Nekromanti Tanketips kring ny mobil

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi är i begrepp att införliva en ny mobil i familjen (vi har nu Samsung Omnia och Omnia Pro).
Nu vet vi (jag mer specifikt) inte riktigt vad som är vad på marknaden (tacka vet jag när en mobil endast var något man ringde på.) och skulle bli tacksam för hur man vet vad som är bra och vad som fungerar med de önskemål vi har.

Önskemål;
Kunna läsa (eventuellt skriva i) Word och Excel
Kanske även kunna läsa pdf?
Kalender (gärna i liknande struktur som Outlooks)
Mp3 (finns det någon som inte har det idag?)
Givetvis standard som att ringa med den, fotografera (kanske filma) och ha ordentliga/enkla sätt att ta hand om visitkort. :gremsmile:

I övrigt undrar jag dels vad de olika "systemen" har för skillnader - Win, Android och Google. Mer än vilsen i djungeln här...

Och vad är det för skillnad på en "vanlig mobil" och smartphone och Ipod? Blir bara snurrig av alla betäckningar hit och dit... :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Eva Florén said:
I övrigt undrar jag dels vad de olika "systemen" har för skillnader - Win, Android och Google. Mer än vilsen i djungeln här...
Android är gjort av google, och har massor av program för det du vill.
iPhone är gjort av Apple, och har också massor av program för det du vill.
Symbian är Nokias, och har också program för det du vill.
Windows Mobile har jag sämre koll på, men det är från microsoft och har därmed antagligen program för det du vill =)

Skillnaden mellan en smartphone och en vanlig mobbe är i stort sett batteritid och kraft. En vanlig "dum" mobil har en dålig, långsam processor etc som precis klarar av det telefonen ska göra. En smartphone är mer som en liten dator att ha i fickan; den är mer flexibel och har ordentlig datorkraft. MEN den har abyssmalt mycket sämre batteritid, räkna med att behöva ladda nånstans mellan varannan dag och två ggr per dag beroende på hur mycket den används (och modell och så).



En iPod är inte en telefon alls, utan bara en musikspelare. Själv har jag en iPod Touch, som (förvirrande nog) är som en iPhone (alltså en smartphone) men utan möjligheten att ringa. En väldigt avancerad mp3-spelare alltså =)

En iPhone är som sagt helt enkelt en smartphone av ett visst märke.


Begripligt?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ok, då är väl följdfrågorna följande:

Vilket system är smidigast om man inte är ute efter att surfa med mobilen utan för att smidigt hitta olika filer, skicka sms/mms, ringa, hitta och skriva in kontakter, fotografera etc. Gärna tyck o tänk omkring det.

Vilka appar fungerar enkelt och hur mycket kostar dem, vilka vill ni tipsa om? Respektive vilka ska man undvika? Hur svårt är det i de olika systemen att konstuera egna appar? (Ulvtand har ju lite programeringskunskaper han vill prova att vidga :gremsmile: )

Vilka smartphones har ni stött på som bottennapp? Varför?

Vilka är rena höjdare? Varför?

Fortfarande en djungel därute juh!

Men Krank, du ska ha tack för dina svar, de gjorde det lite klarare för mig. :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
krank said:
Symbian är Nokias, och har också program för det du vill.
Windows Mobile har jag sämre koll på, men det är från microsoft och har därmed antagligen program för det du vill =)
Kort kommentar bara: Symbian är dött och det är frågan om man ens kan räkna det som smartphones.
Windows Mobile är också "dött" och ersatt av Windows Phone. WP är helt ok, men inte fullt ut lanserat i Sverige, vilket tyvärr gör det till ett icke-val just nu. Annars hade du haft bäst stöd för Word/Excel/etc där :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Eva Florén said:
Vilket system är smidigast om man inte är ute efter att surfa med mobilen utan för att smidigt hitta olika filer, skicka sms/mms, ringa, hitta och skriva in kontakter, fotografera etc. Gärna tyck o tänk omkring det.
Här är det nog ingen jätteskillnad mellan mobiler (om inte tillverkaren helt misslyckats...). Tips är att sluta skriva in kontakter i mobilen: ha en central adressbok så behöver du aldrig skriva in något i någon framtida mobil igen. Det finns flera lösningar, själv använder jag Google, vilket gör att mobilen bara automagiskt tar mina Google-kontakter och listar dom i telefonen. Mycket smidigt.

