Nekromanti Tankar om Play By Forum

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Tankar om Play By Forum
(kör en ny tråd istället för att posta i off-tråden för zombie-spelet eftersom tråden rör alla PBF-spel)

* Deltagares inläggsfrekvens
På samma sätt som varulvsspel på forumet blir "märkliga" när en person postar 20 inlägg om dagen och en annan postar 1 inlägg så blir det i PBF "märkligt" när flera karaktärer är på en plats men några av dessa hinner göra massor med saker (20 inlägg om dagen (fast så många kom nog ingen nånsin upp i, men ni hajjar poängen)) medan någon står helt still och missar att reagera på saker hen uppenbart borde reagera på (1 inlägg om dagen). Ser inte hur man ska kunna göra det här bättre (dvs dumt att hålla tillbaka dem som vill posta massor och omöjligt att kräva för täta inlägg) men det är något att tänka på. En period i början av vår sjukhusvistelse var jag mest stressad av spelet för det hann bli 50 nya inlägg mellan varje gång jag tittade förbi (och så hoppade jag ju av en vända också...).

* SL postar tätt och "pådrivande"
Fungerade helt genialt i zombiespelet (och jag funderar på exakt hur dåligt jag skötte det här i mitt Firefly-lir). Om vi stannade och pratade "för länge" så sparkade några zombies in dörren och tvingade folk att föra storyn vidare. Fördel: minskar ordentligt risken att spelet dör ut. Nackdel: jag kände några gånger att "här hade jag kunnat skriva fler djupa inlägg om vad min karaktär gör" så lite djup gick nog miste.

* Färdigheter & tärningsrull
Vi angav siffer-färdigheter när vi skapade våra karaktärer, men det är oklart om dessa användes (bakom kulisserna av SL då, för de användes definitivt inte i spel). Som riktmärken absolut, men jag var säkert inte ensam om att raskt glömma bort hur de andra karaktärerna presenterades och istället gick helt på hur de gestaltades allt eftersom. Jag hade färdigheter i Firefly-spelet, men dessa användes aldrig (vi hann ju inte så långt innan vi la av...).

* Kartor & utrustningslistor
Det här var något jag inte tyckte funkade tillfredsställande (till och från), men jag kommer till vad jag menar. En miljö beskrivs, alla får en (olika...) inre bild av hur det ser ut (vilket är helt okej så länge det inte spelar någon roll), sen öppnas en dörr och en fiende hoppar ut, knuffar till spelare 1 och angriper spelare 2 medan spelare 3 inte märker nåt. Spelare 1 vad helt övertygad om att hen inte stod i närheten av en dörr, spelare 2 trodde att hen stod hos spelare 3 och spelare 3 trodde att hen var i rummet bredvid och borde hört allt. Det kanske bara är jag som överreagerar (det gör jag ju, men vill diskutera runt det här) men så fort en karta behövs så är inte PBF den optimala spelformen (tror jag då, vad säger ni)? Däremot så gjorde ju SLs täta poster att det aldrig blev ett problem på riktigt.
Utrustningslistor är lite samma grej. Förekommer det många saker och det spelar roll vart de är (vem är det som har den andra hagelbössan?) så hade det varit smidigare med ett grafiskt interface eller nåt.

Har tänkt skriva det här inlägget hur länge som helst, men när det väl blev av så blev det lite stressat/rörigt. Hoppas det blev någotsånär vettigt. :gremtongue:

Och sen är jag vansinnigt nyfiken på hur mycket plot som Anchorman hade förberett och hur mycket som dök upp allt eftersom vi hittade på saker. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
* Deltagares inläggsfrekvens
Jag som inte ens deltog i spelet tyckte att detta blev väldigt mycket så jag ögnade bara igenom det mesta och följde ett par händelseutvecklingar som jag tyckte var mest intressanta och läste resten mest när jag snubblade över något som såg intressant ut.

Håller med om att det är dumt att hålla tillbaka folk, och en räddning här kan nog vara att inte ha allt för många spelare sammtidigt, allternativt så får man leva med det =)

Vad jag tror är viktigt här är att ta hänsyn till andra, och om man gör ett inlägg som någon annan rollperson definitivt borde reagera på är det viktigt att vänta in den personen lite gran.

