Nekromanti Teknochock-frågor

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Hej!

Ramlade över detta fantastiska spel för nån vecka sen och köpte det direkt. För mig som aldrig kan lära mig regler är det som hittat, alldeles enkla och lättförståeliga sådana.

Nu har vi dessutom tagit paus i vår MU:A-kampanj och jag har lurat spelarna till att prova Teknochock. Men när vi gjorde rollpersoner uppstod några frågor. Vi löste dem naturligtvis, men jag undrar om någon som spelat innan eller kanske t.om. varit inblandad i att göra det har några svar att ge.

Eller snarare, jag vet att hela rollspelet går ut på att man löser allt på plats, men jag tänker att lite förtydliganden kan vara på sin plats till den reviderade utgåvan :gremsmile:

* Drogerna som ingår i startpaketet? Vi bestämde att det var fixnivån som menades när det stod "droger 2" etc och att man fick välja eller slå på måfå vilken det blev.

* C-punks kan ha cybernetik från början, men hur har de råd? Nu var ingen c-punk men frågan består.

* Hackers har bara råd med det absolut sämsta cyberdecket från början. Hur är man då en ace hacker? Iofs står det ingenstans om hur visualiseringen av cyberrymden görs, det är väl bara vi gamlingar som yrar om cyberinterface som cybernetik.

*Vapnen. Inga egentliga frågor förutom de intressanta specialarna eldkastare och flechette. Hur är det tänkt att det rent regeltekniskt ska funka med eld? Hur ska man räkna flechetter? +1 skadetärning per lyckat slag eller?

Jag är som sagt regelanalfabet och vill gärna ha några underbyggda argument att vifta med när spelarna frågar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Nu är det inte jag, utan Olav här på forumet som är som författare men jag ska svara efter bästa förmåga:

1. Drogerna som ingår i startpaketet är valfria, tänk på dem som skydd, där det inte spelar någon roll om det är en läderrock, en mc-hjälm eller en skottsäker rosa sparkdräkt. Det viktiga med drogerna är att rollpersonen från start skall kunna hamna i situationer där denne kan få psykos, utan att behöva dö, sen om hacken röker gräs eller poppar piller för att få kontroll över sitt psyke är mer upp till spelaren.

2. De har haft ett helt liv på sig att skaffa cybernetiken, pengarna de har från början är inte alla pengar de någonsin har tjänat, bara vad de har just nu. Sen är ju cybernetik en viktigt grej för deras subkultur, så på något sett har de tagit sig råd...
Kanske genom att döda någon och ta dennes cyberproteser? Kanske genom att sätta sig i skuld till en shadowdoc?

3. När vi har spelat har våra hackers uteslutande använt sig av andra människors utrustning, på typ skumma internetcafeer, eller tagit kontakt någon i deras gäng som har en rig.
Jag tänker mig också att en redig rig mest är något som behövs för en körning mot tex ett storföretags hemligga server eller en stridsrobot. För att få trafikljusen att slå över till grönt eller tvinga motståndaren att starta om sitt laseröga tänker jag mig att det räcker med att ha något motsvarande en engångstelefon.

4. Det handlar mer om att få in fluff i vapenlistan och trigga viljan att göra egna regler hos spelgruppen. Här kommer två förslag som inte alls är officiella. Flechette gör att den som träffas måste stryka ett skydd per skada, oavsett nivå på skadan.
Eldkastare: om någon eller något blir träffat av en eldkastare så börjar det brinna. Brand ger 1t6 skada per runda tills någon släcker den.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,893
Location
Nordnordost
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">* Hackers har bara råd med det absolut sämsta cyberdecket från början. Hur är man då en ace hacker? Iofs står det ingenstans om hur visualiseringen av cyberrymden görs, det är väl bara vi gamlingar som yrar om cyberinterface som cybernetik.</div></div>

Fast man börjar ju spelet som gatans drägg. Klart man har billig utrustning då.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Jocke Kofot said:
När vi har spelat har våra hackers uteslutande använt sig av andra människors utrustning, på typ skumma internetcafeer, eller tagit kontakt någon i deras gäng som har en rig.
Jag tänker mig också att en redig rig mest är något som behövs för en körning mot tex ett storföretags hemligga server eller en stridsrobot. För att få trafikljusen att slå över till grönt eller tvinga motståndaren att starta om sitt laseröga tänker jag mig att det räcker med att ha något motsvarande en engångstelefon.
Tack för tipset. Har varit helt låst i idén att hackern sitter hemma hos sig och häcker vid en stor dator. Det här ska ju föreställa framtiden...
 
Top