Eva Florén said:
Vilka appar fungerar enkelt och hur mycket kostar dem, vilka vill ni tipsa om? Respektive vilka ska man undvika?
Det här är en så stor fråga att det går inte att besvara. Apple t.ex. har flera hundra tusen appar tillgängliga. Man får läsa recensioner och kolla forum. Generellt kan man säga om de olika smartphone-alternativen att Apple har flest och bäst appar, Android har väldigt många, men fler sämre och Windows Phone har minst antal, men hyfsat hög standard. Alla tre har nog tillräckligt många för de flesta.

Eva Florén said:
Hur svårt är det i de olika systemen att konstuera egna appar? (Ulvtand har ju lite programeringskunskaper han vill prova att vidga :gremsmile: )
WP och iphone har bäst utvecklingsmiljöer, men Apple tar betalt och WP är ju inte så stort. Android är lite vildare, men nog inte alltför knepigt att sätta sig in i.


Som du ser står valet egentligen mellan en iphone eller en Androidtelefon. Vilket man väljer beror främst på hur mycket val du vill göra. Med en iphone gör du få val: det finns en modell, det finns ett sätt att göra saker på. Du får garanterat hög kvalité: bra skärm, bra ljud, bra processor, smidigt handhavande etc. Med Android gör du många val: massor av modeller, massor av olika tillvägagångssätt för synkning/mail/musik/etc. Du måste själv läsa dig in på vad olika telefoner är bra på: vissa har bra skärm, andra snabb processor, en del har allt och en del är dåliga på mycket.

Hur mycket vill du välja?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Föredrar större valbas, men den kommer ändå begränsas av budget och andra faktorer.

Android låter som ett alternativ och att jag är rudis på att programmera innebär inte att maken är helt osäker. Det blir iofs en senare fråga, när man skannat rätt på appar som fungerar och upptäcker den eller de apparna som Inte finns/fungerar.

Jag vet inte, men det här gör mig bara mer förvirrad. Men kanske maken kan ruffsa fram några guldkorn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Eva Florén said:
Vilket system är smidigast om man inte är ute efter att surfa med mobilen utan för att smidigt hitta olika filer, skicka sms/mms, ringa, hitta och skriva in kontakter, fotografera etc. Gärna tyck o tänk omkring det.
Egentligen tycker jag att Android och iOS är ungefär lika bra på det mesta. iOS har aningen smidigare interface, men saknar Flash i webläsaren.

Eva Florén said:
Vilka appar fungerar enkelt och hur mycket kostar dem, vilka vill ni tipsa om? Respektive vilka ska man undvika? Hur svårt är det i de olika systemen att konstuera egna appar? (Ulvtand har ju lite programeringskunskaper han vill prova att vidga smile )
I iPhone måste man ha en Mac för att kunna bygga egna appar.
I Android behöver man... tja, kunna lite Java kanske. Finns bra hjälp på nätet.

Vad gäller app-tips tror jag vi har ett par såna trådar redan, men det blir enklare om du säger vad det är du vill kunna göra. Det finns apps för det mesta - och ofta flera apps som är bra på olika saker.

På iPhone gillar jag Stanza (lösa böcker) och PlainText (anteckningar som synkroniseras mot Dropbox) bäst. Android har jag inte hunnit experimentera så mycket med än, men jag gillar ComicReaderMobi (Läsa serier). ComicReaderMobi fanns till iPhone förut, men Apple tyckte illa om den så de tog bort den.

Eva Florén said:
Vilka är rena höjdare? Varför?
Jag har bara haft en smartphone egentligen, och det är min N900. Den gillar jag, eftersom den har ett bra utfällbart tangentbord, kör Linux och är lätt att bygga program eller vad man vill till. Det är dock en utpräglad nördmobil; för att nyttja den till fullo ska man nog gärna vara en Linuxanvändare i vanliga fall.

Väldigt mycket handlar egentligen om behov och vem man är. För mig skulle nog en iPhone vara ett bottennapp - en låst miljö där stora stygga Apple har bestämmanderätt över vilka program jag får ha på min mobil. Och ingen gemensam filarea, dvs inga "mina dokument" - varje program har sina egna filer, och har man tur så kan man i begränsad mån flytta filer mellan vissa program. Och så vidare. Men det är en smaksak - det som är positivt för mig kanske är negativt för nån annan, och det jag ser som absoluta no-no's kanske inte alls stör andra.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Eva Florén said:
Jag vet inte, men det här gör mig bara mer förvirrad. Men kanske maken kan ruffsa fram några guldkorn.
Tvärtom, nu vet vi ju att du vill ha en Androidtelefon. Nu får du sätta ett maxtak för kostnaden och börja jämföra hårdvara och hur ofta tillverkaren uppdaterar telefonen (viktigt vad gäller android). Det finns nästan garanterat ingen telefon som är jättemycket bättre än andra i samma prisklass, så du får antagligen det du betalar för.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Jepp, Symbian är dött.

