Nekromanti The Geek Hierarchy

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Intressant, men säger inget om man får mer eller mindre cred när man multiclassar... Hamnar visserligen på ungefär samma nivå oavsätt om man bedömmer mig som rollspelar, serieläsare som läser bl a superhjälteserier eller tv-nörd (lite högre där då jag inte bara sett massa trek). Men borde kunna credda upp en i vissas ögon och förmodligen ned i andras.

Är förresten dom där som klär sig i animedräkter en undergrupp av furries eller?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Är förresten dom där som klär sig i animedräkter en undergrupp av furries eller?
Hmm... cosplayarna ja... Jag skulle väl gissa att de ska in i animegrenen, troligen före de som använder "Japanimation" som term. Eller... hrm... den är ju västerländsk den här iofs. Kanske ska de in efter "Japanimation" ändå då så de hamnar på par med lajvarna.

Där hade vi ett hål iaf. Nu är den ju märkt 2002 så det har ju hunnit gå några år sen den kom till. Cosplay har väl inte varit så hemskt utbrett (och är väl inte det nu heller?) här borta.

Förrsten så måste det ju in två punkter för cosplay-folk! Dels de som klär ut sig och agerar som figuren och dels de som bara klär ut sig. Vilka som nu är mest "geeky" har jag däremot knepigare att uttala mig om. :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Förrsten så måste det ju in två punkter för cosplay-folk! Dels de som klär ut sig och agerar som figuren och dels de som bara klär ut sig. Vilka som nu är mest "geeky" har jag däremot knepigare att uttala mig om. "

Visst måste det in två punkter där, men inte de två punkterna. De två punkter som måste in är cosplay och kigurumi. Cosplayarna är de vanliga som klär ut sig till sina favvo-mangafigurer. Kigurumisarna är de som dessutom fixar en mask som gör att ansiktet eller hela huvudet får typiska manga-drag (inklusive omöjliga ögon). Jag tror att till och med kigurumisarna anser att de är geekigare än cosplayare, men de skiter i det.

Däremot, alla som klär ut sig till figurer agerar som figuren. De som inte gör det kan räknas på ena handens stortå (typ), eftersom hela poängen med cosplay är att agera som figuren. Annars är det ju bara maskerad.

Logiskt sett så borde de hamna nånstans under anime.

Den västerländska motsvarigheten till cosplayare och kigurumi finns f'rexten redan med, under "Trekkies who get married in Klingon garb".

Slutligen avslutar vi med följande:



Ba'så ni vet.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Maskerad

Däremot, alla som klär ut sig till figurer agerar som figuren. ... Annars är det ju bara maskerad.
Va? Ska man inte spela ut sin roll på maskerader?

Och Krille inkasserar respekt, B5-dräkter är makt, endast slagna av B7 kostymer, helt annan sak än klingontjafs, för övrigt anser jag bajorans vara mycket coolare än klingoner. (känner nördfaktorn stiga inombords).

Saknar tyvärr fotobevis på mig själv i Centarisk festkostym, men det har förekommit på tiden jag hade hår :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, för min del så hanmnar jag nog i mellanskiktet av hackordningen....
Dock så var det ett skoj grej msåte jag säga ! =)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ah, ja... Det här är en gammal kär klassiker...

Erotic Furries, det är jag, det... men inte lägre än så.

Fast det geekigaste jag gjort är nog när jag googlade på "erotic fanfic Lidda" för att se om det fanns någon halflingaction med D&D-arketyperna. Fick inga svar...

Det näst geekigaste jag gjort var nog när jag hade någon sorts fest i högstadiet med klasskompisarna (yes, tjejer också), och när de frågade om vi kunde spela något spel eller så, så fattade jag verkligen inte att de talade om halvvuxna sällskapsspel såsom TP - jag ba; "öh, ett roligt spel som är lätt att lära sig är Fragglarna".

Fast det där hände innan jag blev häftigast i världen - så det är inget som förmår sänka den ballighetsfaktor jag besitter idag. Så det så.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag rular

Tekniskt sett är jag en publicerad fantasyförfattare så jag hamnar överst i hierarkin...

...eller ska man räkna den lägsta punkten?

I sådana fall hamnar jag tyvärr inte någonstans lägre än rollspelare. I alla andra lägen hamnar jag näst högst i hierarkin. Fan! I am the MAN! :gremblush:

Erik

Edit (Södergran): Men vafan - om man tänker amerikanskt så gillar jag ju serier som Bacon&Ägg, Pogo och Kalle Anka - och då måste jag ju vara en FURRY! "andra serier än superhjälteserier" syftar givetvis på Peter Bagge och sådant! Hahaha, jag är en underdog! :gremsmirk:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Bordsrollspelare betraktar lajvare som geeky - kanske.
Men gäller inte också det omvända, att lajvare tycker att bordsrollspelare är mer geeky än de själva?

Gordeg
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Haken är väl att listan ifråga säkert är amerikansk, och amerikanska lajvare verkar definitivt ses som mer töntiga av resten av rollspelshobbyn än vad svenska gör. Jag har fått intrycket av att ajvkulturen här i Sverige är lite mer högstående, om vi säger så.

- Ymir, lighting bolt! lighting bolt!
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Jo, den missar ju lite hela soppan som finns i Sverige också, med SCA, Nordrike, reenactors, lajvare, boffertomtar, och så de som skiter i allt det där och mest vill slåss...

// Härolden, har gjort det mesta av ovanstående
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Boffertomtar och de som vill slåss [ANT]

boffertomtar, och så de som skiter i allt det där och mest vill slåss...

Är inte det boffertomtarna det? :gremwink:
 
Top