Nekromanti TeamSpeak Server uppsatt

Evangelyn

Veteran
Joined
6 Sep 2011
Messages
22
Location
Skarpnäck
Mycket bra initiv. Håller med dig att det är lättare för en som skriver pekfingervals. Kul att snacka med varandra oxå.

Grishnahk.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Ja, det får väl bli en tripp till Computer City vid tillfälle, så jag kan snacka också och inte bara lyssna.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag rekomenderar Koss SB45. Det är vad jag har och jag gillar dem skarpt. Sitter bra, bra återgivning av ljudet, livstids garanti (går dom sönder under normal användning så ersätter Koss dig med ett par nya).

/Seinet Wintermute - Skall snart sluta jobbet
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag håller med, jag avvaktar tills någon tar initiativet att sätta upp en vent-server, jag orkar inte tanka hem teamspeak när jag redan har vent.

/Seinet Wintermute - Skall utnyttja flex-systemet på jobbet idag
 

G4il1

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
160
OK då några föredrar Ventrilo vill jag här förklara varför jag inte har valt det.

1. Den publika versionen av Ventriloserver tillåter bara 8 samtidiga användare. Skulle fler köra mot den kan den som har satt upp servern bli stämd av Flagship Industries (de som gör Ventrilo) Då jag bara gör detta för att öka trivseln så känner inte jag för att ta den risken oavsett hur liten den är.

2. Att köpa Pro versionen är istor sett omöjligt eftersom det krävs att man skall ha ett registretar företag och dessutom kollar Ventrilo upp huruvida de tycker man skall få en licens eller inte.

3. Mitt andra guild består av ett gäng "enorma datanördar" där felertalet bland annat jobbar på Tele2 och de har testat både Ventrilo och TeamSpeak och de kom fram till att med rätt codec var inte TS särskilt mycket sämre än Ventrilo gällande ljudkvalite/fördröjning.

4. Jag har använt TeamSpeak i snart 1.5 år tillsammans med WoW och det funkar utmärkt i alla lägen.

Sammantaget så var inte valet så svårt för mig att välja TeamSpeak över Ventrilo.

Självklart gör ni som ni vill gällande att utnytja min TS Server eller inte. Jag har som sagt bara satt upp den för att förenkla och öka trivseln i vårt spelande.

Skulle någon annan sätta upp en Ventrilo Server så tar jag gärna ner client programmet (eller det är redan nere förrästen) och testar på det. Jag ser inget problem i det då jag sparar bandbredd på min lina och även sparar lite på min servers prestanda.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag prövade att koppla upp mig på TS i natt, men lyckades inte låta nåt. Jag kollade att det var inställt på röstaktivering i TS, och att micken funkade (i ett annat program). I klienten så var det en röd prick bredvid mitt namn, betyder det att jag inte har prat-tillstånd, eller?
 

G4il1

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
160
Jag såg att någon hade försökt och lyckats komma på som jag inte kände igen :)
och för att svara på din fråga så nej alla som kommer på med rätt lösenord har rättigheter att prata.
Jag har försökt att luska ut vad röd prick betyder och det enda jag kan hitta är att du är channel commander vilket du inte skall bli "by default" eller alls för den delen.

Fråga i sammanhanget är vad du kör för OS och vilken klient version av TS.

Jag kan också meddela att jag efter läst detta uppgraderat servern till senaste versionen så det kan vara värt att testa på nytt.

Då jag är ganska ny på att handha en TS server så är det möjligt att jag missat något men då det funkar för alla andra hittils så rekommenderar jag att du kollar på faq:n för clientprogrammet som finns här: http://www.teamspeak.com/index.php?page=faq&id=3
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Varför inte Open Source?

Om man stör sig på att man inte får ha varken teamspeak- eller ventrilo-server för obegränsat antal användare kan man ju förstås titta på alterantiv som faktiskt är utan restriktioner

http://mumble.sourceforge.net/

Men, det sagt, TS funkar och får jobbet gjort.


Fråga: går det att köra med "gamla" teamspeak 2 klienten som man har i VentriloMix ?
 

G4il1

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
160
Re: Varför inte Open Source?

Jag har aldrig testat VentriloMix så jag har ingen aning.
TS servern jag kör är dock TS2 server 2.0.24.1 Linux

Om VentriloMix har funkat tidigare mot ts2 servrar borde den fortsätta fungera.

Edit. Drog ner senaste VentriloMix och den TS2 clienten är bara en buggfix mindre en senaste mao det är en fullversion av TS2 och funkar utmärkt mot min ts2 server
 

G4il1

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
160
Hej på er.
Jag tog tag i att sätta upp en TeamSpeak server så att vi kan prata lite med varandra också när vi spelar. Det är oerhört mycket lättare att prata samtidigt som man spelar än att hålla på att skriva en massa.

Om ni inte har TeamSpeak klienten så laddar man ner den på
http://www.goteamspeak.com

Info om servern finns i Guildinfo "ingame"
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Empiriskt test

Mix ska funka mot "vanliga hederliga" ts2-servrar så det borde inte vara något problem. Är nya Ventrilo 3.0 som inte funkar i Mix så jag blandade nog ihop det hela lite.

Ska sluta spekulera och faktiskt göra ett empiriskt test när jag får händerna på datorn igen.
 

G4il1

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
160
Re: Empiriskt test

Uppdatering om någon är intresserad.
Teamspeak har släppt version 3 av programmet och den är nu uppsatt och testad av onsdagsgruppen med positivt resultat trotts bara beta fortfarande.
Jag kommer därför bara köra version 3 framöver och klienten går fortfarande att ladda ner från länken ovan och info om tillkoppling finns ingame.
 
Top