Nekromanti Terra draconis: baksidestext och omslag

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Skulle vilja ha lite tyckanden av er som har lust:

Vad tycker ni om det nedanstående baksidestextutkastet?

Vad skulle ni ha på framsidan på ett rollspel inspirerat av romartiden/med nedanstående baksidestext?

Terra draconis
Terra Draconis är rollspel i en sagovärld inspirerad av antikens Rom. Här tvingas bönder och hantverkare kämpa för sin tillvaro medan nobiles lever ett behagligt liv med rinnande vatten och bekväma divaner. En del av folket lyckas bryta traditionens gränser och få ett av nobiles ämbeten och lättsama liv - bara för att upptäcka att de även måste överleva politikens ränkspel och gå i krig för att leda soldaterna. Det enda som står mellan barbarerna i norr och det civiliserade livet i söder är de drakonska legionärerna. Kollektivets --- Res publicas --- öde styrs av Folket och Den drakonska senaten (SPQD). Maktkamp mellan folket och senaten samt nobiles prestigekonflikter hotar dock Res publicas stabilitet.

Fokus:
* Personlig karriär och släktens ära.
* Politisk och ekonomisk kamp.
* Stolthet och stil.
* Traditionens makt och renhet.
* Tjänster och gentjänster via klientsystemet.
* Intriger och vendettor.
* Gudarnas roll som dockmästare.
* Frånvaron av gränser mellan militärt och civilt, arbete och fritid.
* Militär och filosofisk utveckling men teknologisk stagnation.
* Mysteriesekter som bryter mot eller utvidgar den centrala religionen.
* Civilisationens överlägsenhet.
* Hotet från barbarerna i norr och inflytelserika utländska handelsmän.
* Vikten av stöd från förfäder, gudar och andra andeväsen.

Roller:
* Medelklass som avancerar i samhället genom att skaffa och utöva ämbeten.
* Överklass som kämpar för att bibehålla sin position och förbättra släktens ära.
* Nobiles som tar riskfyllda kontakter med grupper utanför Res publicas gränser för att förbereda nästa utvidgningssteg av den drakonska kulturen.
* Alla använder de sina skuldförhållanden för att nå sina mål.
* Troliga hemvister för rollerna är storstäderna, de rikas viloorter och legionerna.

Regelfilosofi:
* Vara lättlärt.
* Betona socialt anseende.
* Föra fram olika livssituationer i rollskapandet.
* Behandla alla sorters handlingar på ett liknande sätt.
* Utförliga svårighetsgrader för olika handlingar.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
det är en informativ text men inte speciellt säljande.
För någon som hänger här på forumet (tex jag själv...) så skulle texten fungera lockande och intressant, men en nybörjare eller en spelare som inte är så insatt så tror jag att den skulle kännas lite trist.

jag skulle vilja se en bild med en legionär som gör någon läger sysla eller kanske står vakt utanfö en stor pampig villa.

PS ta bort förkortningen (SPQD) då den ändå inte används senare i texten
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Fokus:
* Personlig karriär och släktens ära.
* Politisk och ekonomisk kamp.
* Stolthet och stil.
* Traditionens makt och renhet.
* Tjänster och gentjänster via klientsystemet.
* Intriger och vendettor.
* Gudarnas roll som dockmästare.
* Frånvaron av gränser mellan militärt och civilt, arbete och fritid.
* Militär och filosofisk utveckling men teknologisk stagnation.
* Mysteriesekter som bryter mot eller utvidgar den centrala religionen.
* Civilisationens överlägsenhet.
* Hotet från barbarerna i norr och inflytelserika utländska handelsmän.
* Vikten av stöd från förfäder, gudar och andra andeväsen.

Roller:
* Medelklass som avancerar i samhället genom att skaffa och utöva ämbeten.
* Överklass som kämpar för att bibehålla sin position och förbättra släktens ära.
* Nobiles som tar riskfyllda kontakter med grupper utanför Res publicas gränser för att förbereda nästa utvidgningssteg av den drakonska kulturen.
* Alla använder de sina skuldförhållanden för att nå sina mål.
* Troliga hemvister för rollerna är storstäderna, de rikas viloorter och legionerna.

Regelfilosofi:
* Vara lättlärt.
* Betona socialt anseende.
* Föra fram olika livssituationer i rollskapandet.
* Behandla alla sorters handlingar på ett liknande sätt.
* Utförliga svårighetsgrader för olika handlingar.
En baksida skall sälja, inte förklara vad spelet är. Det finns det andra sätt för. Som marknads PR under fliken "Vad är Terra Draconis" på spelets hemsida skulle det fungera kanon.

Ett alternativ är ju att korta ner det lite och slänga in en stämmningstext.

//Flurtis som också anser att du bör skippa (SPQD) förkortningen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Okay, jag är kritisk nu. *kritiskt läge på*

Texten stödjer inte känslan av att vara ett rollspel. Det kändes mer som ett brädspel då fokus känns ligga på avancemang och någon form av "slutmål" - lite som ett politisk strategispel.

