Nekromanti Tankar inför en Call of Cthulhu-kampanj.

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag ska, eventuellt, dra igång en kampanj i CoC. Vad som i sådana fall ska spelas är inte bestämt än, mer än att det då ska bli en längre sammanhängande kampanj av klassisk CoC-snitt, kanske den gamla godingen Masks of Nyarlathotep. Hursomhelst så innebär det vissa problem. Det jag bl a åsyftar är hur man löser död bland rollspersonerna. Det är problem som är tämligen allmängiltiga för alla längre kampanjer men i synnerhet CoC då det dels är fasen så lätt att dö och dessutom så finns även risken att man avpolleteras för att man blir galen. Problemen jag pratar om är introducera nya rollpersoner i gruppen. Detta kan bli bra knepigt om man befinner sig nånstans i en sydamerikansk djungel eller i en tempelruin i Tibet. Och att få denne nye rollperson att på ett någorlunda trovärdigt sätt besluta att följa med dessa för hen fullständiga främlingar på en livsfarlig turné jorden runt, från alla håll ansatta av både kultister och kosmiska fasor från bortom är om möjligen ännu svårare.

Det jag funderar på för att delvis råda bot på detta är göra rollpersonerna odödliga. Jag hade tänkt mig att allt fungerar som vanligt tills någon dör. Det som händer då är att denne då blir utslagen/medvetslös men vaknar till när allt är över men med någon form av permanent skada. Dessa skador är det tänkt ska vara tämligen rejäla. Vi talar förlorade lemmar, halverade grundvärden osv. Detta för att spelarna inte ska få för sig att kasta sig ut i vilka kulregn som helst bara för att de vet att de är odödliga. Dö av skador ska man bara kunna göra om spelaren vill det, rollpersonen råkar ut för något som omöjligt kan överlevas (t ex ramla ner från toppen av en skyskrapa) eller att rollpersonerna råkar ut för en TPK och det inte finns någon som kan ta hand om dem.

Så, vad tycks? Är det någon som testat något liknande? Vad bör man tänka på?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
I Masks så är ju rollpersonerna alla gamla vänner till Jackson Elias, det är inte alls osannolikt att det är fler vänner än de som spelarna är, så att nya som håller ställningarna hemma i staterna kan komma till undsättning. Äldre upplagor av Call kom ju med tipset att varje spelare kunde ha flera rollpersoner, så att gruppen inte behövde dela upp sig om spelarna gjorde det osv. Många Lovecraft noveller handlar ju om någon som hittat någon annans forskning och tar vid, så den vägen går ju också att gå.

Men att 0 hp inte är lika med död tycker jag låter bra överlag.

När vi spelade Masks så dog dock exakt noll rollpersoner.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
För mig känns inte odödlighet CoC... En del av spänningen är den höga dödligheten och att man får vara förbannat försiktig och paranoid precis hela tiden.

Jag skulle hellre gå på flera-rollpersoner-spåret. Jag har i några CoC-äventyr kört med att varje karaktär har en släkting/nära vän som de håller uppdaterade via post och som kommer att ansluta väl kända av de andra och väl uppdaterade på situationen om något skulle hända.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag är inne på samma linje. Färdiga karaktärer som integreras med RPna redan från start.

Ram;n279467 said:
Jag skulle hellre gå på flera-rollpersoner-spåret. Jag har i några CoC-äventyr kört med att varje karaktär har en släkting/nära vän som de håller uppdaterade via post och som kommer att ansluta väl kända av de andra och väl uppdaterade på situationen om något skulle hända.
Detta är en riktigt bra ide. Kul upplag för en krönikeform också om man är sugen på det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Du har ju alternativet att köra med Pulp Cthulhu - regler, då blir överlevnaden lite bättre.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vi gick igenom ett gäng rollisar under Masks men var då redan från början överens om no pulled punches. Jag hade turen att ha spelare som tycker att karaktärspillrandet är lite kul och jag lät dem rulla upp så många karaktärer de ville, när de ville under kampanjen, och introducerade dessa löpande. Under spel så hade de därmed resurser att sprida ut sig och olika gäng utforskade olika platser, de som var för skadade för att äventyra kunde vara i staterna och sköta praktiska grejer som postgång, pengar, etc. Spelarna ville bara spela en karaktär åt gången men extras fanns nästan alltid med och hängde i base camp eller bakre leden vilket gjorde att enstaka dödsfall (vi hade väl sex eller sju, tror jag) eller hela TPKs (nu hade vi ingen sådan) gick att hantera utan problem.

Vissa områden som vi undvek genom att ta andra vägar, (SPOILERS) typ som att jaga bloody tounge i Afrika (D10/D100 SAN som typ inte går att undvika) och vissa av undersökningarna i Kairo är ju faktiskt megafarliga och där måste det nästan finnas någon form av backup om inte kausaliteten i universat ska försvinna. Liksom, när du är ett gäng amerikansk medel-överklasspersoner som hamnar i folkhavet där du ser guda-avatarer stor som berg smaska i sig hela nävar med kultister och dels måste undvika upptäckt och lynchning och dels galenskapen så är risken stor att något går fel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag skulle istället vilja förlägga hela kampanjen till Sverige (svenska fornlämningar, norrländska byar och vildmark etc). Då hade det inte varit någon big deal att någon tog tåget rätt in i handlingen...
 
Top