The Expanse [Spoilers]

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Så jag har följt TV-serien nu i fem säsonger och tycker den ok till bra överlag så jag är lite sugen på böckerna, inte minst eftersom det är rollspelbaserat.

Så till er som läst den, är den bra? Vad är bra? Fritt fram att spoila det ni känner för, jag bryr mig inte. Jag är inte jätteförtjust i sci-fi normalt sett så jag är nyfiken på vilken stil den har? Flum-sci-fi om meningen med livet eller transhumanism eller mer av äventyr i Star Wars-stil?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Böckerna är till stora delar väldigt lik TV-serien fast med en del undantag. Böckerna är bra men jag gillar serien bättre med några undantag, gillade inte alls en viktig individs frånfälle i sista avsnittet i säsong 5 då de kunde ha bytt skådespelare istället till säsong 6. Den karaktären dör inte i böckerna men då skådespelaren i serien är misstänkt för sexuella övergrepp så blev det som det blev, resultatet är att böckerna är matigare med fler karaktärer. Drummer som är en av mina favoriter i serien är tex en sammanslagning av flera karaktärer från böckerna.

Böckerna tar mer tid på sig att nå dit serien kommer vara i säsong 6 och jag oroar mig för att serien gör en Game Of Thrones så därför upplever jag böckerna som mer stabila i det avseendet. Men ja, böckerna är bra men serien är bättre för den med mindre fritid. Jag älskar hur serien visualiserar mycket av det jag läst och hur snyggt den gör det för att vara en sci-fi serie då snygga sci-fi serier är svåra att hitta.

Böckerna börjar precis som serien med att vara rätt skitig och relativt trovärdig hard sci-fi men utvecklas till att senare dra åt space opera hållet även om det aldrig blir Star Wars eller Star Trek av det. Vi får väl se exakt hur det blir senare gällande både serien och böckerna när allt är klart.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Nu är jag i det närmaste besatt av både serien och böckerna - men ja, böckerna är bra. Läs dom! :) Jag tycker det är den bästa rymd-scifi som gjorts i det här formatet, bättre än Galactica och både SW och ST blir i det närmaste barnsliga i jämförelse enligt min smak och tycke. (gäller både drama, action och inte minst skådespelet och hur rymden presenteras).

Handlingen är i stort den samma i böckerna som i tv-serien, även om det precis som redan nämnts ovan så är showen tv-fierad genom att det är något färre karaktärer och vissa mindre storylines har fått stryka på foten (och mindre befolkningsmängd av någon anledning). Böckerna är av POW typ vilket gör att man får ett något snävare perspektiv i böckerna då tv serien zoomar ut något mer. Relativt korta och jämnlånga kapitel gör att man väldigt lätt hamnar i "bara ett till" fällan.

Sjätte säsongen ska enligt skaparna adaptera bok 6, och inte ta med bok 7-9. Så något GoT slut oroar åtminstone jag mig inte för - dessutom är båda bokförfattarna en del av tv-seriens writing team. Mellan bok 6 och 7 är det ett tidshopp på 30ish år så det blir en naturlig ändpunkt för de historierna som berättas i s1-s5 samtidigt som det kommer bli set up för en framtida fortsättning i någon form.
Sista boken är färdigskriven och kommer släppas i höst och kort därefter släpps även novellerna som en samlingsvolym, novellerna är sidestories som ger mer bakgrund åt världen och vissa karaktärer och har givits ut mellan böckerna.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vad är det för stil och språk? Svårtuggat eller lättsmält? Hur är översättningen (om det finns någon)?
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Finns såvitt jag vet inte översatt till svenska, dock en del andra språk. Originalengelskan tycker jag är enkel och lättsmält - kan du läsa engelska alls så är det inga problem att läsa dessa. Längden på böckerna kanske är en större tröskel i så fall, strax under 600 sidor för samtliga. Ljudböckerna rekommenderas varmt också!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Finns såvitt jag vet inte översatt till svenska, dock en del andra språk. Originalengelskan tycker jag är enkel och lättsmält - kan du läsa engelska alls så är det inga problem att läsa dessa. Längden på böckerna kanske är en större tröskel i så fall, strax under 600 sidor för samtliga. Ljudböckerna rekommenderas varmt också!
Nä, engelska är inget problem, fast det är skönt med svenska som omväxling. Ljudböckerna fixar jag inte, slutar lyssna efter ett tag och måste spola tillbaka. (Konstigt för poddar och radio funkar ju bra, men det är väl något med inställningen till lyssnandet, har svårt att inte vilja höra och uppfatta allt när det gäller skönlitteratur, då kan jag inte halvt ha fokus på något annat, lite som att småprat under en film.)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tyckte både serien och böckerna började bra och blir sämre och sämre. Fjärde boken var riktigt kass. Men jag tyckte samma om serien så det kanske inte säger så mycket om själva boken i jämförelse med serien.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tyckte både serien och böckerna började bra och blir sämre och sämre. Fjärde boken var riktigt kass. Men jag tyckte samma om serien så det kanske inte säger så mycket om själva boken i jämförelse med serien.
Håller väl med utifrån TV-serien, säsong 1-2 bäst, 3-4 var sämre om än aldrig riktigt dåliga. Men 5e nu blev ett litet lyft. Säger kanske något om mig att politiken intresserar mig mer än konstig utomjordiskt teknologi.

Hur många har du läst?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Slutade både titta och läsa vid fyran, så jag borde då kanske ha fortsatt... Hatar den manliga huvudpersonen i tv-serien. Sjukt värdelös skådis. Men deckaren kompenserar ju för det. Men sen blir bara allt för töntigt. Egentligen gillar jag nog bara bok/ säsong 1.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller väl med utifrån TV-serien, säsong 1-2 bäst, 3-4 var sämre om än aldrig riktigt dåliga. Men 5e nu blev ett litet lyft. Säger kanske något om mig att politiken intresserar mig mer än konstig utomjordiskt teknologi.

Hur många har du läst?
Samma här gällande intresset för politik istället för utomjordisk teknologi, därför jag är orolig för ett GoT-slut. För att förtydliga, jag misstänker att säsong 6 kommer ha mer av allt(drakar i varje scen!) och att detta betyder att Magnetar-klass skeppet från Laconia kommer ha superduperhäftig teknologi. Detta är för mig svårsmält i böckerna och kommer bli ännu tydligare i serien. Jag upplever Laconia som en tråkig företeelse i böckerna och hatar dem ännu mer i serien. Hoppades på att Laconia skulle lämnas helt ute från serien men så blev det som bekant inte.
 
Top