RECENSION The Enemy Within: Director's Cut

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Jag har sent omsider börjat skriva ner mina tankar om den nya utgåvan av den klassiska kampanjen The Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplay 4E. Som jag skriver om i en annan tråd håller jag på och spelleder en bitvis rätt fritt omarbetad version av kampanjen med egna regler, men jag har hittills inte kunnat använda mig av äventyren i sin nya utgåva direkt eftersom de kommit ut först när vi spelat förbi dem.

Den första recensionen, av del 1: Enemy in Shadows, har jag postat på min engelskspråkiga blogg. Om det finns tillräckligt intresse för det (säg till här i så fall) kan jag skriva kommande recensioner på svenska också och posta direkt här.

My Thoughts on Enemy in Shadows
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
En mycket informativ genomgång, som tyvärr bekräftar alla mina värsta farhågor.

Det positiva är att jag nu vet att jag inte behöver kasta pengar i just det här slukhålet!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Du skriver fantastiskt bra! Superkul att läsa recensionen och följa med i resonemanget.

De där "grognard boxes" som de pratar så mycket om känns för mig som nått påklistrat. Jag menar, hur mycket kan en sådan box eller två eller tre förändra en kampanj som har fem stora delar? Små detaljer, visst, men de stora dragen kommer ju att vara samma för alla spelare. Så för mig är de lite över-hajpade.

Mer recensioner! Engelska eller svenska spelar ingen roll.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
En mycket informativ genomgång, som tyvärr bekräftar alla mina värsta farhågor.

Det positiva är att jag nu vet att jag inte behöver kasta pengar i just det här slukhålet!
Heh, det är ett hårdare omdöme än vad jag själv landade i. :) Det här med icke-transparensen har vi ju pratat lite om förut, men var det något mer du tänkte på?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Du skriver fantastiskt bra! Superkul att läsa recensionen och följa med i resonemanget.
Tackar så mycket!

De där "grognard boxes" som de pratar så mycket om känns för mig som nått påklistrat. Jag menar, hur mycket kan en sådan box eller två eller tre förändra en kampanj som har fem stora delar? Små detaljer, visst, men de stora dragen kommer ju att vara samma för alla spelare. Så för mig är de lite över-hajpade.
Nej, jag håller med egentligen. Jag tror inte det var någon av dem som fick mig att tänka "fan, det där skulle jag ha kört med om jag hade tänkt på det". De är mest en gimmick. Det hade varit mer matnyttigt att kanske ägna ett kapitel i Companion-boken åt exempel på mer substantiella omskrivningar (i stil med min idé om att förlägga hela första 'säsongen' till Bögenhafen och ha Shadows som säsongsfinal/klimax, lite i stil med första säsongen på tv-versionen av Preacher).

Likväl tror jag det kan vara ögonöppnande för oerfarna spelledare att få exempel på hur man kan tweaka om ett äventyr så det passar en bättre.

Men öht tycker jag ofta de val som de gjort i vad de ska ändra/utveckla och inte är lite underliga.

Mer recensioner! Engelska eller svenska spelar ingen roll.
Jag jobbar på recensionen av Companion-volymen. Det blir mer av en rak anmälan / genomgång och mindre filosoferande runtomkring eftersom jag redan sagt det mesta. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Heh, det är ett hårdare omdöme än vad jag själv landade i. :) Det här med icke-transparensen har vi ju pratat lite om förut, men var det något mer du tänkte på?
Det plus att de fortfarande inte fixat övergångarna (vilket implicerar att RP-motivation också blir ett problem).

Setting-förskjutningen är jag inte heller förtjust i, men det är ju relativt lätt att fixa till själv.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Det krävdes en influensakonvalescens, men nu har jag fått ner min inte riktigt lika griniga svada om del 3, Power Behind the Throne.

Nu när jag läst alla delar kan jag också konstatera att Death on the Reik var bottennoteringen för den nya utgåvan. PBtT är en helt OK uppsnyggad återutgivning och de två nya äventyren är habila om än inget livsavgörande.

Thoughts on the 4E Power Behind the Throne
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Läste detta med stor behållning häromdagen, ser fram mot fortsatta genomgångar.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Läste detta med stor behållning häromdagen, ser fram mot fortsatta genomgångar.
Ska försöka få fart på det. Jag känner ett lite tyngre ansvar - i kombination med en viss demoralisering - nu när Gideon bestämde sig för att ställa in sin recension av Empire in Ruins...
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Kul att läsa en sammanfattning av hur nya WFRP förhåller sig till gamla respektive nya Warhammer Fantasy. Jag vet inte om det är relevant eller inte, men Skavens plan att skjuta ner en bit av Morrslieb i The Horned Rat låter väldigt mycket som ett scenario/battle report som GW postade på sin hemsida och/eller i White Dwarf under 6E. Det var Grey Seer Thanquol som skulle skjuta ner en bit av månen och jag har för mig att scenariot bestod av två delar, en vanlig strid med Warhammer-reglerna och ett separat Warhammer Skirmish-scenario där Gotrek och Felix skulle stoppa kanonen/raketen. Jag tror det sammanföll med att de släppte nya figurer av Gotrek och Felix.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Kul att läsa en sammanfattning av hur nya WFRP förhåller sig till gamla respektive nya Warhammer Fantasy. Jag vet inte om det är relevant eller inte, men Skavens plan att skjuta ner en bit av Morrslieb i The Horned Rat låter väldigt mycket som ett scenario/battle report som GW postade på sin hemsida och/eller i White Dwarf under 6E. Det var Grey Seer Thanquol som skulle skjuta ner en bit av månen och jag har för mig att scenariot bestod av två delar, en vanlig strid med Warhammer-reglerna och ett separat Warhammer Skirmish-scenario där Gotrek och Felix skulle stoppa kanonen/raketen. Jag tror det sammanföll med att de släppte nya figurer av Gotrek och Felix.
Där ser man! Det hade jag inte hört talas om förut, men det skulle inte förvåna mig om de grävt i gamla gömmor efter inspiration. Det påpekades häromdagen i en Fbgrupp att huvudskurken Maliss Manwrack var en namngiven figur som gjordes reklam för redan i det nummer av Citadel Journal som först introducerade Skaven 1986.

Jag vidhåller likväl att skjuta-ner-månen-plotten är fånig. :)
 
Top