* Kartor & utrustningslistor
Medhåll. I fraggelspelet kör jag en del med kartor som jag slänger ihop i paint lite snabbt om jag märker att situationen är en smula förvirrad bara för att alla ska vara på samma sida.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Tack för ditt svar.

Jag (tror att) var ute efter nånslags diskussion där styrkar/svagheter med play by forum kunde identiferas så att man lär sig för framtiden vad som är bra att fokusera på.

Hoppas fler tar sig tid att säga något.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
En sak jag gillar är att man faktiskt har allting där i svart på vitt (eller vad man nu har för inställningar), så det är faktiskt möjligt att gå tillbaka lite och leta efter saker. En grej man borde göra är att upprätta något slags register dock i typ den här stilen.

Post 100 - Kom fram till sjukhuset
Post 497 - Första kontakten med Finbert
Post 511 - Alexander dör


Så att man har ett bättre hum om var man ska leta om man vill gå tillbaka och titta på något.

Jag gillar också verkligen att man ändå kan ta sig lite tid att tänka och fundera på vad man ska svara. Det gör det lite lättare att faktiskt hålla sig till en roll även om den är rätt annorlunda från en själv. I vanligt bordsrollspel är det svårare eftersom man ofta måste reagera snabbare.

En av nackdelarna är riskerna med att man postar förbi varandra; att två pers skriver inlägg samtidigt och trycker på knappen, och varje inlägg motsäger så att säga det andra inlägget. Ibland krockar det, ibland gör det inte det. Det är ju förvisso rätt lätt att ändra hit och dit, men det är fortfarande lite trist när det händer.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Feuflux said:
Tack för ditt svar.

Jag (tror att) var ute efter nånslags diskussion där styrkar/svagheter med play by forum kunde identiferas så att man lär sig för framtiden vad som är bra att fokusera på.

Hoppas fler tar sig tid att säga något.
Jag skrev ett långt svar igår... Men råkade kryssa fliken och klicka bort alltihop.
Jag hade inte ork att börja om, men jag gör ett nytt försök ikväll :gremtongue:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Rymdhamster said:
En sak jag gillar är att man faktiskt har allting där i svart på vitt (eller vad man nu har för inställningar), så det är faktiskt möjligt att gå tillbaka lite och leta efter saker. En grej man borde göra är att upprätta något slags register dock i typ den här stilen.

Post 100 - Kom fram till sjukhuset
Post 497 - Första kontakten med Finbert
Post 511 - Alexander dör


Så att man har ett bättre hum om var man ska leta om man vill gå tillbaka och titta på något.
Ja det hände några gånger att jag bläddrade bakåt för att hitta en visst inlägg när jag hade ett minne av att person A gjorde grej B tidigare och det hade ju snabbat upp processen om jag gjort lite anteckning i stil med "på sida 35 så kom vi till plats X" och "på sida 46 så sköts person Y". Att skapa en helt ny speltråd vid passande tillfälle är ju också en tanke.

Rymdhamster said:
Jag gillar också verkligen att man ändå kan ta sig lite tid att tänka och fundera på vad man ska svara. Det gör det lite lättare att faktiskt hålla sig till en roll även om den är rätt annorlunda från en själv. I vanligt bordsrollspel är det svårare eftersom man ofta måste reagera snabbare.
Ja! Betänketid är ju den främsta fördelen som play by forum har. Kändes framför allt i slutet av zombiespelet att jag kunde grubbla lite på exakt vad jag ville att Bengt skulle göra (det var väl för full rulle tidigare kanske :gremsmile: ).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Anchorman said:
Jag skrev ett långt svar igår... Men råkade kryssa fliken och klicka bort alltihop.
Jag hade inte ork att börja om, men jag gör ett nytt försök ikväll :gremtongue:
Usch så surt när sånt händer, men du ska få två tips:
1) Monsterinlägg skrivs i texteditor och paste'as in till forumet när det är klart (så gjorde jag med trådstarten som skrevs över en dygnsgräns (fast nästan allt på andra sidan för den delen...)).
2) Flera webläsare har en funktion för att återöppna nyligen stängda flikar (för det var väl det som hände). Osäker på hur det fungerar med formulärdata dock.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Då gör jag ett nytt försök att skriva inlägget :gremtongue:

Bra post Feuflux, och det känns som något som behövs diskuteras. Zombies i Bergsfors gick överlag bra,
men finns helt klart saker som kunde varit bättre.

