Tankar om Darkening of Mirkwood

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag kan varmt rekommendera den här kampanjen till alla som gillar Tolkien.
Den är tidskrävande, men belönande. Även om man som insatt i Midgårds historia vet utgången, i alla fall något sånär, så är det på ett sätt bara enormt stämningsfullt att få uppleva alltihopa själv.

När jag själv kommer spelleda denna kampanj i framtiden så kommer jag starkt trycka på att det är mycket stort fokus på Woodmen of Mirkwood och att kampanjen kommer bli bättre av att förankra den så mycket som möjligt till deras kultur genom att minst, och då verkligen minst, 50% av gruppen MÅSTE spela Woodmen, helst fler! Helst alla i mitt eget tycke.
Det centrerar historien mer och skapar ett fokus som jag tror kommer att höja stämningen i kampanjen och jag tror att jag starkt skulle insistera på att just samtliga gör Woodmen, men jag är alltid öppen för bra idéer och stänger inga dörrar för mina spelare, men jag gillar fokus, och jag tror att ett starkt fokus i DoM gör kampanjen än bättre.

Då det är en lång kampanj så vill man kanske inte gräva ner sig i för mycket culture gaming, men detta är något jag också skulle vilja lyfta när jag spelleder kampanjen. Mer sådant skulle göra att man känner sig än mer kopplade till kulturen som finns omkring spelarna, och jag är säker på att det skulle öka stämningen. Detta är såklart en fråga man får lyfta med sina spelare, men jag skulle vilja prova detta.

Med detta sagt så är jag enormt tacksam att @Lukas tagit på sig rollen som loremaster och leder detta så jag får uppleva den som spelare innan jag spelleder den! Det är grymt att vilja lägga ner den tiden och du ska verkligen ha credd och du gör ett mycket bra jobb! Tack! :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
När jag själv kommer spelleda denna kampanj i framtiden så kommer jag starkt trycka på att det är mycket stort fokus på Woodmen of Mirkwood och att kampanjen kommer bli bättre av att förankra den så mycket som möjligt till deras kultur genom att minst, och då verkligen minst, 50% av gruppen MÅSTE spela Woodmen, helst fler! Helst alla i mitt eget tycke.
Nackdelen är att folkslagen blir lätt stöpta i samma form, rent regelmekaniskt, men håller med om att en majoritet borde spela woodsmen, eftersom om någon av dem dör så kommer det vara svårt om de andra inte är lika förankrade till södra delen av Mirkwood.

Min stora behållning av kampanjen är hur mycket som visas upp av världen. Jag har läst böckerna, men för 30 år sedan, och sett filmerna ett gäng gånger. Det är också som en jätteomgång av Fiasco, där man får njuta av de små framgångarna man får men i bakhuvudet vet man att kampanjen ändå heter "The Darkening of Mirkwood". Just detta försöker jag bygga min rollperson kring; att hon har hopp när jag som spelare vet att det är hopplöst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Nackdelen är att folkslagen blir lätt stöpta i samma form, rent regelmekaniskt, men håller med om att en majoritet borde spela woodsmen, eftersom om någon av dem dör så kommer det vara svårt om de andra inte är lika förankrade till södra delen av Mirkwood.

Min stora behållning av kampanjen är hur mycket som visas upp av världen. Jag har läst böckerna, men för 30 år sedan, och sett filmerna ett gäng gånger. Det är också som en jätteomgång av Fiasco, där man får njuta av de små framgångarna man får men i bakhuvudet vet man att kampanjen ändå heter "The Darkening of Mirkwood". Just detta försöker jag bygga min rollperson kring; att hon har hopp när jag som spelare vet att det är hopplöst.
Medhåll!
Jag skulle därför göra följande:
Vara flexibel med att flytta om färdigheter, samt göra som 2ed gör gällande vapen, dvs att man väljer fritt. 2 i ett vapen och 1 i två andra.Låta spelarna välja mellan tre favoured skills, eller kanske till och med fyra. E.g Hunting, Explore, Healing och Awareness som exempel på rak arm. Det ska ju representera vilket typ av liv de lever trots allt.
Vara flexibel med karaktärsdrag (Även om de som är listade är där för att de tenderar att ha dessa drag, men man kan ju såklart sticka ut och vara annorlunda) samt utöka Rewards och Cultural Blessings. Det finns en uppsjö av home brews här, så man behöver inte ens skriva egna.
Det är inget enormt arbete, så det är tämligen simpelt åtgärdat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Den enda invändningen jag har är att personnamnen för Woodmen i kampanjen anglosaxiska snarare än gotiska, men det kan man väl tolerera.