Jag har det dock rätt bra med dödsryckningarna nu. Jag har en Nokia E72 och är riktigt nöjd.

Sådär två veckors batteritid vid sparsam användning, en användbar webläsare (inte fantastisk, men användbar), en kamera som tar bilder (inte fantstiska bilder, men tillräckligt för mig), GPS med kartor, mp3-spelare och det finns fortfarande en massa gratisprogram att ladda hem till den om man vill, jag har slängt in en e-bokläsare.

Och ETT VETTIGT TANGENTBORD MED KNAPPAR FÖR ÅÄÖ.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Jag har en iPhone 4 och är nöjd. Liksom krank känner jag mig aningen begränsad i iOS, och saknar en vettig funktion för filhantering. Varför kan jag t.ex. inte dra en pdf-fil från min dator till iPhone och sedan läsa den? Helt obegripligt.

Trots det är jag som sagt generellt sett nöjd. Jag gillar interfacet, och tycker att hårdvaran imponerar (skärmen är grym, och kameran är tillräckligt bra för att fota mina Space Marines med, bättre än de flesta enklare digitalkameror jag provat).
Jag tycker också att GPS-funktionen imponerar, liksom kontakthantering och kalender (som enkelt synkas mot google). Dessutom finns det en del rätt roliga spel och jag har även appar som hjälper mig i rollspelandet (regeldatabas till Pathfinder, t.ex.).

Jag har dock ingen erfarenhet av Android, så jag vågar mig inte på någon jämförelse. Jag hade en Nokia med Symbian som fick mig att efter många år som trogen kund helt och hållet överge Nokias telefoner. Symbian var en galet buggig historia och telefonen verkade ha på sin agenda att driva mig till vansinne. Sådant strul slipper jag med iPhone, för det mesta.

Den stora, STORA, STOOORA nackdelen med iPhone är att man blir låst till iTunes - ett program som jag avskyr innerligt.

Edit: det ska tilläggas att jag haft en horn i sidan till Apple i många år, så jag är ingen fanboy. Skriver jag att något är bra så menar jag det, verkligen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Dimfrost said:
Ett annat problem med Iphone är att det inte finns några budgetmodeller.
Vilket å andra sidan gör att man kan lita på att man får något med schysst kvalité, utan fulsnåla kompromisser.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Jarl said:
Dimfrost said:
Ett annat problem med Iphone är att det inte finns några budgetmodeller.
Vilket å andra sidan gör att man kan lita på att man får något med schysst kvalité, utan fulsnåla kompromisser.
Fast detsamma gäller väl om man väljer en Android-mobil för motsvarande kostnad? Jag har svårt att se hur brist på valfrihet är en fördel, om man inte är dum (och därmed inte klarar av att göra ett smart val). :gremsmile:
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Om du skall köpa med abonnemang kan du lika gärna tjofsa på med den dyraste telefonen, en som kommer te hösten kanske är LG Optimus 3D med 3D skärm och det ena än det andra, annars rekommenderar jag starkt LG Optimus 2X (den har jag själv och är så hejdlöst nöjd att jag knappt vet vart jag skall ta vägen).

Oftast, och speciellt hos Tre.se kostar abonnemanget lika mycket oavsett vilken telefon du väljer (iaf med smart phones), Iphone 3 eller 4, HTC Desire eller LG Optimus 2X (vilket är den fräsigaste på marknaden just nu).

Så jag skulle nog mer kolla på vilket abonnemang ni skall ha, själv kör jag på 499, ringa och smsa för hela beloppet och jättesnabbt 3G internet med massa gigabyte i månaden för 150 (som dom drar från månadsbeloppet). Funkar svinbra.

Sen är det inte raketforskning att sköta om de här mobilerna, det är nog enklare att förstå sig på en Android än att använda Windows :gremsmile: Det är bara o peka så händer det saker :gremlaugh:
 
Top