* Deltagares inläggsfrekvens

Det här är ju ett problem som inte finn över bord utan bara existerar i PBF.
Jag tänker så här:

Ifall två spelare pratar med varandra så ska de kunna göra så tan att bry sig om att andra postar mindre än dem.
Det finns ju liksom inga krav att läsa allting och om man inte är med i samtalet varför ska dem ta hänsyn till andra.

Om det dock är så att fler är delaktiga i scenen så behövs det ju ta hänsyn.
Man skulle kunna lösa problemet genom att begränsa antalet post per dag, men jag tror man helt enkelt får leva med att man har olika mycket tid.
Samt ta hänsyn till varandra.


* SL postar tätt och "pådrivande"

Jag tror många gånger att som SL sätter man tempot. Uppdaterar SL mycket så skriver nog spelarna oftare. Ibland kunde jag nog varit mindre
pådrivande, och ibland mer. Tex så stod det lite still i sjukhuset ett tag. Samtidigt blev det en möjlighet för karaktärsspel och några
av de mer intressanta scenerna.

* Kartor & utrustningslistor

Japp kartor är mycket bra att använda, jag skulle börjat med det tidigare och använt dem mer.
Över bord är det ju inte heller någon ovanlighet att man ser en plats olika, skillnaden där är att det är enkelt åtgärdat.
På forum kan det ta ett dygn att åtgärda då man inte kan posta dygnet runt.

Utrustning tror jag inte är lika stort problem. Om alla har koll på det dem själva har så är det egentligen inget problem.
Sen tror jag det är bra att ha uppdateringar där alla skriver i offtopic vad dem har på sig och bär med sig.




Att skriva ner när i tråden saker hände är väldigt bra, jag gjorde inte det och fick sota för det många gånger.
Sen trodde jag ju inte heller att det skulle bli över två tusen inlägg innan vi var klara...



Angående Färdigheter och tärningsrull.
Jag rullade aldrig en tärning under spelet, men jag försökte ta hänsyn. Egentligen så läste jag igenom era karaktärer ett par gånger innan spelet
och sen kollade jag inte så mycket på dem. Jag hade fått en känsla för karaktären och det var allt jag behövde. Siffrorna var mest för att se
hur ni tänkte att karaktären var så att vi tänkte samma. Det viktigaste var egentligen bakgrunden.

Jag har tänkt ut ett system som jag kommer använda ifall det blir en fortsättning någon gång i framtiden. Jag tror att ett system är att föredra
både för SL men framförallt för spelarnas skull.
Jag har inte ork att skriva ner systemet nu men ska försöka göra det imorgon.



Så handlingen då:

Jag hade förberett vilka som låg bakom, inte exakt hur många dem var eller vad dem hette men i stora drag. Jag hade bestämt att de skulle släppa
ut det för att besegra brottslingar. Viruset skulle ha död alla som bar på en viss gen som gjorde de mer benägna att begå brott
(denna genen finns faktiskt i verkligheten. Fast är självklart inte så enkelt som jag beskrev den)
Anledningen att det muterade sig berodde på en radioaktiv mineral som fanns i berget.

Jag hade också bestämt att en av er skulle vara immun. Jag bestämde det inte i förväg utan efter ett par veckor så kom jag fram till vem som jag trodde
skulle passa bäst.
Tanken med det här var att ni hade något att gå mot för att skapa ett botemedel.
När Laowai lämnade dock så vändes allt upp och ner och jag funderade mycket på hur jag skulle göra. Antingen skulle jag låta en annan spelare
också vara immun, men det kändes krystat så jag fick helt enkelt släppa den idén.

Så botemedel grejen blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig, sen var ett problem att allt utspela sig under en dag. Det blev ju ganska underligt
att få fram ett botemedel så fort.