Den gör inte germanskt klansamhälle lika bra som Red Cow till HeroQuest: Glorantha, men en viss snällism där ingår nästan i att det är Tolkien.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Den enda invändningen jag har är att personnamnen för Woodmen i kampanjen anglosaxiska snarare än gotiska, men det kan man väl tolerera.

Den gör inte germanskt klansamhälle lika bra som Red Cow till HeroQuest: Glorantha, men en viss snällism där ingår nästan i att det är Tolkien.
Varför bör de vara gotiska?
Jag känner inte till en enda namngiven woodmen of Mirkwood från någon av Tolkiens verk, så jag vet inte varför du har den åsikten? Jag utgår från att man (Skaparna av TOR 1ed) antagit att deras namnkultur är lik de andra nordmännens i området i Anduindalen som man faktiskt har namn på, vilka är anglosaxiska.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Varför bör de vara gotiska?
De mycket få namn vi har för Woodmen - Vidugavia och Vidumavi - är tydligt gotiska. Det är också effektivt för att visa att de inte är exakt som Rohirrim (anglosaxiska).

Tolkien Gateway:

"Widugawja is a Gothic name meaning 'Wood-lord'"
"Widumavi is a Gothic name meaning "Wood-maiden""
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Vi körde kampanjen med en Alv, En Dunlänning (senare en hob) och tre Woodmen (en byttes mot en Beoring) , funkade bra tycker jag. Jag håller med om att Woodmen känns mest knutna till storyn men vi lyckades få in min alv bra tycker , jag dunlänningen/hoben funkade så där.

Det är en grym kampanj, en av de bästa jag kört på många år.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Dessa är Eothéod dock, kanske till och med pre Eothéod, inte Woodmen, vilka sedan blir Rohirrim, vilka också har Anglosaxiska namn.
Det tror jag inte stämmer - möjligen gemensam förfader till bägge. (Just att det är gotiska namn visar att det inte kan vara straightforwardly proto-Rohirrim - något sådant skulle Tolkien knappast göra, filolog som han var.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Det tror jag inte stämmer - möjligen gemensam förfader till bägge. (Just att det är gotiska namn visar att det inte kan vara straightforwardly proto-Rohirrim - något sådant skulle Tolkien knappast göra, filolog som han var).
Tja, de står listade som lord of the Eothéod på Arda, den mest faktasäkra Tolkien Encyclopedian.
I tillägg så levde de på den östra sidan av Mirkwood, vilket talar emot att de var woodmen. Men de nordmän som senare blir woodmenhar säkerligen förfäder från dessa folk, precis som Rohirrim. Och kan hålla med om att det hade varit fint med en annan namnkultur, men det går inte ihop med hur utveckligen som sker. Se på Eorl, vilket väl ändå är Anglosaxiskt, vars förfäder var Vindugavia, Marhari, Martwini, Forthwini, men sedan så blir namnen Anglosaxiska. Kanske för att folket splittras upp och vad som blir Eothéod rör sig upp till de norra delarna i Anduindalen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tja, de står listade som lord of the Eothéod på Arda, den mest faktasäkra Tolkien Encyclopedian.
Står väl inte riktigt? ”Or predecessor”, vilket är det mesta man kan säga där. Det är mer än 500 år innan vi ens kommer till Eotheod. Jag har svårt att köpa att Tolkien skulle ha låtit gotiska utvecklas till anglosaxiska, när det är två separata språkgrenar (öst- respektive västgermanska).

Dessutom: även om man tänker sig att gotiska representerar ett mer eller mindre unifierat äldre Northmen-språk, som Rohirrim avvikit från genom att få anglosaxiskan, så är väl det ett argument för, inte mot, att ha gotiska namn hos de kvarvarande, som Woodmen?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Står väl inte riktigt? ”Or predecessor”, vilket är det mesta man kan säga där. Det är mer än 500 år innan vi ens kommer till Eotheod. Jag har svårt att köpa att Tolkien skulle ha låtit gotiska utvecklas till anglosaxiska, när det är två separata språkgrenar (öst- respektive västgermanska).

