor från vår värld kommer i kontakt med en dörr till världen som beskrivs i denna bok: https://www.kickstarter.com/project...the-dark-exploring-ruins-in-an-infinite-world
Jag tror att utomjordingarna och soot-sjukan från Odd Soot skulle passa väldigt bra att stöta på där.

Regelsystemet kommer förmodligen vara en variant på Unknown Armies 2nd ed (utan avatarer, adepter och allt som hör till den världen). Eventuellt lyfter jag in grejer från Odd Soot också, t.ex. passions och extended conflicts.
Låter coolt!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Utomjordingarna är lika mycket främlingar i den märkliga världen som rollpersonerna. De har hittat vägar in dit från sina respektive hemvärldar. Precis som i Odd Soot är de inga cthulhianska fasor, men jag tvivlar på att first contact kommer att gå speciellt smidigt.

När rollpersonerna (som sagt helt vanliga människor) snubblar in i den främmande världen dröjer det nog inte länge innan de får mycket stora problem att hantera sin nya situation. De kommer garanterat bli skadade, någon kanske dör eller försvinner där ute, med UA's regler för vansinne kommer de säkert behöva terapi eller självmedicinera med droger. I takt med att gamla rp dör/försvinner ur spel eller rp ber andra om hjälp så introduceras nya typer av rollpersoner: poliser, militären, forskare, oddities från OS-supplementet med samma namn. Eventuellt kan man efter ett tag köra med flera rp per spelare. Spelarna får också bestämma över de organisationer som då börjar styra över utforskandet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag läser i preview-pdfen att världskriget aldrig äger rum (verkar rimligt givet att världsrymden öppnats upp för expansion) men att bolsjevikerna griper makten i Ryssland, Mao organiserar ett kommunistiskt parti i Kina och Hitler utses till ledare för nazistpartiet i Tyskland. Utan världskriget känns ju inga av de här händelserna särskilt rimliga. Detta är så klart detaljer som knappast kommer vara särskilt centrala för spelet, men jag hajade verkligen till när jag läste det.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Din kampanj låter riktigt schysst! The Vast in the Dark verkar vara en perfekt parhäst till Odd Soot. Jag vill gärna höra hur det utvecklar sig.

Att det stora kriget inte inträffar är, som du säger, ganska logiskt. Men jag tänker att strömningarna med fascism och kommunism fanns ändå, precis som idag. Och att Hitler skulle kunna leda ett mindre nationalsocialistiskt parti ser jag som ganska troligt, även utan första världskriget.

Att ryska revolutionen skulle inträffa är väl mindre troligt, men där får jag väl åberopa kreativ frihet : ) Ett ryskt tsardöme hade visserligen passat settingen rätt bra.

Problemen med att ta bort första världskriget blev väldigt tydliga när jag ritade kartan över Europa. En hel del gränser flyttades och det var inte helt enkelt att reda ut hur det skulle se ut istället.

Och precis som Nässe skrev är det mer material på väg till Odd Soot. Första kampanjen ligger på ritborden - bland annat hos Nässe.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Nytt material låter ju väldigt spännande, vågar du gissa när det kan publiceras?
Just nu är den här kampanjen bara på planeringsstadiet, men om och när den blir av kommer jag helt säkert att tjata om den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag vet inte om det finns någon podcast, däremot vet jag att det skrivs en massa till spelet, eftersom jag är med på ett hörn. :) Så jag hoppas det blir podcast av det på något sätt i framtiden :)
Första kampanjen ligger på ritborden - bland annat hos Nässe.
Jaha, ser nu att @clarence redd och @Nässe "outat" projektet. Lika bra, lite yttre press att bli klar skadar nog inte :D .
 
Top