Tankekarta som komponentöverblick

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Minns en diskussion för något år sedan i vrållådan på Discord där det togs upp att man skulle kunna göra en dungeons i formen av en tankekarta. Man behöver inte sitta och rita en karta, utan kan ha noder utplacerade som är sammanbundna med gångar. Jag använder tankekartor när jag gör intriger/mysterier men diskussioner kring mysterier fick mig att inse att jag använder inte tankekartan i detta fall som någonting alls är platsbaserat. Jag minns att jag skrivit i fisktankar att man kan titta på kartan och se var någonstans rollpersonerna är och sedan delge de relationer som går som pilar till andra fraktioner/noder. Jag kunde inte ha haft mer fel.


Det här är stödord för mig som spelleder och ingenting jag förväntar mig att någon ska förstå.

Jag har skrivit mycket senaste tiden om att världsinformation ska vara komponenter som man ska kunna använda i en process. Det som är ovan är dessa komponenter. De säger samband mellan olika delar i äventyret, men hur jag delar ut dem är slumpmässigt. Jag kanske bestämmer mig för att personen rollpersonerna träffar på är intresserad av morden. Någon kanske är nervös för att de har hört rykten om att Psipo är i stan, folk pratar om morden som skett när de besöker ett ölhak. Allt detta sker i samband med att rollpersonerna gör någonting annat. Rollpersonerna stjäl något? Finner ett brev som försöker utpressa sheriffen för att han tar mutor av generalen.

Jag planerar förvisso nyckelscener där jag kan förmedla information (fyrkanterna högst upp), men jag går lika mycket på låta ledtrådar förändra personer de träffar på. Rollpersonerna kanske vill handla en pryl och jag spelar ut en scen där föreståndaren beklagar sig över kvällens nöjen uteblir då rodeoarenan är stängd. Någon har tydligen hotat ägaren Chester Karlton.

Istället för att jag tänker ut personer/föremål och vad dem kan avslöja har jag istället massor av ledtrådar att avslöja och jag kan göra det när som helst. Alla personer som de stöter på eller saker de hittar kan avslöja någonting från tankekartan.
 
Last edited:
Top