Jag skriver ned systemet imorgon samt andra tankar jag har :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Japp kartor är mycket bra att använda, jag skulle börjat med det tidigare och använt dem mer.
Över bord är det ju inte heller någon ovanlighet att man ser en plats olika, skillnaden där är att det är enkelt åtgärdat.
På forum kan det ta ett dygn att åtgärda då man inte kan posta dygnet runt.
En stor skillnad mellan PBF och bordsrollspel när det kommer till oklarheter över kartor är ju att du i det sistnämnda bara kan fråga "så det finns två garderober i rummet?" och få svar direkt och omedelbart säga "jag gömmer mig i den vänstra". I PBF riskerar det att bli ett off-inlägg där man frågar och hinner inte få svar och sen rök 24 timmar speltid (om man likt jag postar en gång på kvällen).

Så jag ser en risk att tappa flow. Sen är jag nog lite för mycket "be SL om lov" överlag. Andra skulle säkert bara bestämma nåt och köra på.

Och det beror förstås på hur stor roll det hela spelar. I det töntiga exemplet ovan är kontentan att karaktären gömmer sig i en garderob och det spelar mindre roll i vilken. Om det istället hade funnits ett mordiskt monster i en av garderoberna så spelar det väldigt stor roll.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Feuflux said:
En stor skillnad mellan PBF och bordsrollspel när det kommer till oklarheter över kartor är ju att du i det sistnämnda bara kan fråga "så det finns två garderober i rummet?" och få svar direkt och omedelbart säga "jag gömmer mig i den vänstra". I PBF riskerar det att bli ett off-inlägg där man frågar och hinner inte få svar och sen rök 24 timmar speltid (om man likt jag postar en gång på kvällen).
Det här tycker jag är en mycket viktig punkt. Jag undrar om inte forumsrollspel gör sig bäst när spelarna har rätt stora friheter att själv beskriva världen runt omkring sig, i alla fall vardagliga ting som är rimliga inom miljön.

Just för att slippa problem med "hur många garderober fanns det?" och sedan köra med "välvilliga tolkninagar" dvs om spelaren inte skrev "jag hoppar in i garderoben med monstret i" så var det nog inte spelarens avsikt att göra det, utan att gömma sig i en tom garderob. Sen om spelaren inte visste att det gömde sig ett monster där inne...

Men som tumregel tror jag faktiskt att man SKA se till att ha en karta inför varje ny plats man kommer till. Jag tror att det här är en sån där grej som återkommer på forum: det går inte att vara övertydlig.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Medhåll.

Det hade ju varit roligt ifall fler spelare valde att dela med sig av sina tanker...

Och juste jag lovade att posta ett system, det kommer någon dag.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Den här tråden missade jag. Jag har ju faktiskt en del tankar om PBF efter att ha deltagit Zombies i Bergsfors.

Fördelarna jämfört med att spela över bord är många. Det första jag tänker på är hur lätt det är att få fram sin personlighet och hur lätt det är att få en inblick i de andras. Anledningen till det är att man kan skriva hur karaktären tänker och läsa vad de andra tänker. Jag gillade verkligen möjligheten att kunna inleda en post med vad som försiggick i Lollos huvud och avsluta med vad han sa eller gjorde. Jag tror också att det är lättare att pröva en ny personlighet och för en blyg spelare lättare att spela ut och ta plats.
Tankeläsningen och förståelsen av varandras karaktärer ger också goda möjligheter till samspel, se var andra karaktärer är på väg och haka på eller göra precis det de inte vill att man ska göra. Man kan också använda det till att skapa komiska situationer till exempel genom att tänka ”Bara inte x händer. Snälla gud låt inte x hända” eller ”Bara inte x säger att vi måste göra Y nu. Hoppas hoppas, hoppas!”
Möjligheten att tänka igenom saker är också en fördel jämfört med vanligt spel. Förutom när inläggstakten var som högst behövde man inte vara snabbtänkt för att hinna med. Jag tyckte det var jätteroligt att få sitta och fila på mina inlägg. Trots det postade jag en del inlägg jag ångrade senare, men ändå.

Ja det var några tankar. De jag kom på just nu. Hoppas jag lyckades väcka upp den här tråden för det måste väl finnas fler tankar och åsikter om det här på forumet?
 

Sukeile

Veteran
Joined
1 Oct 2013
Messages
11
Location
Arvidsjaur
Jag har inte ännu tagit chansen att delta i ett rollspel, varken över bord eller på forum.