Dessutom: även om man tänker sig att gotiska representerar ett mer eller mindre unifierat äldre Northmen-språk, som Rohirrim avvikit från genom att få anglosaxiskan, så är väl det ett argument för, inte mot, att ha gotiska namn hos de kvarvarande, som Woodmen?
Men de nordmän som lever på östra sidan av Mirkwood och de har gotiska namn, jag motsäger inte det alls. Men sedan rör sig en del av det folket till den västra sidan av skogen och då skiftar deras namn från gotiska till anglosaxiska. Se på Eorl till exempel. Vindugavia står först, Eorl sist. Så något sker ju med namnkulturen när de rör sig från öst till väst.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
Men de nordmän som lever på östra sidan av Mirkwood och de har gotiska namn, jag motsäger inte det alls. Men sedan rör sig en del av det folket till den västra sidan av skogen och då skiftar deras namn från gotiska till anglosaxiska. Se på Eorl till exempel. Vindugavia står först, Eorl sist. Så något sker ju med namnkulturen när de rör sig från öst till väst.
Hej! Christopher Tolkien noterar samma sak i Unfinished Tales:

It is an interesting fact, not referred to I believe in any of my father's writings, that the names of the early kings and princes of the Northmen and the Éothéod are Gothic in form, not Old English (Anglo-Saxon) as in the case of Léod, Eorl, and the later Rohirrim. Vidugavia is Latinized in spelling, representing Gothic Widugauja ("wood-dweller"), a recorded Gothic name, and similarly Vidumavi Gothic Widumawi ("wood-maiden"). Marhwini and Marhari contain the Gothic word marh "horse," corresponding to Old English mearh, plural mearas, the word used in The Lord of the Rings for the horses of Rohan; wini "friend" corresponds to Old English winë, seen in the names of several of the Kings of the Mark. Since, as is explained in Appendix F (II), the language of Rohan was "made to resemble ancient English," the names of the ancestors of the Rohirrim are cast into the forms of the earliest recorded Germanic language.
The Darkening of Mirkwood är en fantastisk kampanj! Jag kan inte påstå att jag spelat igenom alltihop, men jag har lånat friskt bland alla äventyrsuppslag. Det hade varit kul att spela en kampanj fokuserad på Mörkveden med den andra utgåvan av reglerna, får se om det kan bli något av det...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag har alldeles för få spelpass som spelare för att kunna uttala mig om kampanjens kvalitet, men vi körde några omgångar för... säkert ett år sedan vid det här laget.

Lösa tankar:
  • Vi var woodman (jag), alv, dvärg och hob i gänget. Ingen tydlig session zero/gruppmotivering. Det blev aldrig helt logiskt varför vi hängde ihop. Det skavde för mig men övriga verkade inte ha samma problem.
  • Spelgruppen delar verkligen intresset för mytologisk stämningsskräck. När vi lämnar CoC blir det som regel sämre även om alla uppskattar variation.
  • Ödesmättad setting klickar inte riktigt för gruppen (inte den här gången iaf). Vi hörde SL beskrivningar om korruptionen men vi agerade inte riktigt på den.
  • SL fick inte över initiativet på gruppen. Det blev mycket följa tråden.
  • Strid när de flesta har två tärningar i sina vapen blev en orgie i missar. Tog alldeles för lång tid.
Summan är väl att oavsett hur bra kampanjen är så var det inte rätt för oss. Jag vill verkligen gilla regelnotorn men i praktiken saknades någonting, vet inte riktigt vad. (Fast BRP-CoC är ju inget det gnistrar om heller direkt... Trails regler gillar jag dock.) Hade jag kört som SL själv hade jag gett det en ny chans men då hade jag kört något helt egenskapat i typ Dunland semiparallellt med fellowship of the ring.

Gruppens frekventaste SL (han som var SL här) har backat TOR2 så det blir kanske ett nytt försök nån gång.
 
Last edited:
Top