Du gör felet att skriva på en för hög nivå (om nu din målgrupp är "vem som helst" och inte "Romfanatiker") - vad är "nobiles"? Varför ha med "Res publicas" och "SPQD"? Vad ger det? Använd ord som har bredare gemensamma bindingar - nobiles kan enkelt ersättas med "överklassen" i en sådan här text. Ta bort det som inte behövs. Less is more.

Noten om "rinnande vatten" som lyx faller om man inte är medveten om att rinnande vatten är lyx. Min subjektiva inställning är att Rom associeras med framskriden teknologi och akvedukter och att rinnande vatten "har väl alla?". Så skriv något annat som inte blir tveksamt, kanske "storslagna fester" eller "rikedomar".

Meningen "Kollektivets --- Res publicas --- öde styrs av Folket och Den drakonska senaten (SPQD). Maktkamp mellan folket och senaten samt nobiles prestigekonflikter hotar dock Res publicas stabilitet." är klumpig, elitistisk och tråkig. Mitt spontana förslag är: "Den pågående maktkampen mellan folket, senaten och överheten hotar dock hela rikets existens." Kortare, enklare och mer dramatiskt - mer säljande.

Dina punktlistor är i mångt och mycket upprapningar av klischéer utan konkret information. Dessutom är de för många och för likartade - du skapar ett gytter och info overload.

*kritiskt läge av*

Det är bra att du tänker på detta. Den här typen av text är mycket viktig och mycket svår att skriva. Till Eon skrevs tiotalet utkast, till Noir fler än 20.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag håller med om allt som Marco skriver. Försök vara mer koncis och dramatisk i den fria texten och om du behöver ha med några punkter, minska ned dem till en tredjedel, gör meningarna lite längre och mer beskrivande och fokusera på de unika egenskaperna hos spelet och de egenskaper som du vill föra fram mest av allt.

Däremot tycker jag att några settingspecifika ord gärna får vara med som krydda. Om du t.ex. skriver "överklassen, nobiles, ..." eller liknande för att påvisa förekomsten av ett "alternativt språk" så tycker jag att det sätter lite känsla i texten. Inte för många dock för då blir texten tungläst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tycker det är alldeles för långt och upp-punktat... Tycker det räcker med nåt i stil med ditt första stycke...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Ja, jag tror på att baksidestexten inte får vara för lång. Som jämförelse kan jag ju meddela att jag använder följande på baksidan till Terone:

T erone – ett rollspel om ruiner och drömmar, om vemod och dekadens, om en värld så gammal att solen snart somnar för gott. Älvor och halvmekaniska ­odjur strövar över ruinfälten och högt ovan solrosorna seglar zeppelinare lojt i skymningen. Det är sent i tiden, men än finns det hopp kvar, än finns det äventyr att uppleva och sagor att förtälja !
Dock säljer jag ju spelet (åtminstone än så länge) enbart över nätet, så texten är egentligen helt meningslös ur marknadsföringssynvinkel och existerar bara för att jag tycker att det gör spelet mer komplett. Ändå skulle jag nog ha samma eller åtminstone en liknande text även om jag hade sålt spelet i affärer.


/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Baksidestexter

Jag tycker att det är en bra text till Terone, då den väcker känslor. Jag kanske skulle ha skrivit något mer om vad men det är ingen universallösning.

Det fungerar med en längre text under förutsättning att styckena inte är för långa.

Till Noir använde vi oss av en rytm; "En tid...", "En plats...", "En resa..." och återkoppling till "En tid..." igen som sista slutkläm.

Det är en tid av världsligt förfall, mysterier, våld och mörk erotik. Scenen är mångmiljonstaden Sandukar, det jättelika Imperiets hjärta. Det är en plats för hårdkokta män, farliga kvinnor och fallna kämpar – individer som skapar sina egna regler och som genom sina handlingar visar vad som är rätt eller fel.

.

Det är en resa in i en tillvaro där starka och destruktiva känslor som begär, aggression och hämndlystnad härskar över de mörka bakgatorna. Egoism, girighet och fåfänga kämpar mot glömda dygder som kärlek, rättvisa och generositet. I Statens ministerier styr de ansiktslösa byråkraterna genom motsägelsefulla formulär och regleringar. I festvåningarna planerar de högborna nya konspirationer för mer makt och välstånd. På gatan kämpar den vanliga medborgaren mot brutala gangstrar, korrumperade poliser och sadistiska arbetsgivare, i en kamp för att se morgondagen an.

.

Det är en tid för ovilliga hjältar.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
jag skulle vilja se en bild med en legionär som gör någon läger sysla
Du menar något sådant här?
http://www.illertass.se/testbilder/Laegerpyssel2klippt.jpg
http://www.illertass.se/testbilder/Avfaerd2klippt.jpg

Eller menade du mer något sådant här?
http://www.illertass.se/testbilder/Dikesgraevning2klippt.jpg
http://www.illertass.se/testbilder/Laegerplats2klippt.jpg

Tyvärr tog batterierna till kameran slut så jag kunde inte ta om en del bilder som kunde behövt tas om :p
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Ni verkar ju rörande överens...

...mer av det första stycket och mindre lista. *börjar krafsa på tagentbordet igen*
 
Top