KH Tecken

Khal

Veteran
Joined
17 Aug 2017
Messages
15
Hur jobbar ni med tecken? Känns svårt att få dom bli meningsfulla, men ändå lite diffusa. Gäller ju att spelarna verkligen följer sls plan
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Hur jobbar ni med tecken? Känns svårt att få dom bli meningsfulla, men ändå lite diffusa. Gäller ju att spelarna verkligen följer sls plan
Jag har alltid, eller i alla fall väldigt länge, konstruerat mina spelvärldar så att det inte finns något egentligt öde som i exempelvis Tolkiens Arda. Det kan finnas folk som tror det men världen funkar faktiskt inte så. Detta brukar jag berätta för spelarna oavsett vad deras roller tror. Lärda brukar oftast anse att det inte finns ett faktiskt öde.

Det öppnar upp för att förutsägelser, tecken, omen med mera antingen är hittepå (gott om charlataner och bedragare) eller enbart en statisk sannolikhet. Givet vad NN som får tecknet och omvärlden troligen gör så <tecken>. Om man drastiskt avviker så stämmer inte förutsägelsen för det som hände var inte längre det mest sannolika. Då är det i sin ordning om ett tecken inte stämmer för något avvek från beräkningen (exempelvis vad rollen/-erna tog sig för). Jag tycker också en sådan spelvärld är roligare än om det finns någon form av obevekligt öde för det blir en värld utan egen vilja hos världens aktörer.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Ta exempelvis den här:

"When the Persian king, Xerxes, invaded Greece in the spring of 480 BC, he did so at the head of a vast army. Once the Spartan force at Thermopylae had been defeated, his route by land to Athens was virtually undefended. Attica was seized by panic.

The Athenians sought the wisdom of the Oracle of Delphi. According to Herodotus the Oracle's response could hardly have been more negative:

'Why sit you doomed one? Fly to the ends of the earth. All is ruin for fire and headlong god of war shall bring you low.'

When the message reached Athens the popular assembly fell into uproar and another envoy was quickly dispatched to the Oracle. The second prophecy was less apocalyptic:

'Though all else shall be taken, Zeus, the all seeing, grants that the wooden wall only shall not fail.'

Argument raged as to what this 'wooden wall' could mean, with many believing it to be the thorn bushes surrounding the Acropolis. Themistocles had an answer of his own: the wooden wall, he argued, was nothing less than the fleet they had spent these last few years hurriedly constructing. He won the day and then gave the order for Athens itself to be abandoned… "

Om athenarnas ledare inte tolkat rätt och tolkat trämuren som flottan så hade kanske kriget gått helt annorlunda vilket hade varit OK för spelledaren för att aktörerna "gjorde fel".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Illern sätter huvudet på spiken. Athos har inget öde, och inget är förutbestämt. Tecken skall inte heller förutse något framtida skeende utan är istället en sorts ledtråd som pekar i en viss riktning. Detta kan vara konkret ("västerut", "det tredje huset") eller mer diffust ("sök mannen i grönt", '"svaret finns bland stadens tarmar").

Vad ett tecken gör är leder rollpersonen mot fara och äventyr. Med en förhoppning, men ingen garanti, att det skall vara till rollpersonens fördel.

Det står rätt mycket om detta i kampanjkapitlet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För att utveckla lite, tecken är prognoser, som är svårtolkade. Man vet inte heller riktigt vilken kraft som ligger bakom dem eller i vilket syfte. Tecken är på många sätt ett makro, "om X så Y" men det är inte alls säkert att kedjan fullbordas, och den kan vara rätt komplex. Precis som i @Illern s exempel från Delphi ovan så är Kopparhavets makthavare (och invånare i övrigt) pragmatiska och sällan dogmatiska. Detta är den stora fördelen med en panteon och en dynamisk värld. Får man fel svar är det bara att fråga någon annan, eller fråga igen :)

Jag tänker mig att makthavare runt Kopparhavet aktivt söker efter passande profetior som de kan infria. Detta gäller säkert alla, men furstar har ju lite fler resurser att tillgå och deras handlingar får lite större konsekvenser.

För gemene man är detta något man alltid förhåller sig till, som vidskepelse fast på riktigt. Man undviker att gå under en stege, exempelvis, för det kan sätta igång nått man inte vill ha i sitt liv. Så sätt kan man sägas vara ödesbunden. Men andra söker ju aktivt efter lämpliga öden.

Tecken är alltså på många sätt en naturlag. De finns där och kan tydas och läsas av de med kunskap. De kan misstolkas och missbrukas. Men nästan alla måste förhålla sig till dem.
 

Khal

Veteran
Joined
17 Aug 2017
Messages
15
Om jag läser reglerna rätt så kn ett tecken ge rp ett till särdrag? Så den regeltekniska biten är att man får till möjlighet att vända ett slag, jämfört med andra varelsers förmågor.

Skulle gärna se en breddning på mänskliga förmågor då det blir en ganska tung uppgift för sl att skicka ut tecken till 3-4 mänskliga rp.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Om jag läser reglerna rätt så kn ett tecken ge rp ett till särdrag? Så den regeltekniska biten är att man får till möjlighet att vända ett slag, jämfört med andra varelsers förmågor.

Skulle gärna se en breddning på mänskliga förmågor då det blir en ganska tung uppgift för sl att skicka ut tecken till 3-4 mänskliga rp.
Idén med särdraget är precis att underlätta detta. Om en RP redan fått ett tecken kan övriga människo-RP haka på, och få särdraget istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Skulle gärna se en breddning på mänskliga förmågor då det blir en ganska tung uppgift för sl att skicka ut tecken till 3-4 mänskliga rp.
Ja, jag har märkt samma, och det funkar ju bäst när det är 1-2 människor i spelgruppen. Men vi uppmuntrar att laborera med detta i spelgruppen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kom också ihåg att Vägledning inte ger utvecklade profetior och spådomar av typen if X then Y, utan snarare enklare tecken "ledtrådar" mer på magkänslenivå. Så när en människa använder Vägledning behöver du bara ett enkelt tecken som en fågel som lyfter över en plats, en solstråla som glimmar på något, ett moln som ser ut som en SLP eller liknande, eventuellt tillsammans med en magkänsla.

Det är bara om människan tar sitt tecken till en siare och ber denne tolka till en mer utvecklad spådom som du behöver vara mer kreativ
 
Top