Men jag är väldigt ivrig att få prova, och lära mig!
Då mitt största hinder tidigare har varit just den sociala biten med att ta kontakt med någon som skulle kunna introducera mig och dessutom ta mod till mig att våga skådespela/sätta mig in i en roll med andra som ser på.

Därför känns forumrollspel som en bra idé att börja med?

Jag skulle tänka mig att det är ett bra sätt att få en uppfattning om hur rollspel fungerar innan man ger sig på ett i 'verkligheten'.

Får se efter att jag provat om jag har några andra tankar då :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Ritikka said:
Jag har inte ännu tagit chansen att delta i ett rollspel, varken över bord eller på forum.

Men jag är väldigt ivrig att få prova, och lära mig!
Då mitt största hinder tidigare har varit just den sociala biten med att ta kontakt med någon som skulle kunna introducera mig och dessutom ta mod till mig att våga skådespela/sätta mig in i en roll med andra som ser på.

Därför känns forumrollspel som en bra idé att börja med?

Jag skulle tänka mig att det är ett bra sätt att få en uppfattning om hur rollspel fungerar innan man ger sig på ett i 'verkligheten'.

Får se efter att jag provat om jag har några andra tankar då :gremsmile:

Kul att du vill spela forumrollspel, vi är inte så många som spelar det så kul när vi blir fler.
Nu är det inga spel på gång (väntar bara på slutet i Fraggelspelet) Jag kommer nog inte ha tid att spela och framförallt inte spelleda något på ett tag.

Om du är sugen så finns det säkert andra forum som kör, speciellt om du kan tänka dig spela på Engelska.
Så jag hade nog sökt mig dit istället för att hoppas på att något nytt dras igång här.

Att forumrollspel är att bra ställe att börja är bara delvis sant. Om du vill börja med rollspel så är det bara att köra på. Det verkar som du bor lite avsides men fråga folk här på forumet om någon har en plats i sin grupp!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Nu är jag glad. Någon gång för ett knappt år sedan var det någon som sa i chatten att det där med forumsrollspel inte funkade något vidare och att de alltid rann ut i sanden.

Men nu har vi faktiskt två helt avslutade forumsspel! Det ni!

Och som en personlig mätning av framgång så är båda ungefär dubbelt så långa som deras respektive "intresse-/diskussionstråd".

Att Zombietråden dessutom är typ åtta gånger så lång som fraggeltråden är bara att applådera. Det var ett mastodonstpel på alla sätt och var väldigt bra rakt igenom!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Några tankar angående inläggsstorlek från då jag försökt rollspela via andra forum.

Hur långa posterna förväntas vara påverkar en hel del. Det kan vara ett par rader, motsvarande vid en chatt, upp till kortare "fanfiction-berättelser".

Chattlängd:Går snabbt att kasta ihop ett inlägg, vilket ger en låg tröskel att faktiskt skriva något. Att berättelsen går långsamt framåt per inlägg kan uppvägas av att det blir många inlägg. Om en spelare inte har möjlighet att skriva under stora delar av dagen, eller på annat sätt inte kan vara aktiv, bromsar det kraftigt upp spelet.

1-3 stycken:Har fortfarande en rätt låg tröskel för att få iväg ett inlägg, och är dock oftast chattlängd men med tankar, känslor och annat "fluff". Den extra texten kan ge vad rollpersonen planerar att göra, så att övriga deltagare kan fylla på från det.

5-8 stycken:Fördel att man kommer en bit per inlägg. Men de tar ett tag att skriva. Nackdelen är att de ofta hanteras som korta inlägg, och även om skrivaren inte tycker att den godmoddar, så kan övriga spelare uppfatta det på det sättet eftersom det finns punkter de anser deras rollperson skulle reagerat på. Den här längden verkar vara populär på de webbsajter ägnade åt forumspelande som jag besökt.

Fristående berättelse:Fördelen är att berättelsen kommer väldigt långt per inlägg. Men det förutsätter att man skriver för varandras rollpersoner. Antingen att man har bra "styrdokument" för hur rollpersonerna tänker och reagerar, eller att man har tät kontakt med den som "äger" de andra rollpersonerna som är inblandade i inlägget. Det tar också lång tid att få ihop ett inlägg.
 
Top